משתמש:Manedwolf

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

MANEDWOLF

Manedwolf זהו השם של זאב הרעמה באנגלית, שהוא אחד מבעלי החיים האהובים עליי. אם תרדו למטה תוכלו לראות אותו בתמונה הראשונה משמאל במלוא הדרו.

אני פה בעיקר כדי לתרום לויקיפדיה, ולא כדי להכנס לויכוחים פוליטיים, דתיים ואחרים, אף על פי שזרקתי פה ושם משפט או שניים. כל ערך הוא פרוייקט, קטן או גדול, שמהווה דרך לימוד יעילה משמעותית מאחרות. אני באמת לומד, יותר משאני מכניס לכאן מידע, וזו הרגשה טובה לדעת שהלימוד משולב עם תרומה כלשהי לקהילה. לדעתי כדאי לתרום יותר לערכים כמה שיותר מוכרים, כאלו שחשובים מדי מכדי שישארו קצרים, כתובים לא יפה או חסרי מקורות.

אם יש לכם שאלה קשורה או בכלל, הרגישו חופשי לדבר איתי דרך דף השיחה, אך התקופות בהם אני נמצא בויקיפדיה אינם סדירות, כך שתרגישו חופשי גם לשלוח לי אימייל.

דרך אגב, בויקיפדיה אתם יכולים למצוא מידע על כל דבר, באמת. הנה כמה דוגמאות: פרס דרווין; מפלגת הקרנפים, המפלגה שהבטיחה לא לקיים אף הבטחה; Atretochoana eiselti‎, הערך שהכי הצחיק אותי כשכתבתי אותו, אחרי שחבר הראה לי תמונה שלו עם הלוגו של Brazzers; והערך המטורף לוֹפּאדוֹטֵמַאכוֹסֵלַאכוֹגַאלֵאוֹקְרַאניוֹלֵאיפּסַאנוֹדְרִימִיפּוֹטְרִימַאטוֹסִילְפִיוֹקַרַאבּוֹפּארַאוֹמֵלִיטוֹקַאטַאקֵכִימֵנוֹקִיכְלֶפּיקוֹסִיפוֹפַאטוֹפּרִיסְטֶרַאלֶקְטְרִיוֹנוֹפּטוֹקֵפַאלְיוֹקִיגְקְלוֹפּלֵייאוֹלַאגוֹיוֹסִירַאיוֹבּאפִיטְרַאגַאנוֹפּטֶרִיגוֹן.

ערכים שיצרתי/הרחבתי[עריכת קוד מקור | עריכה]


שגיאות פרמטריות בתבנית:תמונות מרובות

פרמטרים [ ללא גבול ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

זאב הרעמה (למעלה) ונמר השלג (למטה).

עופות: אוח וירג'יניה, דורסי לילה, דורסי לילה בתרבות, ינשוף הרעמה, ינשוף השאול, ינשוף שדוני, לילית אפורה, לילית מנוקדת.

יונקים: אובלנה צפון-פסיפית, אוקאפי, אלסמוטריום, ארמדיל טטו, זאב הרעמה, נמר השלג, סיפאקה לבנה, פוסה, קלפי אוסטרלי (כלב), שונר איברי.

זוחלים: היסטוריית מחקר הפטרוזאורים ומקומם בתרבות, זוחלים, פטרוזאוריה.

אחר: אש השועל, הומופלסיה, בעלי ניבי חרב.

קצרמרים: Atretochoana eiselti, גסטרולית, ארוויקוליים, אוח (סוג), הלדותריום, ויקוניה, ינשוף חשוף-רגל, ינשוף ננסי, מטאטא מכשפה (מחלת צמחים), נברן, פרצוף-שמע (עופות דורסים), שגר, שעיר (סוג), תטולה.

"קְצַרְמָר הוא כינוי לערך קצרצר בוויקיפדיה שאינו מכיל די מידע בקשר לנושא בו הוא עוסק ודרושה בו הרחבה רבה."
אני לא אוהב לכתוב קצרמרים, אבל לפעמים צריך לעשות זאת כדי למנוע הסברים מעיקים, הכחלת קישורים אדומים וכו'. כתיבת קצרמר משמשת כבסיס שאולי ויעודד אחרים לשפר אותו, שכן יותר קל להתחיל מערך בעל שלד מאשר לפתוח אחד חדש.

הבהרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שיתוף פעולה הוא אחד מערכי היסוד של ויקיפדיה. לכן, אני לא מעוניין לקחת בשוגג קרדיט על תרומות של אחרים. כל מי שעבד לפני על ערך מסוים והשארתי חלקים שהוא כתב או כל אלו שעבדו אחרי – הקרדיט המתאים הולך אליהם. בשל כך ציינתי בטבלה המוסתרת שלהלן איך הערך היה נראה לפני ואחרי העבודה שלי עליו.

  • ה"אחרי" מתייחס לעריכה האחרונה ברצף העריכות העיקריות שלי שם.
  • אם מופיע רק "אחרי", זה אומר שיצרתי את הערך.
  • אם כתוב בסוגריים "תו" זה אומר שהערך תורגם ברובו מויקיפדיה האנגלית.

ערכים מגניבים לכתוב או לשפר[עריכת קוד מקור | עריכה]

נמאס לי מסרטי טבע. אם לנסח זאת טוב יותר, נמאס לי מאלו שמראים את אותו הדבר שוב ושוב: דולפינים וחיות אחרות מקבצים דגים בהמוניהם לכדי כדור ענק כדי לזלול אותם; אריות צדים בסוואנה האפריקאית בעלי חיים שנודדים בעדרים עצומים בחיפוש אחר מזון, היישר אל מלתעותיהם של תנינים; גורילות ושימפנזות אוכלות עלים; דובים מתייצבים בחבורות במיקומים אסטרטגיים בנהר כדי למלא את בטנם בסלמון...

אין לי בעיה עם בעלי החיים עצמם, להפך. הבעיה היא שיש עוד המון מינים מעניינים לא פחות שלא מגיעים לידיעת הציבור בגלל המחזור הבנאלי של דרמה הוליוודית. בניסיון קטן להעלות את המודעות, אספתי פה בעלי חיים ודברים שונים למקבץ קטן של ערכים מעניינים לכתוב ולשפר. אם לא אעשה זאת בעצמי, אשמח אם מישהו אחר יעשה זאת.

עופות[עריכת קוד מקור | עריכה]


שגיאות פרמטריות בתבנית:תמונות מרובות

פרמטרים [ ללא גבול ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

סופיות שמש – סדרה הכוללת רק שני מיני ציפורים, אך אלו יפות במיוחד.

  • הקגו עם כרבולת מפוארת ונוצות אפורות ותכולות מתחת לכנפיים, וסופית השמש עם מופע צבעוני המתגלה כשהיא פורשת את כנפיה.

דורסי יום – הנה כמה מהמינים הכי גדולים וחתיכים של הקבוצה:

עופות ענקעיט האסטי, ארגנטוויס ו-Pelagornis sandersi (אנ') היו שלושה מהעופות המעופפים הכי גדולים שחיו אי פעם. כדי להמחיש זאת, יצויין שטרפו המשוער של עיט האסטי היו המואה (עופות חסרי תעופה שחלקם היו גבוהים פי שניים מהאדם), ומוטת כנפיהם של שני המינים האחרונים הגיעה לאורך משוער של כשבעה מטרים"

דורסי לילה – יש המון דורסי לילה מגניבים, אבל אי אפשר להכניס את כולם לכאן, אז אני יציין רק חלק מהם:

  • Lophostrix cristata (אנ'), ‏Bubo sumatranus (אנ'), ‏ Strix seloputo (אנ'), ‏Phodilus (אנ'), ‏Tyto tenebricosa (אנ'), ‏T. glaucops (אנ'), ‏Pulsatrix perspicillata (אנ').

יוניים – את היונות מהסוגים האלו לא תראו מחרבנות לכם על האוטו, וחבל, הן כל כך יפות שאפשר לטעות ולחשוב שהן תוכים.

