נאוסיקה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
נָאוּסִיקַה
Ναυσικᾶ
תפקיד נסיכת סכריה
תרבות מיתולוגיה יוונית
מקום מגורים סכריה
אב אלקינואוס עריכת הנתון בוויקינתונים
אם ארטה עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג טלמאכוס עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים פרספוליס, פטוליפורתוס, פוליפורתס עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
נאוסיקה ואודיסאוס, ציור מאת כריסטוף אמברגר, 1619

נָאוּסִיקַה (יוונית עתיקה: Ναυσικᾶ) היא דמות במיתולוגיה היוונית, בתו של מלך הפיאקים אלקינואוס (אנ') ואשתו המלכה ארטה (אנ').

דמותה[עריכת קוד מקור | עריכה]

על פי השיר השישי באודיסיאה, לאחר שקליפסו שחררה אותו לדרכו על פי צו האלים, בנה אודיסאוס דוברה ושט בה עד שהגיע לחופי סְכֶרִיָה (אנ'), ארץ הפָיַאאָקים. במהלך סערה, שחולל אל הים פוסידון, התנפצה הדוברה, ואודיסאוס החל לטבוע. אלת-ים בשם לֶאוּקוֹתֵיאָה יעצה לו לפשוט את בגדיו הכבדים, ולקשור את צעיפה למותניו. במשך שתי יממות נישא אודיסאוס על ידי גלי הים, עד שנסחף ליבשה, שם נרדם על מצע של עלים.

נאוסיקה ירדה לחוף הים עם בנות לווייתה במטרה לכבס את כביסת הארמון. הן סיימו את עבודתן, ועד שיתייבשו הבגדים, שיחקו בכדור. הכדור התגלגל אל היער והעיר את אודיסאוס משנתו. אודיסאוס, עירום כביום היוולדו, פרוע ומלוכלך, כיסה את ערוותו בעלה, התייצב לפני נאוסיקה, החמיא לה על יופייה הרב וביקש את עזרתה. היא סיפקה לו בגדים ומזון, והובילה אותו אל ארמון המלך, תוך שהיא מקפידה לא להראות בחברתו כדי לא לעורר גל שמועות בעיר.

לאחר ההיכרות עם הוריה של נאוסיקה, נערך לכבודו משתה, בו סיפר את כל עלילותיו וחשף את זהותו. על אף שהוריה של נאוסיקה ראו באודיסאוס חתן ראוי לבתם, הוא סירב, ולבסוף הם סייעו לו להגיע ליעדו הסופי - איתקה.

על פי אריסטו ודיקטיס מכרתים (אנ'), נישאה נאוסיקה מאוחר יותר לטלמאכוס, בנו של אודיסיאוס, ונולד להם בן - פרספטוליס (או פוליפורתס (אנ')).

על שמה נקרא האסטרואיד 192 נאוסיקה (אנ'), שהתגלה ב-1879 על ידי יוהאן פאליזה. בספרו של ג'יימס ג'ויס, יוליסס, הערוך במתכונת האודיסיאה, נקרא הפרק ה-13 בשם נאוסיקה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא נאוסיקה בוויקישיתוף
ערך זה הוא קצרמר בנושא מיתולוגיה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.