מתים להתפרסם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מתים להתפרסם
Dead Famous
עטיפת הספר
עטיפת הספר
מידע כללי
מאת בן אלטון
שפת המקור אנגלית
סוגה ספרות בלשית
הוצאה
הוצאה בשפת המקור Bantam Press
תאריך הוצאה 2001 (עברית: 2004)
מספר עמודים 413
הוצאה בעברית
הוצאה ידיעות אחרונות * ספרי חמד
תרגום אמנון כץ
סדרה
ספר קודם Inconceivable
הספר הבא High Society
קישורים חיצוניים
מסת"במסת"ב דנאקוד 362-2458
הספרייה הלאומית 002400659

מתים להתפרסםאנגלית: Dead Famous) הוא ספר סאטירי מז'אנר מי עשה זאת שנכתב על ידי בן אלטון. עלילת הספר נסובה סביב תוכנית מציאות הדומה מאוד ל'האח הגדול' בה הרייטינג מרקיע שחקים לאחר שאחד המשתתפים נרצח. להבדיל מספרי מי-עשה-זאת אופייניים, זהות הקורבן אינה ידועה עד אמצע הספר.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר מתאר רצח אשר התרחש במהלך תוכנית מציאות הנקראת "מעצר בית", ואת מאמציהם של שלושה שוטרים בכירים לזהות את הרוצח באמצעות צפייה בכל קלטות הווידאו של עשרת המתמודדים מתחילת התוכנית, בעוד הדיירים הנותרים ממשיכים בתוכנית המציאות. העלילה נעה קדימה ואחורה בזמן, ומתארת הן את חקירת המשטרה והן את האירועים שקדמו לרצח כפי שהם מוצגים בהקלטות עד ליום ה-27 לתחילת התוכנית, שבו בוצע הרצח.

התוכנית "מעצר בית" מופקת על ידי חברת "פיפינג טום", והיא משודרת 24 שעות באינטרנט וכן משודרת בטלוויזיה רצועה יומית באורך חצי שעה ואחת לשבוע משודרת תוכנית הדחה בשידור חי. בתוכנית משתתפים עשרה מתמודדים, המנסים להיות לא מאיימים על חברי הקבוצה (כדי להימנע מהדחה), ועם זאת להיות מספיק מעניינים בעיני קהל הצופים (למקרה ואכן יועמדו להדחה).

מספר ימים לפני היום ה-27 קיבלו הדיירים משימה לבנות בחדר השינה של הבנים תא הזעה - גרסה אינדיאנית לסאונה, הכוללת יריעות ניילון חצי שקופות - בו הם אמורים לבלות ארבע שעות בעירום מלא, כאשר חדר השינה חשוך לחלוטין. כשתא ההזעה היה גמור, קיבלו הדיירים משקאות חריפים ואביזרים על מנת שייכנסו לאווירה, אך למרות שחלקם מסתובבים בבית בתחתונים, הם עדיין מתביישים לחשוף את גופם. לבסוף נכנסו הדיירים אל התא, שם החלו להשתובב. זמן מה לאחר מכן יצאה אחת הבחורות מן התא ורצה עירומה לחדר השירותים, תוך שהיא מצולמת באמצעות מצלמה מאוישת. כשהבחורה הגיעה לחדר השירותים היא נראתה יושבת על האסלה, מצולמת על ידי מצלמה בשלט רחוק הנמצאת מעל הדלת. צוות העריכה נבוכו לצפות בה יושבת בשירותים, אך כשהם הביטו בשידור מתא ההזעה היו את הקולות עמומים מכדי לעורר עניין כך שהם המשיכו בשידור המתרחש בשירותים עד אשר ראו דמות השולחת את ידה מחוץ לתא ולוקחת את אחד הסדינים המונחים בחדר ויוצאת עטופה בסדין אל עבר המטבח, שם הדמות לוקחת סכין גדולה והולכת אל עבר חדר השירותים. לפני שצוות ההפקה שחושדים שמדובר במתיחה הספיקו לעצור בעדה - פותחת הדמות את דלת חדר השירותים, מרימה את הסכין בשתי ידיה תוך שהסדין מסתיר את שניהם מהמצלמה, ומורידה אותו במהירות ואף חוזרת על כך שנית. לאחר מכן נראית הדמות מכסה את הבחורה בסדין נוסף, הולכת מחדר השירותים החשוך חזרה אל תא ההזעה בעוד הסדין שעל גופה של הבחורה מתכסה בכתם כהה.

