משתמש:Leon Luftman/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
היחידה הימית המיוחדת של ארצות הברית
סמל יחידת הקומנדו הימי האמריקני צוות 6
סמל יחידת הקומנדו הימי האמריקני צוות 6
The Only Easy Day Was Yesterday
(היום הקל היחיד היה אתמול)
פרטים
כינוי Team Six
('צוות 6')
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
שיוך הצי האמריקני
סוג כוחות מיוחדים, קומנדו ימי
בסיס האם חוף וירג'יניה, וירג'יניה
אירועים ותאריכים
תקופת הפעילות 1980–הווה (כ־44 שנים)
מלחמות המלחמה הקרה, מבצע זעם דחוף, מבצע מטרה צודקת, מלחמת המפרץ, הפלישה האמריקאית לאפגניסטן, מלחמת עיראק
פיקוד
יחידת אם פיקוד המבצעים המיוחדים
מפקדים פירוט בהמשך

צוות 6 הוא כינויו של הצוות המובחר ביותר מבין צוותי "אריות הים", Naval Special Warfare Development Group הידוע גם כ-DEVGRU. יחידה זו נשלחה לתפיסת פושעי מלחמה בבוסניה, לחמה בקרבות הקשים והמסובכים ביותר בעיראק ובאפגניסטן, ופעלה במבצע לחילוץ אזרח אמריקאי שנתפס כבן ערובה על ידי פיראטים סמוך לסומליה ב-2009, במהלכו חוסלו שלושה מהחוטפים. המבצע המפורסם ביותר של יחידה זו הוא "מבצע חנית נפטון" לחיסול הטרוריסט הסעודי אוסאמה בן לאדן, מנהיג ארגון הטרור אל-קאעידה, שנערך ב-2 במאי 2011, בפקיסטן. באוגוסט אותה שנה נהרגו 22 מלוחמי היחידה בהפלת המסוק בו היו בדרכם למבצע באפגניסטן.

לוחמי היחידה ידועים במיומנותם הרבה בהפעלת כוח קטלני באופן מושכל ונבון, גם כאשר הנסיבות בעייתיות ובלתי ברורות. בנוסף לאימונים שזכו להם לוחמי היחידה במסגרת הרגילה של "אריות הים", כוללים האימונים המיוחדים של המועמדים ל"צוות שש" גם צניחה מגובה 30 אלף רגל, תוך שימוש במסכות חמצן, ופעילות ימית ותת-ימית מגוונת בלב ים, לרבות השתלטות על ספינות אויב. רק כמחצית מהמועמדים ל"צוות שש" (שנבחרים מבין הלוחמים הוותיקים של "אריות הים") מצליחים להתקבל אליו, ולכן גילם הממוצע של רוב לוחמי הצוות נע בין 30 ל-40, כעשור מעל הגיל הממוצע של מרבית חיילי הכוחות המזוינים של ארצות הברית.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הצוות הוקם כחלק מהפקת הלקחים מניסיון החילוץ הכושל של בני הערובה האמריקאיים באיראן, בשנת 1980. תחילה התמחתה היחידה רק במשימות ימיות מיוחדות, אך לאחר פיגועי 11 בספטמבר במגדלי התאומים, הורחב טווח פעילותה גם למבצעים יבשתיים, והיא השתתפה בפעילויות שונות במסגרת המלחמות בעיראק ובאפגניסטן. גודלה של היחידה לא פורסם רשמית, אך מעריכים כי מבין 3,000 לוחמי "אריות הים", מונה "צוות שש" כ-300 לוחמים, המהווה מספר כפול מזה שלפני פיגועי 11 בספטמבר.

גיוס, מיון והכשרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לוחם אריות הים

על מנת להתקבל ליחידה על הלוחם להיות בעל ניסיון קרבי על מנת שיוכל להתמודד תחת לחץ ואש אויב; כישורי שפה אשר היו חיוניים על מנת לתקשר עם האוכלוסייה המקומית במידת הצורך; כישורי התמזגות על מנת שיהיה מסוגל להתמזג כאזרח רגיל במהלך פעולה, ולבסוף כישורי לחימה והתמחויות אישיות.

לוח הזמנים של האימונים הוא ללא השוואה בעוצמתו. חבר צוות לשעבר טוען כי בשנה אחת ירו צוות 6 יותר כדורים מאשר כל קצבת התחמושת של חיל הנחתים האמריקאי כולו. הדגש הוא על כישורי ירי, ירי בטווח ארוך, ירי בטווח קרוב וירי תחת מגוון רב של מצבים.

מידע אודות היחידה מסווג ביותר, וכן גם מידע על הגיוס והמיון הוא מועט. מה שידוע הוא כי הבחירה וההכשרה ליחידה לא השתנו באופן דרמטי מאז הקמתה; כל המועמדים מגיעים מהצוותים ה"רגילים" של אריות הים. כתוצאה מכך, הגיל הממוצע של הלוחמים בצוות 6 הוא בין 30 ל-40.

תחילה על המועמדים לעבור ראיון אישי והליך גיוס וימון קפדני. מי שיעבור אותו, ישתתף בקורס הכשרה שאורכו שישה עד שמונה חודשים. המועמדים יוכפפו ליחידת אימונים בשם "Green Team". במהלך קורס בחירה אחד, מתוך 20 מועמדים, רק 12 יסיימו את הקורס בממוצע. כל המועמדים נתונים למעקב הדוק על ידי המדריכים ומוערכים בשאלות האם הם מתאימים להצטרף למחלקות בודדות. חבר לשעבר בצוות 6, אמר בראיון כי מתוך 16 אשר הגישו בקשה לקורס בחירת צוות 6, רק שניים התקבלו. מי שלא עובר את שלב הבחירה, מוחזר לתפקידו הקודם וסביר שלא יהיה מסוגל לנסות שוב בעתיד.

כמו לכל היחידות המיוחדות שיש להן לוח זמנים אינטנסיבי ואימונים בסיכון גבוה, יכולות להיות פציעות רציניות ואף מוות. צוות 6 איבד כמה מהמפעילים במהלך האימונים, כולל תאונות צניחה ואימוני ירי בשטח אורבני.

המועמדים עוברים מגוון רחב של קורסי הכשרה מתקדמים בראשות מדריכים אזרחיים או צבאיים; כגון: טיפוס חופשי, טכניקה לחימה ללא נשק מתקדם, נהיגה הגנתית והתקפית, צלילה מתקדמת, הישרדות, התחמקות, התנגדות ובריחה. כל המועמדים חייבים לבצע את המשימות ברמה העליונה ביותר, ומדריכי היחידה מעריכים את המועמד בתהליך ההכשרה. מועמדים שנבחרו מוקצים לאחד מהכוחות הטקטיים ומחלקות ההערכה. בשונה משאר צוותי אריות הים, מפעילי צוות 6 רשאים ללכת לכמעט כל אחד מבתי הספר הטובים ביותר בכל מקום ולהתאמן בכל מה שהם רוצים, בהתאם לדרישות של היחידה.

כלי נשק[עריכת קוד מקור | עריכה]

לוחמים מצוות 6 מאבטחים את חאמיד כרזאי
לוחם צוות 6 עם M4A1
לוחם צוות 6 עם רובה FN SCAR
אריות הים בחוף

רובי סער:

תתי מקלע:

אקדחים:

שוטגאנים:

מקלעים:

רובי קלעים וצלפים:

מטולי רימונים:

רקטות:

מבנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

צוות 6 מחולק למחלקות קו על פי צבע, אשר נמצאות בפיקוד על ידי מפקדים:

  • פלגה זהובה (קבוצת תקיפה)
  • פלגה כחולה (קבוצת תקיפה)
  • פלגה כסופה (קבוצת תקיפה)
  • פלגה אדומה (קבוצת תקיפה)
  • פלגה שחורה (קבוצת סיור ואבטחה)
  • פלגה אפורה (צוותי סירות)

כל הפלגות מתחלקת לשלוש כיתות, וכל כיתה מתחלקת לחוליות קטנות.

מפקדי היחידה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם תקופת כהונה
ריצ'רד מרסינקו 1980 - 1983
רוברט גורמלי 1983 - 1986
תומאס מורפי 1986 - 1987
ריצ'רד וולרד 1987 - 1990
רונאלד יאוו 1990 - 1992
תומס מוסר 1992 - 1994
אריק אולסון 1994 - 1997
אלברט קאלנד 1997 - 1999
יוסף קרנן 1999 - 2002
אדוארד ווינטרס 2002 - 2004
סקוט מור 2004 - 2008
בריאן לוסי 2008 - 2010

מבצעים ופעולות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאז הקמתה השתתפה היחידה במבצעים רבים ומגוונים אשר רובם נותרו מסווגים ולא ידועים, עם זאת, חלק מהמבצעים פורסמו וזכו להתייחסות תקשורתית וציבורית גדולה.

