מת'יו ארנולד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מת'יו ארנולד
Matthew Arnold
לידה 24 בדצמבר 1822
ליילהאם, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 15 באפריל 1888 (בגיל 65)
ליברפול, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הממלכה המאוחדת של בריטניה הגדולה ואירלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה Church of All Saints עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים בית הספר רוגבי, בייליול קולג' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות היצירה אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
יצירות בולטות The Scholar-Gypsy, Sohrab and Rustum, Balder Dead, On Translating Homer, To Marguerite: Continued, Dover Beach, Tristram and Iseult, Thyrsis, Culture and Anarchy עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Frances Lucy Wightman עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים Basil Arnold, Lucy Charlotte Arnold, Richard Penrose Arnold, Thomas Arnold, Eleanore Mary Caroline Arnold, Trevenen William Arnold עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה עמית האקדמיה האמריקאית לאמנויות ולמדעים עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מתיו ארנולדאנגלית: Matthew Arnold;‏ 24 בדצמבר 182215 באפריל 1888) היה משורר ומבקר תרבות אנגלי, שעבד כמפקח על בתי ספר. הוא היה בנו של תומאס ארנולד, מנהל של בית ספר רוגבי.

ארנולד נחשב ל"אבי הביקורת המודרנית" לא מעט בזכותו של ת"ס אליוט. האחרון ראה בו מבקר דגול ואימץ את האסתטיקה האובייקטיביסטית של ארנולד הן בכתיבתו הספרותית והן בביקורת. אליוט אף פיתח בהשראתו את המושג תואם אובייקטיבי (Objective Correlative) במאמרו "המלט ובעיותיו", שבו ביקר את הרומנטיקה הוויקטוריאנית וקרא לאובייקטיביזציה של הרגש במקום דיבור מופשט עליו[1].

מתיו ארנולד למד ברוגבי ואז המשיך לבייליול קולג', אוקספורד. הוא כתב את שירתו הידועה ביותר לפני גיל ארבעים, ואז פנה לביקורת תרבות וספרות. שירו מ־1867, "חוף דובר", הרצוף נוסטלגיה לאמונה הדתית שעוברת מן העולם המתחלן, הוא אחת היצירות הראשונות שמתארות את התחושה המודרנית הזו. בהקדמה מפורסמת למבחר משיריו של ויליאם וורדסוורת', ארנולד זיהה את עצמו, באופן מעט אירוני, כ"וורדסוורת'י". ההשפעה של וורדסוורת', ברעיונות ובמעשים, בולטת ביצירתו הטובה ביותר של ארנולד.

ארנולד המשיך מביקורת ספרות לביקורת כללית יותר של רוח התקופה. בין 1867 ל־1869 כתב את "תרבות ואנרכיה" בו הטמיע את המונח הגרמני "פיליסטר" לתיאור חלק מהאוכלוסייה הוויקטוריאנית כ"פיליסטינים" - על שם הפלשתים, מילה שפירושה אנשים צרי מוחין, חסרי השכלה רחבה וראיית תרבות כוללת.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא משוררים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.