טבלניים‎ וצוללנאים – הברווזונים הלא-מכוערים, עם מופעי נוצות ותצוגות ראווה מרהיבים. למעשה, הם אינם ברווזים, אלא קבוצות נפרדות.

צופיתיים וקוליבריים – קבוצות ציפורים זריזות וצבעוניות הניזונות מצוף.

  • קחו לדוגמה את המינים Aethopyga nipalensis (אנ'),‏ A. gouldiae (אנ');‏ Calypte costae (אנ'), ‏Selasphorus rufus (אנ'), ‏Loddigesia mirabilis (אנ')}.

טוראקיים

שקנאים וחסידאים

תרנגולאים

כחלאים

חופמאים

ציפורי שיר

עורביים
  • Corvus moneduloides (אנ') – מין של עורב הידוע בחוכמתו הרבה, כגון יכולת פתירת חידות מורכבות, ושיטות מתוחכמות להשגת מזון, כמו להציק עם זרד לזחל המסתתר בסדק, לגרום לו לנשוך את המקל, ואז לשלוף ולזלול אותו.
  • עורבני כחול, הסוג Urocissa (אנ') על שלל המינים הצבעוניים שבו, Corvus crassirostris (אנ'),‏ Pica (אנ').
נבליים (אנ')
שני המינים היחידים במשפחה זו הם אמנים בעלי כושר חיקוי מדהים: אזעקות, יריות של רובי צעצוע, קולות של מצלמה, נביחות כלבים, בכי תינוקות, מוזיקה, מנועי רכבים, רעשי עבודות בנייה – הכל הולך. כיתבו ביוטיוב Lyrebird.
חנקניים (אנ')
הג'יגסו של עולם הציפורים.
ירגזיים (אנ') ו-Petroicidae (אנ')
  • Baeolophus bicolor (אנ'), ‏Melanochlora sultanea (אנ')Cyanistes (אנ'); ‏Petroica rodinogaster (אנ'), ‏P. phoenicea (אנ').
ציפורי שיר צבעוניות

חסרי חוליות[עריכת קוד מקור | עריכה]


