הסולטאן (סדרת טלוויזיה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הסולטן
סוגה דרמה היסטורית
יוצרים מראל אוקיי עריכת הנתון בוויקינתונים
כותבים מרל אוקאי (1–2)
למז סאהין (3–4)
בימוי יגמור טיילן (1–3)
דורול טיילן (1–3)
מרט בייקל (4)
יאגיז אלפ אקיידין (4)
שחקנים האליט ארגנץ'
מריים אוזרלי
ואהידה פרצ'ין
נור פטהוגלו
אוקאן ילביק
נבהאט צ'הרה
סלמה ארגץ'
מהמט גונסור
גורביי אילרי
פלין קרהאן
אוזן גובן
אנגין אוזטורק
מרבה בולוגור
אראס בולוט אינמלי
טולגה סאריטס
דניז צ'קיר
מלטם ג'ומבול
פיליז אהמט
סבינה טוזייה
סלים ביירקטאר
סלן אוזטרוק
סאמה קצ'יק
ארץ מקור טורקיה
שפות טורקית
מספר עונות 4
מספר פרקים 139
תוכנית המשך "המאה המפוארת - קסם"
הפקה
מפיק טימור ספצ'י
חברת הפקה Tims Productions
הפצה נטפליקס עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך פרק 100–120 דקות
שידור
רשת שידור (Show TV (2011
(Star TV (2012-2014
תקופת שידור מקורית 5 בינואר 2011 – 11 ביוני 2014
קישורים חיצוניים
האתר הרשמי
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הסולטןטורקית: Muhteşem Yüzyıl, מילולית: המאה המפוארת) היא סדרת דרמה טורקית היסטורית אשר שודרה לראשונה בינואר 2011 בערוץ Show TV ומאוחר יותר בערוץ Star TV בטורקיה. הסדרה מגוללת את קורות שלטונו של סולימאן הראשון למן עלייתו לשלטון בשנת 1520 ויחסיו עם שפחה שהפכה לסולטאנה ולאחת הנשים המשפיעות בחייו ובאימפריה העות'מאנית. הסדרה שודרה לראשונה בישראל בערוץ 9, ב-8 בדצמבר 2013.[1][2] הסדרה ספגה ביקורות רבות וכונתה על ידי הניו יורק טיימס כגרסה העות'מאנית של "סקס והעיר הגדולה"[3] וכמעט הוצאה אל מחוץ לחוק בטורקיה, לאחר שהציגה את הגיבור ההיסטורי של המדינה כרודף נשים שטוף זימה. ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, אף איים מספר פעמים בתביעות משפטיות כנגד יוצרי הסדרה, בטענה כי מדובר ב"חילול הקודש ההיסטורי של העם הטורקי".[4] הסדרה נחשבת להפקה הטלוויזיונית היקרה בתולדות טורקיה ושודרה בעשרות מדינות. הופקו לה ארבע עונות.[5]

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בגיל 26, עם תחילת שלטונו, הסולטאן סולימאן הראשון מנסה לבנות אימפריה גדולה ויקרה יותר מזו של אלכסנדר הגדול ולהפוך את העות'מאנים לבלתי מנוצחים. במשך 46 שנות שלטונו, תהילתו כשליט ולוחם גדלה והולכת ונודעת היטב הן במזרח והן במערב. יחד עם בן לווייתו פרגלי איברהים, מצליח סולימאן להשיג ניצחונות רבים. הוא מכנה את איברהים אח, חבר ויועץ.

בתקופת שלטונו של סולימאן מתמנה איברהים לווזיר המדינה, המבסס את שלטונו של סולימאן ומכין את צבאות האימפריה למאבק לביסוס השלטון העות'מאני ולהתחזקותו אל מול אירופה הנוצרית.

לצד דמויות אלה מופיעה שפחה מרדנית בשם אלכסנדרה (מאוחר יותר הורם סולטן), המיועדת תחילה לשרת את הסולטאן ועם הזמן הופכת לאשתו החוקית. היא אמם של רוב ילדיו, כולל יורשו סלים השני ושהזאדה באיזיט האכזר. היא שולטת באימפריה באמצעות שפיכות דמים ותככים, ושמה נודע באימפריה כולה.

