משתמש:צחי ד.

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

בושאייף[עריכת קוד מקור | עריכה]

צדיקה מימי בית שני ביתו של ישמעאל כהן גדול אשר מסמלת כצדיקה בעיני העדה הלובית, ומוכרת ביכולת הריפוי המסתורית שלה.

בית הכנסת בושאייף[עריכת קוד מקור | עריכה]

בית הכנסת בושאייף הינו בית הכנסת המרכזי של יהודים יוצאי לוב בארץ ובעולם

בית הכנסת בושאייף במושב זיתן

בית הכנסת נמצא במושב זיתן והוא היעתק מקורי של בית הכנסת בזליתן שבלוב.

פעמיים בשנה בסוכות ובל"ג בעומר נערכת בבית הכנסת הילולה, להילולה מגיעים 60 אלף איש. במשך השנה מדי יום מגיעים מאות אנשים לקבל ברכה לרפואה, לסגולות ולפרנסה מהצדקת בושאייף זיע"א, קיימים סיפורי ניסים רבים על אנשים חולים שבושאייף באה לחלומם, ולאחר מכן נרפאו. ביה"כ בושאייף נחשב לאחד מבתי הכנסת הגדולים והמפוארים בארץ.


בושאייף זיע"א[עריכת קוד מקור | עריכה]

ישנם סיפורים רבים לגבי בושאייף אולם הסיפור שעובר

בושאייף במושב זיתן

מדור לדור מספר על ישמעאל כהן גדול שגורש מבית המקדש לאחר חורבן בית שני והגיע לאפריקה. לישמעאל כהן גדול היו שלוש בנות צדיקות , אחת בשם ג'רייבה (על שמה בית כנסת ג'רייבה בתוניס). השניה אום שוויכה- על שמה בית כנסת בטריפולי והשלישית הייתה בושאייף על שמה בית כנסת בזליטן. בושאייף מתוארת ע"י מי שזכה לראותה בחלום כאישה יפה מאוד בעלת שיער ארוך ואדום. האגדה מספרת שלבושאייף לא היו ילדים למרות היותה צדקת ובאחת התחינות שלה לפני בורא עולם שעקב היותה עקרה לא יהיה מי שיזכור אותה הובטח לה שהיא תזכה להזכר ע"י העדה כולה!


הילולת בושאייף[עריכת קוד מקור | עריכה]

פעמיים בשנה בסוכות ובל"ג בעומר מתקיים אירוע חגיגי בבית הכנסת. לאירוע מגיעים עשרות אלפי חוגגים אשר מגיעים לבית

כיתוב תמונה

הכנסת על מנת לקבל ברכות לרפואה ולסגולות, להדליק שמן "קנדייל" ולצפות בהופעת הזמר הטריפוליטאי רובי חן. בהילולה יש מתחם דוכנים בו מוכרים תשמישי קדושה, מאכלי העדה ועוד. מסורת ההילולה התחילה לפני מאות שנים עוד בבית הכנסת המקורית ב"זליתן" שבלוב וממשיכה בישראל בבית הכנסת בושאייף שבמושב זיתן שהוא היעתק של בית הכנסת שבזליתן.


קנדייל בושאייף[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחת המטרות של חוגגי הילולת בושאייף היא

שמן "הקנדיילים" שהיה נלקח למטרות רפואה! המוטיב של ריפוי

שמן הקנדיליים

בעזרת שמן מופיע אצל אנשים רבים. החוגגים ממלאים שמן בבקבוקים ומדליקים את השמן תוך כדי בקשה לרפואה. בע"ה ועד בית הכנסת יחדש את מסורת הדלקת הקנדיילים ומכירת בקבוקוני השמן.

מסופר כי היה נהוג להביא חולה שלא ידעו אם יש לו סיכוי לישון בבית הכנסת ומניחים לידו צלוחית של שמן . אם הצלוחית הייתה עומדת אזי היה החולה מחלים ואם חלילה היו מוצאים את הצלוחית הפוכה היו מבינים כי נגזר עליו למות. אלמוני שהיה חולה והשכיבו אותו בבית כנסת בזליטן, בבוקר מצאו את הצלוחית הפוכה ואכן תוך מספר ימים נפטר.

עמותת צ'לאת בושאייף זיע"א[עריכת קוד מקור | עריכה]

עמותת צ'לאת בושאייף זיע"א (ע"ר) היא המנהלת החוקית של

משמאל לימין: דבוש יואב-יו"ר העמותה, השר שאול מופז, שמעון דבוש-מנהל ההילולה

בית הכנסת "בושאייף" במושב זיתן. מטרתה לשפר ולשמר את קדושת בית הכנסת. להעניק שרות טוב ויעיל לבאי בית הכנסת , הן למתפללי בית הכנסת והן לאורחים הרבים. לארגן את הארועים הגדולים והשוטפים. לנהל התקציב. לשמור על בטחון ובטיחות באי בית הכנסת. וכן לחזק את היות בית הכנסת כאתר מרכזי לעדה הלובית בישראל ובעולם. בשנים האחרונות בית הכנסת שופץ והוחלפו ההיכל והתיבה, רחבת ביה"כ שודרגה. וועד ההנהלה מונה שבעה חברים מתפללי ביה"כ, בראש הוועד עומד מר יואב דבוש אשר פועל רבות לטובת בית הכנסת ולטובת המבקרים הרבים.


זכות בושאייף תגן עליכם ועל בני ביתכם להתברך בכל טוב, אמן.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אתר בית הכנסת בושאייף - [1]