ילוסטון (נהר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף נהר ילוסטון)
נהר ילוסטון
מפל הילוסטון התחתון, על נהר הילוסטון
מפל הילוסטון התחתון, על נהר הילוסטון
מפל הילוסטון התחתון, על נהר הילוסטון
מידע כללי
אורך 1,080 ק"מ
ספיקה ממוצעת 365 מ"ק לשנייה
אגן ניקוז 182,300 קמ"ר
מוצא מחוז פארק שבצפון מערב ויומינג
יובלים נהר ביגהורן, Lamar River, Gardner River, Shields River, סטילווטר, Sweet Grass Creek, Armells Creek, Boulder River, Clarks Fork Yellowstone River, Tongue River, Powder River, DePuy Spring Creek עריכת הנתון בוויקינתונים
שפך נהר המיזורי
מדינות באגן הניקוז מונטנה, ויומינג
אגן הניקוז של נהר הילוסטון
אגן הניקוז של נהר הילוסטון
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הנהר ילוסטון הוא יובל של נהר המיזורי הזורם במערב ארצות הברית. אורכו 1,080 ק"מ. הנהר ויובליו מנקזים אגן נרחב, מהרי הרוקי הסמוכים לפארק הלאומי ילוסטון עד הרמות של המישורים הגדולים בדרום מונטנה ובצפון ויומינג.

הנהר נובע במחוז פארק, שבצפון מערב ויומינג, בסמוך לקו פרשת המים של אמריקה החוצה את אמריקה הצפונית מצפון לדרום. הנהר זורם צפונה לתוך הפארק הלאומי ילוסטון ונשפך לאגם ילוסטון. משם הוא נופל דרך מפלי ילוסטון אל הקניון הגדול של ילוסטון. לאחר מכן הוא חוצה את הקניון השחור של ילוסטון ופונה צפונה לתוככי עמק פרדייז שבמונטנה, בין רכס גאלאטין לרכס אבסרוקה. ליד העיר קולומבוס נשפך לנהר נהר הסטילווטר. ליד העיר ליווינגסטון שב הנהר ופונה מזרחה לעבר צפון המישורים הגדולים, לאחר העיר בילינגס.

מזרחית לבילינגס מתאחד הנהר עם הנהר ביגהורן. הנהר המאוחד מתאחד בהמשך עם הנהר טונג (Tongue), בסמוך למיילס סיטי ולאחר מכן הם מתאחדים עם הנהר פאודר (Powder) במזרח מונטנה. הנהר נשפך לאגם סקאקאווה (Sakakawea), מאגר מים ענק המזין את נהר המיזורי.

הנהר נחקר לראשונה ב-1806 על ידי ויליאם קלארק בעת חזרתו ממסעו המפורסם עם מריווד'ר לואיס. פלג של הנהר אף נקרא על שמו.

בעבר שימש ילוסטון נתיב תחבורה ראשי עבור האינדיאנים ילידי היבשת. לאחר מכן, במהלך המאה התשע עשרה השתמשו בו רבות המתיישבים הלבנים. כיום משמש הנהר את תושבי מונטנה להשקאה ולדיג, עקב היותו אחד מבתי הגידול הגדולים ביותר לדגי טרוטה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ילוסטון בוויקישיתוף