אנטגוניסט (דמות)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף נבל (דמות))
המונח "יריב" מפנה לכאן. אם הכוונה למשמעות אחרת, ראו יריב (פירושונים).
וולדמורט - הנבל הראשי של הארי פוטר.

אַנְטָגוֹנִיסְט (יוונית: Ανταγωνιστής; מילולית: מתנגד, מתחרה) היא הדמות הראשית ביצירה ספרותית, קולנועית או תיאטרלית, שמתנגדת לגיבור הראשי – הפרוטגוניסט. ייתכן שקיימות דמויות רבות המקשות על הגיבור, אך רק אחת מהן, לעיתים זאת שעומדת בראשן ולעיתים הדמות המפריעה ביותר לגיבור – היא האנטגוניסט. בדרך כלל המונח "נבל" מתייחס לאנטגוניסט, אך לא כל דמות המתנגדת לגיבור היא נבל, ולא כל נבל הוא אנטגוניסט, וישנם סרטים (בעיקר סרטי אימה), שבהם דווקא הדמויות הראשיות הם נבלים.

אנטגוניסט ראשי[עריכת קוד מקור | עריכה]

משום שהאינטרסים של הגיבור הם לרוב חיוביים, האנטגוניסט הראשי של סדרה או סרט הוא לרוב מרושע, אך לא בכל סרט או ספר. האנטגוניסט לרוב אינטליגנטי, ערמומי ושאפתן, תכונות שמאפשרות לו לצבור כוח ולתכנן מזימות רחבות היקף. רצונותיהם של הגיבור והאנטגוניסט כמעט תמיד מנוגדים - אם האחד רוצה שדבר מה ייעשה האחר מעוניין למנוע זאת. האנטגוניסט הוא בעל עוצמה - בין אם עוצמתו היא פיזית, אינטלקטואלית, מושגת באמצעות שליטה בכוחות על-טבעיים, או באמצעות שימוש בדמויות רבות אחרות שעובדות עבורו.

סופרים רבים נוטים ליצור קווי דמיון בין האנטגוניסט והפרוטוגוניסט כדי להראות שאותם כישורים, תכונות וקורות חיים - יכולים לשמש לטובה או לרעה. כמו כן, שימוש זה הוא אמצעי אמנותי כדי להביע סימטריה בין שני הצדדים בסיפור העלילה. כך, למשל, לורד וולדמורט, האנטגוניסט מסדרת ספרי הפנטזיה "הארי פוטר", מוצג כדומה להארי פוטר עצמו, מכיוון שהוא הטביע בהארי חלק מתכונותיו, אך הארי עושה בחירות שונות מוולדמורט במהלך עלילת הסיפור. גיבור אנטגוניסט ידוע אחר בספרות הוא יאגו, הנבל התככן שהסית את אותלו הגיבור הטוב במחזהו של שקספיר, כנגד דסדמונה, עד שהביאו לידי כך שרצח אותה על לא עוול בכפה.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]


קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אנטגוניסט בוויקישיתוף
ערך זה הוא קצרמר בנושא ספרות. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.