שגיאות פרמטריות בתבנית:תמונות מרובות

פרמטרים [ ללא גבול ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

מלמעלה למטה: מין מדוזה,‏ מין זרית (אנ')‏, Marrus orthocanna (אנ')‏, Maratus volans (אנ').
  • מספר סילוניות (תמנונים, דיונונים וחברים) – הם נראים חייזריים, יכולים להידחק למקומות צרים במיוחד, מסווים את עצמם בצורה מושלמת ובעלי גפיים נוספות.
    • נאוטילוסאים – איתנו כבר כחצי מילארד שנים.
    • בים חיים להם יצורים שלמזלנו לא ראו ביבשה מקום טוב לצאת אליו לחופשה. ביניהם נמצא Vampyroteuthis infernalis (אנ'), שהוא דיונון ערפדי המשתמש במופע אורות כדי להפחיד את אויביו. במקרה ויצא לכם לפגוש אחד, לא כדאי להיות על חומרים, אחרת הטריפ יהיה רע (כיתבו vampire squid Planet Earth ביוטיוב).
    • יצור מהפנט נוסף הוא Watasenia scintillans (אנ'), מעין גחלילית ימית הנוטה להתקהל במיליונים ולזהור כאילו אין מחר.
    • Thaumoctopus mimicus (אנ') ו-Tremoctopus (אנ')הראשון הוא אמן אשליות תת ימי, שיכול ללבוש על עצמו זהויות של יצורים אחרים, ביניהם הזהרון, פתני הים, דגי משה רבנו‎ ומדוזות. השני הוא גיבור או רשע על תמנוני, החסין לארס "ספינת הקרב הפורטוגזית" (הידוע גם בשם שלפוחן מצוי), שמגע עמו יכול לגרום לאדם כאב רב וסימנים דמויי הצלפת שוט. את התמנון זה לא מעניין, ולמעשה אם הוא נתקל ביצור החמוד הזה, הוא חותך לו חלק מהזרועות הארסיות ומשתמש בהם כנשק. יותר מזה, כמו חלק מקרוביו, לפני הרבייה הזרע נצבר באחת מזרועותיו, וכשהיא עומדת להתרחש הזרוע מתנתקת ומוגשת לנקבה.
    • תמנון דמבו ו-Helicocranchia pfefferi (אנ') – שניים מהיצורים הכי מצחיקים למראה, באמת.
    • Magnapinna (אנ') – יצורים חמקניים ביותר בעלי זרועות ארוכות מאד, אשר כמעט ולא ידוע עליהם דבר.
    • Sthenoteuthis pteropus (אנ') – הדיונון שרצה לעוף.
  • Stalk-eyed fly (אנ') – עוד חייזרים, הפעם בצורת זבובים שעיניהם מונחות בקצה מחושים. זה לא הקטע המוזר כאן, שכן זמן קצר אחרי יציאתם מהגולם הם מכניסים אוויר דרך חלל הפה ומנפחים באמצעותו את המחושים של של העיניים עד שאלו הופכים ארוכים לשביעות רצונם.
  • גמלי שלמה – עם אופי של מאסטרים באומנויות לחימה, הסוואה אדירות והצלפות מהירות כבזק, אלו בהחלט אחת מקבוצות החרקים הכי מגניבות. הם אהובים במיוחד על צלמים בשל צורתם והתנהגותם שנראות כאילו לא מהעולם הזה. קחו לדוגמה את המין Gongylus gongylodes ואת המינים בסוג Empusa.
  • Lucihormetica luckae (אנ') – תגידו שלום למקק שנראה כמו רובוט-נינג'ה שהולך להתנקש בכם, ואז לזהור בחושך. נטען שיצור נדיר זה מחקה את את החיפושיות מהסוג Pyrophorus (אנ'), עוד בעל חיים מפחיד בעל שתי נקודות זוהרות דמויות עיניים.
  • Symbion pandora (אנ') – אחד מבעלי החיים הכי מוזרים שהתקיימו אי פעם. יצור שגודלו קטן ממילימטר, המתגורר בפיותיהם של לובסטרים. הוא כל כך שונה מכל בעל חיים אחר, עד שהחוקרים שגילו אותו הגדירו בשבילו מערכה נפרדת הרבייה שלו ייחודית עוד יותר מהמוזרויות האחרות שלו. הוא מתחיל את החיים בשלב בו הוא רק אוכל ומחרבן ולא מוגדר כזכר או נקבה. הנקבה והזכר בעלי גודל דומה, אך הנקבה יכולה "למוטט" את מערכת העיכול שלה אשר בונה את עצמה מחדש כלרווה (מה? בדיוק.), והזכר חסר פה או פי טבעת (וכן מערכת עיכול) ובעל שני איברי רבייה. המין יכול להתרבות גם ברבייה א-מינית, וגם ברבייה מינית, בה אחרי ההפריה הנקבה מגדלת לרווה בתוכה, מתה ומאפשרת ללרוה לצאת לחופשי.
  • Spinoloricus nov. sp. (אנ') (Spinoloricus Cinzia) – עוד בעל חיים מוזר, אשר שייך למערכה Loricifera (אנ'). זהו היצור היחיד בעולם שלא צריך חמצן כדי לחיות.
  • Amblycorypha oblongifolia (אנ') ו-Teratodes monticollis (אנ') – שני חגבאים, הראשון הוא חרגול שמופיע במספר צבעים, ביניהם ורוד בוהק, והשני שייך למשפחת החגביים ובעל מבנה דמוי רעמה לאורך הגב שלו.
  • ציקדות – יש ביניהן מינים יפהפיים, שמחקים קוצים, עלים, גזעים, מפלצות ומה לא. קחו לדוגמה את המינים Graphocephala coccinea, ‏Pyrops candelaria, ‏Fulgora laternaria, ‏Hemikyptha marginata, ‏Oncometopia orbona, ‏Stictocephala bisonia, ‏Odontoptera carrenoi, ‏Sphongophorus inflatus, ‏S. latifrons, ‏S. ballista, ו-‏Umbonia crassicornis.
  • עכבישים – עבישים הם יצורים מעניינים ומפחדיים כאחד, הנה כמה דוגמאות. Gasteracantha (אנ') נראים כמו ג'ייסון וורהיס מיום שישי ה-13; המינים של הסוג Arachnura (אנ') נראים כמו עכביש שהתנגש בעקרב שהחליק לתוך קליפת בננה; Maratus volans (אנ') הוא עכביש שמתנהג כמו טווס; Theridion grallator (אנ') הוא העכביש הכי שמח שקיים, ‏Phiale formosa עכביש שנראה כמו ג'ק סקלינגטון מהסיוט שלפני חג המולד, ו-‏Araneus gemmoides (אנ') ו-Misumena vatia (אנ') נראים לי כמו הדמויות היפניות הקריפיות האלו, שתמיד מחייכות עם עיניים חסרות חיים.
  • יצורים מיוחדים נוספים – בהתחלה לא האמנתי שאלו בעלי חיים אמיתיים, כי הם נראים כמו פוקימונים. Pterophorus pentadactyla (אנ') הוא רוח הרפאים של העש שהרגתם אתמול, שהולכת לרדוף אתכם על המעשה הנורא הזה. Marrus orthocanna (אנ') הוא מין ממחלקת ההידרתים שנראה כמו טיל אחרי ששיגרו אותו. המין Chelidonura varians (אנ') והמינים בסוג Glaucus (אנ') אמורים להיות משהו שמזכיר בעל חיים, בטח שילוב של דרקון, חילזון ונורות לד. Pyura chilensis (אנ') הוא סלע, אבל אחד שמדמם. Cassidinae היא קבוצת חיפושיות שלחלק מהמינים החברים בה יש מעין שיריון בצורות ומופעים שונים, ביניהם צב וחיפושית משה רבנו. ראו לדוגמה את המינים בסוג Aspidimorpha (אנ')Trachelophorus giraffa (אנ') היא חיפושית עם צוואר של ג'ירפה, נושאי ציפורניים, כי תמיד כיף לראות ספיידרמן בצורת תולעת (לא). Paratarsotomus macropalpis (אנ') הוא היצור המהיר ביותר בעולם יחסית לגודל גופו.

