משתמש:קיפודנחש/יהלומים גלמיים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

(הערה: דף זה הוא מעין דף בלוג. להבנתי, לא לדפים מסוג זה הכוונה בויקיפדיה:מה ויקיפדיה איננה#ויקיפדיה איננה בימת נאומים (או "ויקיפדיה אינה בלוג"). דף זה מכיל הרהורים, ומקווה לעורר שיג ושיח על הנושא).

מה הכוונה ב"יהלומים גולמיים"[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכוונה היא לנכסים ותכנים שקיימים בוויקיפדיה, אבל ערכם נמוך מהרצוי. ההגדרה עד כה תואמת, בהגדרה, כל ערך בוויקיפידה. מה שעושה נכסים אלו "יהלום גלמי", זו העובדה שערכם ה"חבוי" עולה על ערכם הנוכחי, והמאמץ שיש לעשות כדי שערכם יעלה לאין ערוך הוא יחסית קטן. משל ליהלומים גלמיים שמתגוללים בעפר, ועל ידי פעולה כלשהי (כשמדובר ביהלומים גלמיים ממש, הפעולה נקראת "ליטוש", ולפעמים "חיתוך").

אנסה לתת כמה דוגמאות ל"יהלומים גלמיים כאלו בוויקיפדיה בעברית.

דוגמה ראשונה: עקיבא אריה ויס[עריכת קוד מקור | עריכה]

קודם כל, הביטו בערך. מדובר בסיפור מופלא: האדם נשוא הערך הוא דמות מדהימה, ומה שמדהים אפילו יותר היא העובדה שעד שנתקלתי בערך בוויקיפדיה מעולם אפילו לא שמעתי את שמו. בפתיח הערך כתוב:


פתיח הערך עקיבא אריה ויס
עקיבא אריה וַיְס (כ"ז בכסלו תרכ"ט, 11 בדצמבר 186823 במאי 1947) היה פעיל ציוני, אדריכל ומתכנן ערים, יוזם ומייסד העיר העברית הראשונה אחוזת בית, תל אביב.

בשנת 1906 עלה ויס עם אשתו וששת ילדיו לארץ ישראל והתיישב ביפו. כבר ביום עלייתו השתתף באספה של יהודי יפו, והציע למשתתפים לקנות יחד אדמה, ולבנות עליה עיר עברית מודרנית. הצעתו התקבלה, האגודה, "אחוזת בית" קמה, וויס התמנה ליו"ר ועד האגודה. ויס ניהל את האגודה קרוב לארבע שנים, מיום היווסדה בשנת 1906 ועד 1910, השנה בה החליפה אחוזת בית את שמה לתל אביב.

"בשנת 1906 עלה ויס עם אשתו וששת ילדיו לארץ ישראל והתיישב ביפו. כבר ביום עלייתו השתתף באספה של יהודי יפו, והציע למשתתפים לקנות יחד אדמה, ולבנות עליה עיר עברית מודרנית. הצעתו התקבלה, האגודה, "אחוזת בית" קמה, וויס התמנה ליו"ר ועד האגודה. ויס ניהל את האגודה קרוב לארבע שנים, מיום היווסדה בשנת 1906 ועד 1910, השנה בה החליפה אחוזת בית את שמה לתל אביב.


מדובר במייסד תל אביב (לא "אחד ממייסדי תל אביב" אלא המייסד), שלא רק "הביא רעיון": במשך ארבע שנים ניהל את הסטרטאפ המצליח ביותר בתולדות ישראל. הוא עשה זאת באופן הקלסי - בארבע השנים ששימש יו"ר ועד "אחוזת בית" הוא עשה זאת מ-א' ועד ת' - החל מגיוס הכספים, דרך שכירת פועלים (או "מריצנים") וטיפול בהכשרת הקרקע, התכנון, הבניה עצמה, עד השתכנות השותפים/משקיעים בעיר החדשה שבנה. להבדיל מסטרטאפיסטים מצליחים אחרים הוא שמעולם לא עלתה בדעתו אפילו שביב מחשבה בכיוון של "exit strategy".

בנוסף לייסוד תל אביב (ומיזמים רבים נוספים: וייס למעשה ייסד את בורסת היהלומים, עובדה שמוזכרת בערך במשפט אחד, ייסד את חברת הסרטים הראשונה בישראל, ועוד כהנה וכהנה), הוא למעשה המציא את החילונות הישראלית, או נכון יותר, המציא את המעמד הביונוני (או "הבורגנות") הישראלית.

