נח וינברג

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ישראל נח ויינברג
לידה 16 בפברואר 1930
י"ח בשבט ה'תר"צ
ניו יורק, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 5 בפברואר 2009 (בגיל 78)
י"א בשבט תשס"ט
ירושלים, ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה הר המנוחות עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה ישיבת נר ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות ? – 5 בפברואר 2009 עריכת הנתון בוויקינתונים
תפקידים נוספים ראש ישיבת אש התורה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הרב ישראל נח וינברג (16 בפברואר 19305 בפברואר 2009) היה מייסד וראש תנועת אש התורה, רשת בינלאומית לחינוך וקירוב יהודים. יקיר ירושלים (2004).

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד בניו יורק בלואר איסט סייד, ליצחק מתתיהו ולאיילה הינדא (לבית לורברבוים). אביו היה חסיד סלונים, מצאצאי האדמו"ר הראשון מסלונים הרב אברהם וינברג.

למד בישיבת רבנו חיים ברלין ובישיבת נר ישראל, שם קיבל סמיכה לרבנות. הוא סיים את לימודיו לתואר ראשון באוניברסיטת ג'ונס הופקינס, והחזיק תארים מאוניברסיטת ליולה.

אחיו הבכור, הרב יעקב וינברג, שימש כראש ישיבה בישיבת נר ישראל.

בשנת 1953 עלה לישראל במטרה להתייעץ עם "החזון איש" כיצד להתמודד עם ההתבוללות היהודית בארצות הנכר, אולם הוא הגיע ארצה לאחר פטירתו של החזון איש.

בהמשך שימש כסוכן נסיעות[דרושה הבהרה] בחברה שהייתה בבעלות אחיו. במהלך הנסיעה שלו לערים קטנות רבות בארצות הברית הוא נפגש עם הרבה יהודים שהיו רחוקים מהמסורת[1].

בפברואר 1958 נשא לאשה את דינה גולדמן (נפטרה ב־12 במרץ 2023). התגורר תחילה בשכונת מאה שערים בירושלים, ובשנת 1967 עבר לגור בקריית צאנז בעיר, ובה גידלו את 12 ילדיהם.

אשתו הרבנית דינה וינברג(אנ'), הייתה אף היא מייסדת ומנהלת סמינר א.י.ה.ת לקירוב רחוקים , (EYAHT באנגלית), על שם הכתוב 'אשה יראת ה' היא תתהלל' (משלי, ל"א, ל').

קירוב ליהדות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרב וינברג כאב את ההתבוללות העצומה של יהודי ארצות הברית והתפוצות ובורותם בנושאי יהדות. הוא הקים מספר ישיבות, אך הן לא שרדו ונסגרו לאחר תקופה. הראשונה, בשנת 1966 - ישיבה בירושלים לצעירים הרחוקים מיהדות. השנייה, בשנת 1970 - ישיבת שמע ישראל, (ישיבת אור שמח) עם הרבנים נטע שילר, מנדל וינבך ויעקב רוזנברג, אולם לאחר כמה שנים עזב את הישיבה בשל הבדלים בגישה החינוכית. לאחר מכן הוא הקים את ישיבת אש התורה ועמד בראשה מאז היווסדה ועד יום מותו.

במקביל לפעולותיו בענייני קירוב, הוציא הרב וינברג כמה ספרים בנושאים שונים הקשורים ליהדות. אחת מהסדרות הידועות ביותר היא סדרת "48 דרכים לחכמה". בין היוזמות שפיתח לקירוב קהלים שונים ניתן למנות את Discovery (תוכנית המביאה סטודנטים לארץ, הבסיס של תוכנית תגלית העכשווית), ישיבת ההסדר שהקים, פרויקט חזון - להטמעת יהדות בבני ישיבות, ואחרות.

