משתמש:Aharon100/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מערכת משוואות לינאריות עם פרמטרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מערכת משוואות לינאריות עם פרמטרים, כמו:

בסוג זה של משוואות אנו צרכים למצוא את הפתרון ולפי המשמעות הגרפית להגיע לדברי הבאים: פתרון יחיד, אין פתרון, אין סוף פתרונות.


דרכי פתרון לפי רמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

רמה ראשונה של סוג המערכת הנ"ל: ברמה זו מופיעים פרמטרים שאינם מוגבלים בערכים מסוימים. לכן, הפתרון אינו דורש חקירה. לדוגמה המערכת:

דרך פתרון:

רמה שנייה: ברמה זו הפרמטרים מוגבלים בערכים מסוימים. דרך פתרון ראשונה: אנחנו פותרים את המערכת וקובעים, במהלך הפתרון, תחומי הגדרה לפרמטרים. בסוף הפתרון, אנחנו בודקים על-ידי הצבה, מה קורה בערכים שפסלנו בדרך.

לדוגמה:


נפתור באמצעות השוואת מקדמים:

דרך פתרון שנייה: דרך זו מתאימה לשאלות בהן מתבקשת רק חקירה ללא מתן הפתרון .




המשמעות הגרפית של הפתרונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ישרים יכולים:

1. להיחתך בנקודה אחת.

2. להיות מקבילים.

3. להתלכד.

המצב של הישרים ישפיע על מספר הפתרונות של המערכת. עבור מערכת הנתונה בצורה המפורשת מספר הפתרונות נקבע ע"פ התנאים הבאים: פתרון אחד כאשר הישרים חותכים אחד את השני בנקודה אחת למערכת יהיה פתרון אחד ויחיד, והמשמעות הגאומטרית היא שלישרים שיפוע שונה. מבחינת המשוואות, למשוואות יהיה פתרון יחיד כאשר: אף פתרון כאשר הישרים מקבילים למערכת לא יהיה פתרון, והמשמעות הגיאומטרית היא שלשני הישרים שיפוע זהה אך הם אינם חותכים את ציר y באותה נקודה. מבחינת המשוואות, למערכת לא יהיה פתרון כאשר: אינסוף פתרון כאשר הישרים מתלכדים למערכת יהיו אינסוף פתרונות, והמשמעות הגיאומטרית היא שלשני הישרים שיפוע זהה והם חותכים את ציר y באותה נקודה. מבחינת המשוואות, למערכת יהיו אינסוף פתרונות כאשר:









חקירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כאשר המערכת נתונה בצורה הכללית , ניתן לנסח תנאים על המקדמים A, B ו- C מתוך הקשר בינם לבין המקדמים של של המשוואה המפורשת, m ו- n: 1. פתרון יחיד על מנת שלמערכת יהיה פתרון יחיד צריך שיתקיים: אם נכפיל משוואה זו ב-


תתקבל המשוואה : כלומר: אם היחס בין מקדמי המשתנים של x ו- y, שונה – למערכת פתרון יחיד

2. אף פתרון- על מנת שלמערכת לא יהיה פתרון כלל צריכים להתקיים שני תנאים :

וגם

דוגמה לחקירה היא התרגיל הבא:

תחום ההגדרה של התרגיל:



פתרון יחיד: