משתמש:RaananN/יורם כרמי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

יורם כרמי (נולד ב-27 ביולי 1967) הוא כוריאוגרף ורקדן ישראלי. מייסדה ומנהלה האמנותי של להקת המחול "פרסקו - יורם כרמי". זוכה פרס רוזנבלום לאמנויות הבמה מטעם עיריית תל אביב.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כרמי נולד ב-1967 בתל אביב לבתיה ורפי כרמי. מפגשו הראשון עם עולם המחול היה בגיל חמש בכיתתה של רינה שיינפלד. בנערותו רקד בלהקת המחול "שלום" בניהולו של גברי לוי. לאחר שירותו הצבאי החל ללמוד לתואר ראשון בפסיכולוגיה באוניברסיטת תל אביב. בגיל 25 המשיך את לימודיו בסמינר הקיבוצים לתואר ראשון במחול והצטרף ללהקת "קולדממה" בניהולו של משה אפרתי, כרקדן, ובשלב מאוחר יותר כמנהל חזרות. השתלם ב-Laban Center בלונדון והשתתף בפרוייקטים שונים בארץ ובחו"ל.

בשנת 1997 יצר את יצירת הביכורים שלו "אספקלריה" אותה הציג בתחרות "גוונים במחול" וזכה עליה במקום השני. בין השנים 1998 - 2002 לימד כרמי מחול מודרני וקלאסי בבי״ס תיכון ״הרצוג״ כפר-סבא, בבי״ס תיכון ״בן צבי״ קריית אונו ובבי״ס תיכון ״ק.שרת״ חולון.

בשנת 2002 הקים את להקת המחול "פרסקו - יורם כרמי" ומאז משמש כמנהלה האמנותי. את יצירת הבכורה של הלהקה, "אמולסיה", יצר כרמי כהרחבה של יצירתו הראשונה "אספקלריה" ומאז יצר במסגרת הלהקה מעל עשרים יצירות מחול. כרמי הוזמן פעמיים ליצור עבור פסטיבל ישראל - בשנת 2007 הופיעה להקתו עם היצירה "לה-פמיליה" ובשנת 2009 עם היצירה "איש אשה ורוח זר" (הפקה משותפת עם הבמאי ומעצב התאורה אורי מורג). בשנים 2012/13 ניהל אמנותית את פסטיבל "הרמת מסך" (יחד עם הכוריאוגרפית רונית זיו).

כרמי מרצה במכללת סמינר הקיבוצים במסלול להכשרת מורים למחול ותנועה במעמד M.A. מעביר סדנאות רפרטואר וכיתות אמן, בלט מודרני וקלאסי במסגרות מתא"ן - מפעל תרבות ואמנות לנוער ובמרכזי מחול בצרפת, יוון, סרביה, אוסטריה, מונטנגרו ובולגריה.

חי בתל אביב עם בן זוגו רענן.

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]


להקת המחול ״פרסקו - יורם כרמי״[עריכת קוד מקור | עריכה]

להקת המחול ״פרסקו - יורם כרמי״ נוסדה בשנת 2002 ע״י הכוריאוגרף יורם כרמי. ההשראה לשם הלהקה נבעה מהמילה האיטלקית ״Fresco״ שמשמעותה: טרי, רענן.

ברפרטואר הלהקה מעל עשרים יצירות מחול לקהל הרחב ולתלמידים בגילאים שונים. הלהקה מקיימת סדנאות רפרטואר, מפגשי מחול, שיעורים מעשיים ומפגשי אמן עם קשת רחבה של תלמידים ברחבי הארץ. מאז 2007 מתקיים פרויקט "רקדנים יוצרים", במסגרתו מביאה הלהקה אל קדמת הבמה יצירות של כוריאוגרפים צעירים, כולם בוגרי להקות מחול מקצועיות בישראל. בשנת 2006, אומצה הלהקה ע"י עיריית חולון ומאז היא פועלת מתחומה.

להקת המחול ״פרסקו - יורם כרמי״ הוזמנה פעמים רבות לפסטיבלי מחול והופעות מחוץ לישראל. עד כה הופיעה הלהקה בסין, מקאו, הונג קונג, טאיוואן, פולין, רומניה, איטליה, קרואטיה ובלארוס.


סגנונו ויצירותיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

את הסגנון התנועתי של כרמי ניתן להגדיר כבלט ניאו-קלאסי/עכשווי במובן זה שהוא מתבסס על העקרונות והערכים המזוהים עם הבלט הקלאסי אך אינו משאיר את השפה בצורתה המוכרת אלא מרחיב את גבולותיה. הרחבה זו מבוצעת באמצעות שילוב הבט עם אלמנטים מסגנונות מחול אחרים, כמו עבודה עם כל כף הרגל על הרצפה וכיווץ הגו (contraction) הלקוח מהמחול המודרני, כמו גם הרמות דינאמיות והתנסויות בהפרת שיווי המשקל מהמחול העכשווי. הרעיון בבסיס תהליך היצירה של כרמי הוא שימוש בתנועה, ככלי לביטוי רעיונות, רגשות ומחשבות, תוך כדי המעטה בשימוש בעזרים חיצוניים כגון וידאו ארט וטקסט, במטרה להעניק לצופה את האפשרות לחוות את התנועה והריקוד, בצורה נקיה ככל האפשר.

מיצירותיו הבולטות של יורם כרמי[עריכת קוד מקור | עריכה]


שיתופי פעולה אמנותיים[עריכת קוד מקור | עריכה]


קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]


[[קטגוריה:רקדנים ישראלים]] [[קטגוריה:כוריאוגרפים ישראלים]] [[קטגוריה:מחול בישראל]] [[קטגוריה:מחול מודרני]] [[קטגוריה:זוכי פרס רוזנבלום]]