רגע לאחר מכן רצה המפיקה יחד עם שלושה אנשים במנהרת השירות אל עבר המסדרון שבו נמצאות המצלמות, תוך שהם מפתיעים את הצלם שצופה אל עבר דלת חדר השירותים, ולאחר שנכנסו אל הבית - מודעים לרגע לכך שכעת הם מופיעים לעיני המצלמות - נכנסים המפיקה והעורכים אל חדר השירותים, והיא מורידה מהבחורה את הסדין, חושפת אותה יושבת על האסלה עם פצע דקירה בצווארה, וסכין תקועה בגולגולתה, כדמות גרוטסקית של טלטאבי. המפיקה, מתוחה מכדי לצלצל בטלפון סלולרי, מישירה מבט אל עבר המצלמה ומבקשת הן מצוות העריכה והן מהצופים בשידור החי באינטרנט, לצלצל למשטרה. כששניים מהדיירים יוצאים עטופים בסדינים לראות מה קרה, מצווה עליהם המפיקה לחזור לחדר השינה בעוד היא והצוות חוזרים למסדרון השירות. זמן קצר לאחר מכן מישהו בחדר העריכה מפעיל את האורות בבית, והדיירים העירומים נחשפים במלוא מבוכתם.

מספר שעות לאחר שהדיירים וצוות ההפקה נלקחו לחקירה במשטרה אשר לא העלתה את זהות הרוצח, הודיע צוות ההפקה כי הדיירים מתכוונים לחזור אל הבית ולהמשיך בצילומים כמתוכנן, דבר אשר עורר עניין רב בציבור, ולמחרת משודרת תוכנית חגיגית שבה המפיקה טוענת שההחלטה להמשיך את הצילומים התקבלה ממניעים אלטרואיסטיים כדוגמת מתן האפשרות לצופים להתאבל על הנרצחת - כשבפועל שכנעה המפיקה את המשתתפים לחזור אל הבית כדי שיוכלו להתפרסם - או ליתר דיוק, להעלות את העניין בתוכנית. ככל שחולף הזמן הולך המתח ומתגבר עת הדיירים מתנהלים בבית מתוך חשד שאחד מהם ביצע את הרצח, אך בכל פעם שהדיירים מבקשים לעזוב, משכנעת אותם המפיקה להישאר בכך שהיא מבטיחה לכל אחד מהם פרס כספי, נוסף על הפרס אשר יקבל המנצח.

ככל שמתקדמת החקירה מתברר שלכל אחד מהמשתתפים, כולל אלה שהודחו מהבית יש מניע אפשרי לרצח וכן מתברר כי עבור צוות ההפקה המתמודדים הם לא יותר מאשר דמויות, ולפיכך במהלך הכנת התוכנית היומית הם עורכים את חומר הגלם בצורה מגמתית - הן על ידי מעברים בין המצלמות, והן על ידי שידור קטעים מסוימים משיחות אשר מקיימים המתמודדים עם ההפקה ב"חדר הווידויים". המפיקה אף עוברת על כללי האתיקה באומרה לעורך הראשי לשמור קטעים מסוימים לשידור במועד מאוחר יותר, תוך שינוי הטיימקוד.

בהמשך פותחים שבעת הדיירים מעטפה בה כתבו כולם בתחילת המשחק את תחזיותיהם להמשך המשחק, ונחרדים לגלות פתק האומר שבזמן שיקראו זאת הבחורה תהיה מתה. היא תירצח בלילה של היום ה-27, וכמוה ירצח גם אחד משלושת המתמודדים האחרונים.

מספר ימים לפני הגמר חושף המפקח קולרידג', ראש צוות החקירה ושחקן חובב, כי כבר ביום הרצח היה לו חשד לזהות הרוצח, אך באין הוכחה נחרצת הוא חייב לגרום לו להודות, בעודו מחליט להיעזר בסצנה מתוך מקבת', בה רוחו של בנקו גרמה למקבת' להתוודות ולפיכך הוא מבקש מעוזריו לרכוש מספר אביזרים ולהקליט מספר סצנות עבור פרק הגמר.

הדמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשתתפים בתוכנית:

  • קלי - בחורה לא חכמה במיוחד העובדת כיועצת מכירות (זבנית), קורבן הרצח.
  • גארי "גאזר" - בחור סטראוטיפי מהמעמד הנמוך, שרירי וגלוח ראש, אשר בעברו התמכר לסמים. מבלה את זמנו בבית ביצירת פרובוקציות. הוא נפגע מאוד מקלי, כשטענה שכאב לילד בן ארבע הוא אמור לבלות עם בנו במקום להתרחק ממנו למשך שלושה חודשים.
  • ג'ייסון "ג'אז" - בחור שחור שעובד כשף מתלמד וחולם להיות קומיקאי.
  • דייוויד דלגליש - בחור צעיר יפה תואר ויהיר המגדיר עצמו כשחקן ושואף להתקבל לתפקיד בכיר. משחק בפועל בסרטי פורנוגרפיה, החושש מקלי לאחר שזיהתה אותו כשהבחינה בקעקוע שלו.
  • דרוולה נולאן - בחורה אירית מסתורית ירוקת עיניים ובעלת שיער בגוון עורב. עובדת כמטפלת בטראומות ובעלת תואר בקיקבוקסינג. היא נכנסה לתוכנית במטרה לזכות במקום הראשון כדי שתוכל לעזור למשפחתה, ומדי פעם היא מקבלת מסרים על המראה במקלחת בזמן צחצוח השיניים, ביניהם גם היותה מדורגת אחרי קלי.
  • היימיש - רופא סטאז'ר, אשר משתדל לא להתבלט בפני הדיירים כדי שלא יעמידו אותו להדחה, אך בתא הווידויים הוא מבטיח לצופים שהוא מתכוון לקיים יחסי מין בשידור חי. באחת ההזדמנויות שצוות ההפקה הביאו משקאות חריפים, הלכו היימיש וקלי השיכורים אל עבר 'בקתת השיגולים' (צריף אשר מלא כרים, שמיכות ואהילים ובו חמש מצלמות), שם התחילו להתגפף, והתכסו בשמיכה, אך למרות שקלי סירבה לשתף פעולה ולבסוף נרדמה, המשיך היימיש לגעת בה וגילה כי יש לה עגיל במקום מוצנע בגופה. כשקלט כי הוא מבצע עבירה על החוק, החל לפחד שמא היא תספר על כך.
  • וויליאם "ווגל" ווסטר - בחור אנרכיסט אנטי-סוציאלי מוזנח, המתנגד להרג בעלי חיים באשר הם. נבחר במיוחד על ידי המפיקה לאחר שהתראיין בטלוויזיה, כדי לעורר עניין בתוכנית. כועס על קלי אשר הייתה צבועה כלפיו ועל ההפקה כולה כיוון שהמפיקה מעלה באמונו עת הסגירה אותו למשטרה על כך שמספר שנים קודם לכן פשט עם מספר חברים אנרכיסטים על מכלאה של כלבי ציד, ובמהלך תיגרה אלימה עם צוות החווה, בעט ווגל בנערה בת 15 אשר עמדה מולו אוחזת קלשון. זהותו לא הייתה ידועה למשטרה, והוא עצמו סיפר על כך למפיקה מספר שעות לפני כניסתו לבית.
  • ליילה - מעצבת אופנה בעלת דעות ניו אייג'יות וצמות מחורזות, אשר הוצגה על ידי ההפקה כסנובית מתנשאת, והודחה ראשונה. היא כועסת על קלי בגלל שהייתה צבועה כלפיה.
  • מון - לוליינית טרפז אקסהיביציוניסטית וקירחת, המחפשת כל דרך לבלוט, כולל סיפור שקרים על עברה.
  • סאלי קופל - לסבית מוצהרת שחורה מגודלת ומקועקעת עם תספורת מווהאק, העובדת כשומרת סף. אמה הביולוגית רצחה את בעלה זמן קצר לאחר שסאלי נולדה והושלכה לכלא, ולאחר ניסיון רצח נוסף אובחנה כסובלת מסכיזופרניה פרנואידית. סאלי גדלה במשפחה מאמצת, ולפי דברי אמה סבלה סאלי מדיכאון. מספר ימים לפני הרצח היא צבעה וקצצה את שיערה וכשהייתה סאלי בתא ההזעה היא ניסתה להתרכז בעצמה אך אינה זוכרת בוודאות מה עשתה שם. כשסודה מתגלה על ידי התקשורת, היא נחשבת חשודה עיקרית וכשנאמר לה שהיא מודחת, היא מנסה להתאבד.

