משתמש:Easy n/מה ויקיפדיה איננה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מה ויקיפדיה איננה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקיפדיה איננה מועדון[עריכת קוד מקור | עריכה]

ובפרט היא לא מועדון ויכוחים. אם ערך שהוצבה עליו תבנית חשיבות נראה לכם חשוב, הסבירו בקצרה מדוע. אם הסבר חשיבות נראה לכם אדיוטי ולא רלוונטי (יש ערך בויקיפדיה האנגלית והמון תוצאות בגוגל) התעלמו. אם אתם שמתם לכך לב, גם האחרים מספיק אינטליגנטים להבין זאת.

אותו הדבר נכון גם לדיוני מחיקה או מחלוקת. די לכתוב את הטיעון פעם אחת. אם מישהו לא מסכים, שיכתוב טיעון נגד לא כתשובה לטיעון הקודם אלא כטיעון העומד בפני עצמו בפסקה חדשה. דיון בסגנון של דו (או רב) שיח הופך מייד לויכוח, נאמרים דברים שמוטב לולא נאמרו ולא פעם נוצר מצב שנקיטת עמדה (אם בהצבעה ואם כחלק מהדיון) משתמעת כתמיכה בצד שאולי עמדתו הגיונית, אבל התנהגותו מחפירה ועדיף לשתוק ולהמנע מאשר להיות מזוהה עם צד זה או אחר.

ויקיפדיה איננה מוסד חינוכי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ובפרט היא לא גן ילדים. את ויקיפדיה כותבים אנשים שונים עם מזג שונה ותרבות דיון שונה. זה לא המקום לחנך את הכותבים שאינם מתנהגים כפי שמישהו אחר היה מצפה מהם ובפרט לא להעניש אותם כדי שיסורו מדרכם הרעה. מי שמתנהג בצורה שאינה ראויה יש להתיחס אליו כפי שמתיחסים לקולגה בעבודה שהתנהגותו החברתית אינה מקובלת. לא לברכו בשמחות, לא להפגש איתו במפגשי ויקיפדיה, לא לנהל עימו דיונים ולצמצם ככל שניתן כל דין ודברים עימו. כמובן שראוי ורצוי לסלק מדפי השיחות כל התבטאות שאין מקומה בקרב בני תרבות כמו ביטויי שנאה, הסתה, גזענות וכד' ויש לחסום את מי שיעמוד על זכותו לטנף את דפי הדיונים לאחר ניקויים, אך אין לחסום לצורך חינוך.

ויקיפדיה גם לא צריכה לתת ציונים לכותבים על תרומתם. סטטיסטיקה תקופתית מספיקה בהחלט. מדליות, ציונים לשבח ואותות הצטיינות יפים לקישוט מדי גנרלים, לא דפי משתמשים. הרי כל מי שנמצא כאן יותר מחודש יודע היטב מי תורם וכמה.

ויקיפדיה איננה אתר אישי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ובפרט היא לא תכנית כבקשתך. כותב אחד רוצה ערך על כל שחקן כדורגל מקצועי, אחר רוצה ערך על כל ישוב בעולם ושלישי על כל כוכב בשמיים. כל אחד חושב שתחום ההתעניינות שלו הוא חשוב ותחומים אחרים פחות חשובים או אפילו חסרי כל חשיבות ולא ניתן לצפות שכל הכותבים יסכימו על רף החשיבות בכל תחום. כל אחד צריך לזכור שמה שנראה לו הנושא החשוב והמעניין ביותר נראה למישהו אחר איזוטרי, ולהיפך, ולקבל את העובדה שתמיד יהיו ערכים שימחקו למרות שכותבם באמת מאמין בחשיבותם ותמיד יהיו ערכים שישארו למורת רוחם של כותבים אחרים שרואים בהם איזוטריה זניחה.

ויקיפדיה איננה אתר חדשות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ובפרט היא לא עמוד הסקופים של רוטר.נט. לוויקיפדיה, כמו לכל אנציקלופדיה, דרושה פרספקטיבה. נחוץ זמן כדי להבין מה באמת קרה, למה זה קרה, האם זה היה ארוע חשוב ואם כן אז מהם הפרטים החשובים והמהותיים בסיפור ומה השלכותיו. מי שחייב להתעדכן בזמן אמת יכול לגלוש לאתרי החדשות, להאזין לתחנות האקטואליה ברדיו או לצפות במבזקי החדשות בטלוויזיה ולקבל בזמן אמת מידע חלקי, מעורפל, ספקולטיבי וסנסציוני. ויקיפדיה אמורה לתת את המענה למי שרוצה להבין בדיעבד את הנסיבות שהביאו לארוע, את השתלשלות העניינים כפי שהתבררה לאחר מעשה ואת ההשלכות של הארוע לאורך זמן.

ויקיפדיה איננה הסמכות העליונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ובפרט היא לא המדריך להפעלת נשק יום הדין. למרות שצריך לדייק ככל שניתן, להביא מקורות לנתונים ולטענות ולהציג את הצדדים כשמדובר בעובדות שנויות במחלוקת, הרי שבכל אנציקלופדיה יש טעויות והסתמכות על מקורות שגויים ולא תמיד צריך לייגע את הקורא בכל הטענות השונות ובכל האפשרויות. באף עיירה לא יווצר מחסור בלחם כי המשווק הסתמך על גודל אוכלוסיה שגוי בערך ואף אסטרונאוט לא יתקע בלי דלק כי המרחק לסיריוס אינו מדוייק. קריאות ובהירות חשובים לרוב הקוראים מדיוק ועדיף ערך הכולל נתון לא מדוייק או עם מקור שאינו אמין לחלוטין ממלחמת עריכה, הצבעת מחלוקת ופרישה בטריקת דלת של כותב פגוע.

חשוב כמובן לכלול הצהרת הסתייגות בערכים רפואיים ומשפטיים למען הסר מכשול.