משתמש:Assafn/אידאולוגית הזנב הארוך

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מראשית דרכה של ויקיפדיה התגלו מחלוקות לגבי אילו ערכים ראויים להיכנס לויקיפדיה ואילו אינם. כל ויקיפדיה עצבה בעצמה את הקריטריונים הדרושים לערך על מנת שיהיה ראוי אך הטיעונים המרכזיים תמיד נבעו מאיכות ועניין הציבור בערך. בדף זה אנסה להתייחס רק לקריטריון הפופולריות או כפי שרבים אוהבים לכנותו ערכים אזוטרים. השאלה האם ערך אזוטרי ראוי? יצרה מחנות של אידאולוגיה כוללנית, כלומר ויקיפדים שחושבים שלכל ערך גם אם הוא אזוטרי אך כתוב היטב יש מקום בויקיפדיה לבין אידאולוגיה מחקנית של ויקיפדים המאמינים כי עומס רב של ערכים פוגעים בויקיפדיה והערכים הראויים הם רק כאלו אשר מעניינים מספר רב של אנשים. תמצית הויכוח התנקז לסיסמא אחת "לא אוכל ולא שותה" אשר גרסה כי ערכים אזוטרים לא דורשים תחזוקה ולכן לא אמורים להפריע למרחב הערכים הפופולרי. טענה זו כמובן איננה מדוייקת מכיוון שערכים דורשים תחזוקה, לרוב בצורת שיחזור השחתה. שינויים אחרים כגון שינוי שמות של קטגוריות נעשים בעזרת בוטים. כנגד טענו בעלי האידאולוגיה כוללנית שההשקעה בערכים האזוטרים קטנה מהתרומה שהערך מספק לקורא. למרות שאני בעל אידאולוגיה כוללנית לדעתי הסיסמא "לא אוכל ולא שותה" איננה מדוייקת ונכונה ולא מייצגת במדוייק את הסיבה שבגינה ערכים אזוטרים חשובים. האידאולוגיה שלי מתבססת של תיאורית התפלגות זנב עבה ובמקרה של ויקיפדיה בפרט התפלגות הזנב הארוך. כפי שאני רואה זאת, ההצלחה של ויקיפדיה נמדדת במספר האנשים שנעזרים בה לצריכת ידע אנציקלופדי. תיאורית הזנב הארוך מראה שרוב האנשים מחפשים ידע אזוטרי.

כיום נוצר מצב אבסורד בו האנשים הם המשרתים של ויקפדיה במקום שהיא תשרת אותם. במקום להוסיף ערכים שמעניינים את רוב הגולשים, מוחקים אותם וכותבים רק ערכים שמשרתים את ה"אינטרס האנציקלופדי".

טענות בעד וכנגד ערכים אזוטרים:

  1. אנציקלופדיה צריכה להכיל רק מידע פופולרי ולא את כל המידע בעולם.
    לפי תיאורית הזנב הארוך המידע הפופולרי האמיתי הוא קבוצה גדולה של ערכים אזוטרים ולא קבוצה קטנה של ערכים "פופולריים" קלאסים.
  2. ערכים אזוטרים דורשים תחזוקה.
    נכון, אבל קריטריון זה אינו רלוונטי. גם ערכים פופולריים זקוקים לתחזוקה ואף גדולה יותר. השאלה אם ערך ראוי או לא איננה קשורה לקושי בתחזוקתו.
  3. ערכים אזוטרים מפריעים לקורא להגיע למידע שהוא מחפש, מכיוון שהוא מוצף בערכים.
    תיאורית הזנב הארוך מלמדת שבדר"כ הערכים ה"פופולריים" הם אלו שלרוב מפריעים לאנשים להגיע לערכים האזוטרים שהם מחפשים.
  4. עומס מידע איזוטרי בערך מפריע לקורא הפשוט להבין אותו.
    נכון, ולשם כך נועדו הערכים המורחבים. ערכים מפורטים יותר נועדו לתת מענה לרמות שונות של התעמקות בערך ולכן המידע הנוסף תורם להבנת הערך. הקורא הפשוט יבין טוב יותר כשיקרא את הערך הבסיסי בעוד הקורא המעמיק יצליח להבין טוב יותר את הדקויות בנושא שאינן מעניינות משתמשים אחרים.
  5. מספר גדול של ערכים מכביד על מערכת המחשבים.
    לויקיפדיה האנגלית יש פי 30 ערכים מאשר בעברית והיא מתפקדת ללא בעיות.
  6. הערך לא מספיק חשוב כדי להופיע בויקיפדיה.
    ויקיפדיה נועדה לשרת את המשתמשים ולא להכתיב להם במה עליהם להתעניין, לכן אם הגולשים מתעניינים בערך כתוב היטב, בעל מקורות מבוססים ואינפורמטיבי אין סיבה שקומץ ויקיפדים יחליט בשבילם האם הוא חשוב. הגדרת החשיבות נובעת מעצם הדרישה ולא מקריטריונים זרים.


ענווה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אַךְ יֵשׁ כָּאֵלֶּה שֶׁלּוֹקְחִים מוֹנוֹפּוֹל עַל הַחָכְמָה
וְיוֹדְעִים יוֹתֵר טוֹב מִמֶּנִּי
וְיוֹדְעִים יוֹתֵר טוֹב מִמְּךָ
מָה טוֹב בִּשְׁבִילִי, מָה טוֹב בִּשְׁבִילְךָ

עוזי חיטמן ( בארץ הזאת )

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

תבנית[עריכת קוד מקור | עריכה]

משתמש זה תומך בגישת ויקיפדיה עם זנב ארוך