אולי הפרט המרתק ביותר היא האלמוניות היחסית של עקיבא אריה וייס. אם נעצור ילד מזדמן בתל אביב ונשאל מי היה ראש העיר הראשון, יש סיכוי טוב שנקבל את התשובה "מאיר דיזנגוף". גם אם לא נקבל את התשובה, הילד כנראה שמע את השם: על שם מר דיזנגוף יש בתל אביב רחוב וכיכר ולב וגן ועוד כהנה וכהנה. לעומת זאת, קשה לי להאמין שאם נעצור מאה ילדים מזדמנים ברחובות תל אביב, נמצא יותר משניים או שלושה שאי פעם שמעו את השם עקיבא אריה וייס, וספק אם מי מאותם ששמע את השם ידע במי מדובר.

הערך עצמו מרתק גם הוא: שלא כמו ערכים מעולים אחרים, אין לו אבא או בעלים. מייסד הערך הוא אלמוני, ורשימת התורמים נראית כמו ה"מי ומי" של ויקיפדיה בעברית, אבל אף אחד לא תרם את רוב הערך, ומה שיש הוא פרי תרומה קהילתית במלוא מובן המילה.

מה יכלול ה"ליטוש"?[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. הבאת את הערך למעלת ערך מומלץ
  2. (אחרי ש-#1 בוצע) להוסיף אותו לרשימת המומלצים.
  3. אפשר להוציא איזה חמישה-שישה "הידעת" משובחים מהערך הזה
  4. לוודא שכל ערך שצריך לקשר לערך זה אכן עושה זאת
  5. בשנת 1975, כעשר שנים אחרי מותו, הביא לדפוס אדם בשם דניאל זיו (אולי בנו של ויס? לפי דוד תדהר, היו לו חמש בנות ובן, בשם "דניאל") ספר בשם "ראשיתה של תל אביב: תולדות ייסוד העיר ורשימות יומן". האם ספר זה זמין אלקטרונית? אפשר לקשר אליו?

דוגמה שנייה: אורה חדשה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במקרה זה, ה"יהלום הגלמי" אינו הערך עצמו, אלא הקישור ממנו למאמר בקתדרה שמכיל עבודה מרתקת על הנושא. לו היה אפשר פשוט לתעתק את העבודה הזו, היא לבדה הייתה יכולה להוות כמעט מאמר ויקיפדי מומלץ בפני עצמו. אם אפשר לברר עם קתדרה ועם המחברת מה המצב באשר ל"שכויות יוצרים" - אולי זה פשוט אפשרי (כמו שבתחילת דרכה של ויקיפדיה, חלקים נכבדים מהמהדורה ה-11 של אנציקלופדיה בריטניקה, שנחשבת לרשות הכלל, פשוט תועתקו למאמרים בוויקיפדיה באנגלית). בוודאי יש עוד מאמרים כאלו בהם יש תוכן חופשי בעברית שתיעתוקו לתוך ויקיפדיה יכול להעשיר אותם.

מה יכלול "ליטוש"[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • יצירת קשר על "קתדרה", או יותר טוב, עם המחברת
  • בניית ערך מפואר בוויקיפדיה על בסיס המאמר
  • חיפוש וקישור למקורות זמינים (המאמר כולל מקורות רבים שאינם זמינים)

דוגמה שלישית: תבנית:תרופה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תבנית זו מופיעה בכ-150 מאמרים על תרופות שונות. רוב המופעים של התבנית מכילים סעיף בשם "נתונים פרמקוקינטיים", משספק פרטים שונים על התרופה. הבעיה היא שאין בוויקיפדיה הסבר מה משמעות המושגים, ואיך להתייחס למספרים ("זמינות ביולוגית" של 17% זה הרבה או מעט? מה זה אומר?). יש לנו ערך בשם פרמקוקינטיקה, אבל אין מיפוי ברור בין המושגים המופיעים בו, ובין הפרמטרים של התבנית (האם "זמן מחצית חיים" (בתבנית) ו"אלימינציה" (בערך) קשורים זה לזה?

מה יכלול "ליטוש"[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • השלמת הערך פרמקוקינטיקה
  • התאמת הסעיפים השונים בתבנית:תרופה תחת "נתונים פרמוקוקינטיים" לסעיפים מתאימים בערך
  • קישור להסעיף "נתונים פרמקוקינטיים" בתבנית לערך "פרמקוקינטיקה"