השוטרים:

  • המפקח סטנלי ספנסר קולרידג', שוטר מצטיין ושמרן בדעותיו, המשחק בתיאטרון חובבים.
  • סמל הוּפר - שוטר צעיר ומודרני בדעותיו, מעריץ את התוכנית 'מעצר בית', אך מתחיל לתעב כל אחד מהמשתתפים ככל שהוא צופה בהקלטות התוכנית.
  • החוקרת פטרישיה "טריש" - שוטרת צעירה ולסבית בארון.

צוות ההפקה "פיפינג טום"

  • קלואי - בחורה צעירה וקולית, מגישת התוכנית.
  • אנדי - בחור עם קול סקוטי עמוק אשר מקריין את הרצועה היומית.
  • סם - אישה שקטה ועדינה עם קול מרגיע, מקריאה את דברי המפיקה.
  • לארי קרלייל - צלם תורן אשר מנהל משמרות רבות, ומפתח למעשה משיכה אובססיבית כלפי דרוולה. מדי בוקר כשהיא מצחצחת שיניים הוא כותב לה על גבי המראה הדו כיוונית מסרים הנהיים בוטים יותר ויותר.
  • פרו (פרואנדס) - עורכת המשנה, בחורה כשרונית המתבלטת בעיקר בשידור החי של הגמר.
  • בוב פוגרטי - העורך הראשי, עושה דברה של המפיקה גם אם הוא מתעב אותה באופן אישי.
  • ג'רלדין הנסי - בעלת חברת "פיפינג טום", מפיקת התוכנית "מעצר בית". אישה גסה ובוטה המתייחסת אל כולם כאל מי שנועדו לספק את רצונה, מוכנה לעשות הכל כדי להשיג רייטינג לתוכניתה, כולל הפקת קלטות וידאו בסיוע בוב פוגרטי, בהן מופיעה 'סצנת הרצח' של כל אחת מהדמויות הנשיות - שלהן תצורות שיער מובהקות - ורציחת הבחורה הראשונה ההולכת לשירותים שלא שינתה את מראה שיערה.

רמיזות ואזכורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בן אלטון יצר הקשרים ליצירות "המלט" ו"מקבת'" שכתב ויליאם שייקספיר.

לאורך קרסולו של דייוויד, מקועקעות ארבע השורות הראשונות של המונולוג "להיות, או לא להיות", מתוך המחזה המלט, דבר אשר איפשר הן לקלי והן לצוות המשטרה לזהות אותו לאחר שכיכב בסרט פורנוגרפי שבו השתתפה קלי כניצבת.

המפקח קולרידג' הוא משתייך לאגודת תיאטרון חובבים המקיימת חזרות למחזה מקבת', אחד המחזות האהובים ביותר עליו. הוא משתוקק לשחק את התפקיד הראשי, אך הבמאי השיב כי הוא מעוניין בשחקן צעיר יותר. הצלחתו של קולרידג' לפענח את הרצח בשידור חי, תוך שהוא משתמש בכישוריו התיאטרליים בהשראת 'רוחו של בנקו' כדי לגרום לרוצחת להודות, שכנעה את הבמאי להעניק לו את התפקיד.

"פיפינג טום", מתייחס לטום המציצן, אשר על פי האגדה התעוור כאשר הביט בליידי גודייבה ברוכבה עירומה על סוס.

הסופר צוחק על "תרבות הסלבריטי" בה אנשים רוצים להופיע בטלוויזיה כדי להתפרסם בכל מחיר, בכך שהוא מקדיש את הספר למשתתפי העונה הראשונה והשנייה של האח הגדול בריטניה (2000, 2001) והעונה הראשונה של האח הגדול אוסטרליה (2001) "שבלעדיהם, הספר הזה לא היה נכתב".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]