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • הסולטן סולימאן ה-1 (האליט ארגנץ'): הסולטאן העשירי של האימפריה העות'מאנית. (עונות 1–4)
  • הורם סולטן (מריים אוזרלי / ואהידה פרצ'ין): האסקי סולטן ואשתו החוקית של הסולטאן, אמם של חמשת ילדיו של סולימאן כולל יורשו סלים השני. אישה חכמה, מפוקחת, מלאת תככים ומזימות. מנהלת ההרמון בארמון טופקאפי החל מסוף עונה 2. אויבתם של מהאידווראן סולטן, איברהים פאשה והאטיג'ה סולטן, ומאוחר יותר גם של נורבאנו. מתה ממחלה חשוכת מרפא בסוף עונה 4. (עונות 1–4)
  • מאהידווראן סולטן (נור פטהוגלו): אמו של שהזאדה מוסטפא, בנו הבכור של סולימאן. אישה רעה, מלאת תככים ואויבתה הגדולה של הורם. גרמה למותו של שהזאדה מהמט בעונה 3. (עונות 1–4)
  • פרגלי איברהים פאשה (אוקאן ילביק): הוזיר הגדול של האימפריה העות'מאנית, חברו הטוב ביותר של הסולטאן. בעלה של האטיג'ה ואויבה של הורם. אדם חכם מבחינה צבאית וביטחונית. במהלך עונה 2, בגד באשתו עם ניגאר. מוצא להורג על ידי הסולטן בעונה 3. (עונות 1–3)
  • עיישה האפסה סולטן (נבהאט צ'הרה): הולידה סולטאן של סולטאן סולימאן, אלמנתו של סלים הראשון. מתה בסוף עונה 2.
  • האטיג'ה סולטן (סלמה ארגץ'): אחותו של סולטאן סולימאן, אשתו של איברהים פאשה. בתם של הסולטן סלים ה-1 ועיישה האפסה סולטן. מתאבדת במהלך עונה 3. (עונות 1–3)
  • שהזאדה מוסטפא (מהמט גיונסור): הבן הבכור של סולטאן סולימאן והיחיד של מאהידווראן סולטאן, יורשו של כס המלוכה לאחר סולימאן. מוצא להורג על ידי הסולטן סולימאן עקב חשד (שהעלו רוסטם והורם באמצעות מכתבים מזויפים) לקשר עם השאה הפרסי, אויב האימפריה העות'מאנית. (עונות 1–4)
  • שהזאדה מהמט (גורביי אילרי): הילד הראשון של סולטאן סולימאן והורם סולטאן. נרצח על ידי שומר ששלחה מהאידווראן בסוף עונה 3. (עונות 1–3)
  • מיהרימה סולטן (פלין קרהאן): הבת היחידה של הסולטאן סולימאן והורם סולטאן, אשתו של רוסטם פאשה. אישה חכמה ומפוקחת, כמו אימה. (עונות 1–4)
  • רוסטם פאשה (אוזן גובן): בעלה של מיהרימה סולטאן והוזיר הגדול של האימפריה העות'מאנית לאחר איברהים פאשה. נאמן להורם. מת בסוף עונה 4. (עונות 3–4)
  • שהזאדה סלים (אנגין אוזטורק): הילד השלישי של סולטאן סולימאן והורם סולטאן, ומאוחר יותר הסולטאן ה-11 של האימפריה העות'מאנית. נתמך על ידי אביו במלחמה נגד אחיו באיזיט.
  • נורבאנו סולטן (מרבה בולוגור): אשתו של שהזאדה סלים, אמו של מוראט השלישי. אישה רעה ומרשעת, אשר לא בוחלת באמצעים כדי להבטיח את עליית בעלה לשלטון. אויבת של הורם ומיהירימה. (עונה 4-)
  • שהזאדה באיזיט (אראס בולוט אינמלי): הילד הרביעי של סולטאן סולימאן והורם סולטאן. מוצא להורג על ידי אחיו סלים ובתמיכת אביו בסוף עונה 4. (עונות 1–4)