מבצע זעם דחוף[עריכת קוד מקור | עריכה]

מבצע זה היה מבצע צבאי שבמסגרתו התבצעה ב-25 באוקטובר 1983 פלישה על ידי ארצות הברית ומספר אומות אחרות מהקריביים למדינת האי גרנדה שבקריביים. הרקע לפלישה היה הדחה ורצח של ראש ממשלת גרנדה מאוריציוס בישוף ותפיסת השלטון על ידי מפקד הצבא הדסון אוסטין. בישוף עצמו תפס את השלטון בהפיכה מספר שנים קודם לכן ויצר יחסים קרובים עם קובה, למורת רוחה של ארצות הברית. ב-25 באוקטובר 1983 נחתו בגרנדה כוחות מארצות הברית, ברבדוס, ג'מייקה, והחברות בארגון מדינות מזרח הים הקריבי, והביסו את הכוחות הקובנים והגרנדינים בפיקודו של הדסון אוסטין. קבוצת תקיפה של צוות 6 ניהלה קו סטטי עם סירות כמה קילומטרים מהחוף הגרנדי.

מבצע חנית נפטון[עריכת קוד מקור | עריכה]

מבצע חנית נפטון (באנגלית: Operation Neptune Spear, בתחילה כונה בטעות באמצעי תקשורת ברחבי העולם מבצע ג'רונימו) הוא מבצע ההתנקשות בחייו של הטרוריסט הסעודי אוסאמה בן לאדן, שהנהיג את ארגון הטרור האסלאמיסטי הסוני הקיצוני אל-קאעידה, אשר אחראי לסדרת פיגועים רצחניים ברחבי העולם ובהם פיגועי 11 בספטמבר.

המבצע הצבאי לחיסולו של בן לאדן תוכנן ונוהל על ידי הכוחות המזוינים של ארצות הברית, בהוראתו של הנשיא ברק אובמה, בביצוע לוחמי כוחות הקומנדו המיוחדים, "צוות שש" של יחידת "אריות הים" (Navy SEALs), ב-2 במאי 2011, בעיר אבוטאבאד, כ-50 קילומטרים צפונית לאיסלאמאבאד בירת פקיסטן.

חילוץ ד"ר יוסף דיליפ[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-8 בדצמבר 2012 חילץ צוות 6 את דיליפ ג'וזף, רופא אמריקאי שנחטף על-ידי הטאליבן במזרח אפגניסטן. דר. ג'וזף, שעבד עבור ארגון סיוע רפואי נחטף ביחד עם שני עמיתיו האפגניים במחסום דרך ע"י חמושים והם הועברו למתחם במחוז לאגמה. שני האפגנים שוחררו לאחר משא ומתן. כאשר המודיעין הודיע שסכנה קרבה לדר. ג'וזף החליטו לבצע מבצע חילוץ. במהלך המבצע לפחות שישה מהחוטפים נהרגו ושניים נשבו. גם סמל ניקולאס צ'ק שהשתתף במבצע נהרג, הוא היה לוחם וותיק שזכה בעיטורים רבים וביניהם מדליית כוכב ארד, גבורה והלב הסגול.

מבצע נגד ארגון אל שבאב בבראווה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-5 באוקטובר, 2013 פשט צוות 6 על בית בחוף בעיר ברוואה, סומליה על מנת לחטוף חבר חשוב בארגון הטרור אל-שבאב; אריות הים התקרבו לחוף בעזרת מספר סירות קטנות. 20 לוחמים התקדמו ביבשה, כ-200 מטרים לקראת בניין בעל שתי קומות שבו היה מפקד האל-שבאב. אריות הים התפצלו לשתי קבוצות, שישה לוחמים נכנסו אל הבית בעוד שהשאר נשארו בחוץ לשמור. בזמן הזה, לוחם אל-שבאב יצא החוצה לעשן וראה את אריות הים ופרץ קרב. אריות הים שהיו בתוך הבית הרגו לוחם אחד, אך החליטו לסגת מבלי לחטוף את המטרה בגלל הכמות הגדולה של הנשים והילדים באיזור.

ראה גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

[[קטגוריה:ארצות הברית: יחידות מובחרות]] [[קטגוריה:צי ארצות הברית]]