נהר אדום (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
נהר אדום
Red River
בימוי הווארד הוקס, ארתור רוסון עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי הווארד הוקס
תסריט בורדון צ'ייס, צ'ארלס שין עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה כריסטיאן ביני עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים ג'ון ויין
מונטגומרי קליפט
וולטר ברנן
מוזיקה דימיטרי טיומקין עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום ראסל הארלן עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה יונייטד ארטיסטס
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 30 בספטמבר 1948
משך הקרנה 133 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית, ספרדית
סוגה מערבון, סרט דרמה, סרט פעולה עריכת הנתון בוויקינתונים
הכנסות באתר מוג'ו redriver
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

נהר אדוםאנגלית: Red River) הוא מערבון בבימויו של הווארד הוקס שיצא לאקרנים בשנת 1948. בסרט מככבים ג'ון ויין, מונטגומרי קליפט, ווולטר ברנן. הסרט מתאר את המסע הראשון של הובלת הבקר כל הדרך מטקסס ועד לקנזס, וכמו כן מתוארים בסרט הקונפליקטים הנוצרים בין אב לבנו. זהו המערבון הראשון שביים הבמאי הווארד הוקס.

תקציר[עריכת קוד מקור | עריכה]

תומאס דונסון הוא בוקר עקשן, שחלומו הוא להקים את החווה הגדולה ביותר בטקסס. בדרכו לטקסס, אהובתו נרצחת על ידי האינדיאנים. דונסון ויד ימינו גרות נאדין, מוצאים ילד יתום שהצליח להימלט מהאינדיאנים, שמו של הילד הוא מתיו גארת'. לאחר שהם מגיעים לטקסס, הסרט קופץ ארבע-עשרה שנה קדימה לתקופה שבה לדונסון יש יותר בקר מכל אחד אחר בטקסס, וגארת' הפך לשולף המהיר בטריטוריה. אך דונסון חייב, בשביל לא להפסיד את כל כספו, להעביר את כל הבקר למיזורי, שם יוכל למכור אותם. לשם כך עליו לחצות את הנהר האדום.

את המסע למיזורי אף אחד לא הצליח לעשות לפניו ולכן הרעיון נחשב למטורף. במשך המסע הבוקרים מתחילים להתמרד, ורוצים לקצר את דרכם, ולהגיע רק עד לעיירה בקנזס בשם אבילין שיש שמועה שעוברת שם רכבת, אבל דונסון מטפל בהם ביד קשה והורג אותם. הקבוצה השנייה שמתמרדת מחליטה לברוח, אבל דונסון מחזיר אותם ודן אותם לתלייה, בשלב זה בנו המאומץ, גארת', מתערב, ולוקח את כל האנשים תחת פיקודו. הוא משחרר את המורדים ומשאיר את אביו לבדו עם סוס בשממה, בשלב זה דונסון מבטיח שכשהוא יפגוש את גארת' בפעם הבאה הוא יהרוג אותו.

מכאן מתנהל מרוץ נגד הזמן, כשגארת' צריך להגיע לאבילין עם כל הבקר, לפני שדונסון יספיק לאסוף אנשים וישיג את העדר. בהמשך השביל גארת' וחבורתו פוגשים חבורת מהמרים ונשים, ושם גארת' מתאהב בטס מיליי, אישה שנוסעת עם שיירת המהמרים, והוא מספר לה את כל הסיפור עם אביו ועל התסבוכת שנקלע אליה. יום לאחר מכן דונסון מגיע למקום, אהובתו של גארת', מיליי, מנסה לשכנע את דונסון שלא יהרוג את גארת' אבל דונסון לא מסכים. מיליי מבקשת מדונסון שייקח אותה איתו, הוא נזכר באהובתו שהשאיר מאחוריו ונהרגה במהלך התקפת האינדיאנים, ולכן הוא לוקח את מיליי איתו.

גארת' מגיע לאבלין ומוכר את הבקר, כשמיליי מגיעה ומזהירה אותו שאביו מגיע הוא לא מנסה לברוח. דונסון מגיע לאבילין, פוגש את בנו גארת' שולף את אקדחו ומתחיל להתגרות בו, אך כשגארת' מסרב להגיב, דונסון עובר לקרב אגרופים, גארת' לא שותק ומחזיר לאביו מנה אחת אפיים. בשלב זה מיליי מתערבת, יורה באוויר, מפסיקה את הקרב ואומרת לשניהם ש"ברור שאתם אוהבים האחד את השני", האב ובנו מתפייסים ודונסון נותן לגארת' שותפות בעסק.

ליהוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביקורות ופרשנויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הז'אנר המערבוני מאופיין לרוב בדמויות טוב ורע שהן הדמויות המרכזיות, וביניהן גם ניטש הקרב המכריע בסוף. בשונה ממערבונים אחרים, "נהר אדום" לא מציג אף-אחד משני הגיבורים כרע או כטוב, שניהם נמצאים בתחום האפור. אפילו הקרב בסיום שאמור להכריע ביניהם, לא מגיע לקצו, ויש שלום בין שני הצדדים.

ישנם מקרים שהבן עושה כל מה שאביו אומר לו, ומכבד אותו (במשך כל הסרט גארת' מגלגל סיגריות לדונסון), אך יש ומגיעה נקודה ובה הוא אינו מסכים עם השקפת אביו, וכאן נוצר הקונפליקט, וסרט זה מראה בצורה טובה את הקונפליקטים ואת מערכת היחסים שבין אב לבן.

הווארד הוקס השתמש לעיתים רבות בסרטיו במוטיב של איחוד הניגודים. בין המערבונים השונים שהווארד הוקס ביים נמצאים גם "ריו בראבו", "ריו לובו" ועוד אחרים. "נהר אדום" נחשב לקלאסיקה מערבונית וקולנועית.

הסרט נבחר בסקר AFI למקום החמישי ברשימת המערבונים הטובים של כל הזמנים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא נהר אדום בוויקישיתוף