  • שהזאדה ג'יהאנגיר (טולגה סאריטס): הילד השישי והאחרון של סולטאן סולימאן והורם סולטאן. נולד עם גיבנת. מת מדיכאון לאחר מותו של מוסטפא. (עונה 1–4)
  • שאח הובאן סולטן (דניז צ'קיר) - אחותו של הסולטן סוליימאן, אשתו של לוטפי פאשה (ומאוחר יותר גרושתו) ואמה של אסמהאן. אשה רעה ואויבת של הורם שמתכננת תוכניות נגדה כל הזמן. לאחר העלמתה של הורם על ידי האטיג'ה בעונה 3, מיהירימה סולטן מאיימת על שאח סולטן שאם לא תעזוב את ארמון טופקאפי היא תספר לסולטן על כך שהיא זו ששלחה את ניגאר לחטוף את בתה. (עונה 3- סוף העונה)
  • ניגאר קאלפה (פיליז אהמט) - הקאלפה (המשגיחה) בהרמון הסולטן שבארמון טופקאפי. אישה חכמה ופיקחת. בעונות הראשונות, הייתה נאמנה להורם ושירתה אותה רבות. ניהלה רומן עם איברהים שמכך נולדה לה ילדה בשם אסמה נור. לאחר מותו של איברהים, ניגאר הייתה נאמנה לשאח סולטן והאטיג'ה ועזרה להם בתוכניותיהם כנגד הורם. לבסוף, נשלחה ניגאר אל הארמון של מיהרימה במטרה לרצוח את רוסטם פאשה. במקום זאת, חטפה ניגאר את ילדתם הקטנה של מיהרימה ורוסטם במחשבה שזאת ילדתה שלה. לבסוף, תפס הצבא בראשות רוסטם את ניגאר, וניגאר התאבדה. (עונות 1–3)
  • סומבול אגא (סלים ביירקטאר) - ראש הסריסים בהרמון. נאמן להורם. סומבול נחשב לדמות מצחיקה וכלילה עקב התנהגותו המצחיקה לעיתים. (עונות 1–4)
  • פאטמה סולטן (מטלם ג'ומבול) - אחותו של הסולטן סוליימאן. אויבת של הורם. גורשה מהארמון לאחר שניסתה לרצוח את הורם סולטן. (עונה 4)
  • גברת אפיפה (סבינה טוזייה) - המשגיחה הראשית (סגנית מנהלת ההרמון) של הרמון הסולטן מעונה 3. בעברה, הייתה אפיפה המינקת של הסולטן סולימאן. בעונה 4, לאחר שנאמניו של שהאזדה מוסטפא מתכננים להתנקש בחייה של הורם סולטן, אפיפה מגנה על הורם בגופה ומתה.
  • גברת גולפם (סלן אוזטרוק) - אהבתו הראשונה של הסולטן סולימאן. בעבר היו לה ולסולטן ילדים, אך הם מתו בינקותם. אישה רגישה, טובת לב ונאמנה להאטיג'ה והמלווה שלה. לאחר מותה של אפיפה במהלך עונה 4, ממונה גולפם על ידי הורם סולטן למשגיחה הראשית של ההרמון. בסוף העונה, מנסה גולפם לרצוח את הסולטן (עקב תמיכתו ברצח בניו מוסטפא ובאיזיט), היא לא מצליחה והיא נדקרת ומתה במקומו. (עונות 1-4)
  • גברת דאייה (סאמה קצ'יק) - המשגיחה הראשית של ההרמון בעונות 1-2. מתאבדת בסוף עונה 2.
  • לוטפי פאשה (מהמט אוזגור) - בעלה של שאח סולטן, הווזיר הגדול לאחר מותו של איברהים פאשה (לתקופה קצרה). איש גס רוח. אינו תומך באויבות בין הורם ואשתו, אך שונא את רוסטם. שאח סולטן מתגרשת ממנו עקב דברים לא ראויים שעשה ועקב כך הוא מכה אותה ומוגלה מהארמון לעיר דימוטיקה.