דגים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Pygmy seahorse (אנ') – סוסוני ים יותר קטנים מהזרת שלכם...
  • Macropinna microstoma (אנ') – ההסבר היחיד שיש לי לדבר הזה הוא שמישהו ניסה לחבר חללית לדג, ונכשל. תסתכלו על התמונה שלו. עכשיו, מה שאתם חושבים שהם העיניים, הנקודות הלבנות שעושות אותו עצוב כזה, אלו בעצם איברי ההרחה שלו. העיניים האמיתיות שלו הן הגולות הירוקות שממוקמות בתוך הראש השקוף, שמכוונות למעלה אך יכולות להסתובב לאן שבא להן.
  • צלף (אנ') – מה שהדג הזה עושה בעיקרון הוא לירוק על חרקים שהתקרבו יותר מדי לשפת המים, להפיל אותם ולסעוד את לבו.


שגיאות פרמטריות בתבנית:תמונות מרובות

פרמטרים [ ללא גבול ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

מלמעלה למטה: מין סוסון ים, Rhinomuraena quaesita (אנ').
  • Snipe eel (אנ') – צלופח עם לסתות ארוכות ודקות שמתעקלות כלפי מעלה בסופן.
  • Neoclinus blanchardi (אנ') – הזכרים של מין זה נאבקים באמצעות התנשקות הדדית עם הפיות הענקיים והצבעוניים שלהם.
  • חכאים – סדרת דגים בעלי חכה המחוברת להם לראש, בעלי שיטת רבייה מצחיקה למדי. Brachionichthyidae (אנ'), אחת ממשפחות הסדרה, למדה "ללכת" על קרקעית הים.
  • Bathypterois grallator (אנ') – קריפי למדי. הדג "עומד" על סנפיריו במעמקי האוקיינוס ומשחר לטרף.
  • צלופחאים וחכאי תהומות (אנ') – יש בהם חשמליים, ענקים, זעירים, צבעוניים ומפחידים, אבל הם בהחלט מרכיבים את שתיים מקבוצות הדגים המדהימות ביותר.
  • Psychrolutes marcidus (אנ') – הדבר הראשון שעולה לראש כשרואים אותו הוא "בשם המכשפה הזאת מבת הים הקטנה, מה לעזאזל?!".
  • Regalecidae (אנ') – משפחה של יצורים שנראים כמו מפלצות ים דמויות נחש. אחד מהם, המין Regalecus glesne, הוא דג הגרם הארוך בעולם, ומשוער כי הוא המקור לאגדות אחדות.
  • Myxinidae (אנ') – אם אי פעם קראתם רשימה של דגים מדהימים, מפחידים, או מגעילים, סביר להניח שנתקלתם בשם Hagfish. משפחת דגים עתיקה זו קיימת כבר כחצי מילארד שנים, ומיניה מזכירים בדמותם צלופח. כדי להרתיע (או להגעיל) את אויביהם, הם פולטים מעין רפש המתערבב עם המים והופך למעין חומר דביק. בדומה לצמדאים, הם נצמדים אל טרפם כמו עלוקות וחותכים אותו.
  • לטימריה – המשפחה Coelacanthiformes נחשבה כנכחדת כבר עשרות מיליוני שנים, עד שהגיע הלטימריה. הסוג התגלה באפריקה ב-1938, אך כה נדיר לצפייה עד שלא יודעים את מצב שימורו.

זוחלים ודו-חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

Ahaetulla nasuta (אנ')
  • Uroplatus phantasticus (אנ'), דרקון דואה (אנ') ו-Brookesia micra (אנ') – שלוש מהלטאות הכי מגניבות: הראשונה מתחפשת לעלים, השנייה דואה מעץ לעץ והשלישית היא פשוט אחת מהזוחלים הקטנים ביותר.
  • Brevicipitidae ו-Leptobrachium boringii – צפרדעים, הראשונה היא משפחה של צפרדעים קצרות ראש שחלק ממיניה מצייצים (ראו סרטון), ולשנייה יש שפם.
  • זוחלים קדומים – הנה כמה מהזוחלים הנכחדים המוזרים שחיו בעבר: Longisquama (אנ'), ‏Gigantoraptor (אנ'), דילופוזאורוס‎, ‏Stomatosuchus (אנ'), מיני Notosuchia (אנ'), מיני Stagonolepididae (אנ').

יונקים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אוסטרלופיתקוס אפריקנוס

שונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • דברים שקשורים ליצורים – Jellyfish Lake (אנ') הוא אגם קטן מלא מדוזות, סחלב איטלקי (אנ') הוא צמח שהעלים שלו נראים כמו פיות קטנות, Fairy ring (אנ') ואש השועל הן תופעות בהן פטריות יוצרות מעגל ואור בהתאמה, Lactarius indigo היא פטרייה כחולה יפה, Pecteilis radiata הוא צמח שהעלים שלו נראים כמו ציפור מעופפת, ו-Non-human electoral candidates (אנ') הוא ערך על מועמדים לבחירות ונבחרי ציבור שאינם בני אדם (D:), ו-Jenny Haniver (אנ') הוא השם של יצירות אומנות די קריפיות שנעשות מגופות של בטאים. ראו כאן גם על הפטרייה והנמלה המעניינות האלו.


שגיאות פרמטריות בתבנית:תמונות מרובות

פרמטרים [ ללא גבול ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

Veil Nebula (אנ') (שמאל) ו-Jenny Haniver (אנ') (ימין).

קישורים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערכים שאני רוצה לכתוב[עריכת קוד מקור | עריכה]

Acerodon jubatus

מקבצי ערכי בעלי חיים לשיפור[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערכים מבוקשים וערכים דורשי שיפור בפורטל בעלי החיים, קצרמרי בעלי חיים, הערכים שמצויינים בדף המשתמש H. sapiens (וכן במשתמש:H. sapiens/פרוייקט ערכי אבולוציה).

|- | style="border-top: 1px dotted #AFAFAF; padding: 0.5em; padding-top: 0.5em;" | |} |}