סקירת הסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עונה פרקים משבצת שידור שידור ראשון שידור אחרון
1 24 ימים א'-ה' ב-19:00 5 בינואר 2011 22 ביוני 2011
2 39 ימים א'-ה' ב-19:00 14 בספטמבר 2011 6 ביוני 2012
3 40 ימים א'-ה' ב-19:00 12 בספטמבר 2012 19 ביוני 2013
4 36 ימים א'-ה' ב-19:00 18 בספטמבר 2013 11 ביוני 2014

מחלוקת[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה יצרה מחלוקת ותלונות אצל מספר צופים, שכינו אותה "לא מכובדת" ו"גסה" ומתארת את הסולטאן ההיסטורי בצורה שלילית. הרדיו והמועצה העליונה של הטלוויזיה של טורקיה טענו כי קיבלו מעל 70,000 תלונות על הסדרה והזהירו את ערוץ Show TV שעליהם להתנצל בפומבי על שחשפו לא בצדק "את הפרטיות של אדם היסטורי". ראש הממשלה רג'פ טאיפ ארדואן גינה את הסדרה כ"מאמץ להראות את ההיסטוריה שלנו באור שלילי לדורות הצעירים". אוקטיי סלן, חבר פרלמנט למשפטים המסדירים ופיתוח מפלגה, אף איים להוציא אל מחוץ לחוק את "מצג השווא של דמויות היסטוריות" בסדרות כגון "הסולטאן". קבוצות קטנות של אסלאמים ולאומנים הפגינו ליד האולפן בו מצולמת הסדרה, אך הסדרה המשיכה להצליח ושמרה על רייטינג גבוה.

פופולריות בינלאומית[עריכת קוד מקור | עריכה]

לסדרה יש קהל בינלאומי של 200 מיליון צופים.[6]

לפי נתוני מחקר תקשורתי של נילסן, זוהי הסדרה הנצפית ביותר בבוסניה והרצגובינה ב-2013 והסדרה הרביעית הנצפית ביותר בסרביה.

בפקיסטן, הסדרה נקראת "Mera Sultan" (משמעותה "הקיסר שלי") ומשודרת בערוץ Geo Kahani. הערוץ טוען כי זאת הסדרה הפופולרית ביותר של הערוץ וממשיך לקבל רייטינג גבוה. אף על פי שאנשים רבים לא אהבו את השחקנית החדשה שמחליפה את מריים אוזרלי בתפקיד הורם סולטאן, הסדרה עדיין מצליחה בפקיסטן.

ביוון, הסדרה זכתה לפופולריות רבה. היא הפכה לכה פופולרית שבישופ אנת'ימוס מסלוניקי ומהשחר הזהוב גינה את הסדרה ודחק ביוונים שלא לצפות בה. "אף אחד לא צריך לצפות ב-Muhteşem Yüzyıl" אמר אנת'ימוס. הוא הוסיף: "על ידי צפייה בסדרה הטורקית אנחנו מראים להם שאנחנו נכנעים".

בישראל שודרה הסדרה בערוץ 9 החל מ-8 בדצמבר 2013 ועד 3 באפריל 2015, עם תרגום בעברית ועם אפשרות בחירת שפת פסקול בין טורקית לרוסית. לאחר סיום שידורי כל פרקי הסדרה בערוץ, שודרו כל הפרקים מההתחלה אחת לשבוע בימי שישי החל מ-10 באפריל 2015 ועד 4 בנובמבר 2016. מ-29 במרץ 2020 ערוץ ויוה משדר את הסדרה בשפת פסקול טורקית בלבד ועם תרגום עברי חדש.

סדרת המשך[עריכת קוד מקור | עריכה]

סדרת ההמשך, הנושאת את השם "המאה המפוארת - קסם", עלתה לשידור בטורקיה ב-12 בנובמבר 2015. הסדרה, אשר מבחינה היסטורית עוסקת באירועים שהתרחשו עשורים ספורים לאחר מותו של סולימאן הראשון, מתמקדת בקסם סולטאן, אשתו של הסולטאן אהמט הראשון, אשר בהמשך שימשה גם כעוצרת עבור שניים מבניה ועבור נכדה, והחזיקה בכוח והשפעה חסרי תקדים באימפריה העות'מאנית.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הסולטאן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]