אש התורה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – אש התורה
בניין ישיבת אש התורה

ישיבת אש התורה נמצאת ברובע היהודי בעיר העתיקה בירושלים. בתחילה מנתה הישיבה חמישה תלמידים בלבד, אך עם השנים היא פרחה. בנוסף לישיבה המרכזית בירושלים הקים הרב וינברג בשנת 1979 סניף של הישיבה בסנט לואיס שבמיזורי - המרכז לקירוב רחוקים הראשון מסוגו באמריקה הצפונית. מרכז כזה הפך לאב טיפוס למרכזים שהוקמו אחריו. במשך 35 שנים הרב וינברג הקים יותר מ-53 סניפים ב-5 יבשות.

דיסקברי (תגלית)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1985 הרב וינברג השיק את סמינר Discovery, סמינר רב יומי בו הוצגו ההוכחות לקיומו של בורא עולם לאנשים ברחבי העולם. מבוסס על מודל של ארגון ערכים, תגלית נצפתה על ידי כ-10,000 אנשים מדי שנה.

באותה שנה השיק הרב וינברג את מלגת ירושלים - 3 שבועות של סיורים בארץ ולמידה על היהדות. התוכנית הביאה למעלה מ-10,000 סטודנטים לישראל.

פעילויות אחרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הוא הוביל את הקמתו וביסוסו של האתר honestreporting.com (=דיווחי אמת), אתר שחושף ומגיב אודות הטיות תקשורתיות נגד מדינת ישראל.

בשנת 2001, כאשר ישראל הפסידה בקרב יחסי ציבור בקמפוסים ברחבי העולם (בעקבות האינתיפדה השנייה), הקים הרב וינברג את מרכז ההסברה Fellowships – תוכנית להבאת סטודנטים לישראל למשך שבועיים לפעילות למען המדינה.

בשנת 2006, לקח הרב וינברג קבוצה של רבני אש התורה לסיור בפולין, לביקור במחנות ההשמדה. הרב וינברג האמין שאיום הטמיעה הרוחנית הוא ממשי בדיוק כמו השואה הפיזית שחווה עם ישראל לפני למעלה משישה עשורים. בעומדו מול המשרפות באושוויץ הוא הצהיר שבדיוק כפי שהיה לנאצים מוטיבציה להשמיד את עם ישראל כך צריכה להיות לנו מוטיבציה לבנות את עם ישראל[2].

הרב וינברג קידם את הרעיון של רתימת יהודים נאמנים להגיע ללב אחים יהודים המנותקים. הרעיון תפס תאוצה והחל לשאת פירות בתוכניות כמו "Inspire".

הכרה ממשלתית[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאות הוקרה על הישגיו של אש התורה העניקה הממשלה לרב וינברג כפרס אתרי בנייה במיקום אסטרטגי אל מול הכותל המערבי. בשנת 1966 הקדיש הרב וינברג את הבניין לישיבת אש התורה ולתוכניות להכשרת מנהיגים[דרוש מקור].

בשנת 2004, הוענק לרב וינברג תואר יקיר ירושלים על "פעילותו למען העם היהודי, לשמירת אחדותו ולמניעת התבוללותו".[3]

שנותיו האחרונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסוף שנת 2007 אובחן הרב וינברג כסובל מסרטן הריאות. אך הצהיר שאינו מוכן להפסיק להילחם למען כלל ישראל[4]. כשנתיים לאחר מכן, בי"א בשבט תשס"ט - 5 בפברואר 2009, נפטר ממחלתו בגיל 78.

בנו, הרב יוסף הלל וינברג מונה לממלא מקומו כראש ישיבת אש התורה. בשנת תשע"ז עזב את תפקידו זה, והחל לשמש כמשגיח רוחני בישיבת סלובודקה.

מאמרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרב וינברג יצר תוכניות לימוד חדשות כדי ללמד את יסודות האמונה ליהודים מנותקים ממורשתם כמו:

  • "6 המצוות התמידיות"
  • "יסודות"
  • "5 רמות של הנאה"
  • "48 דרכים לחכמה"

ספריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • What the Angel Taught You: Seven Keys to Life Fulfillment – חיבר עם הרב יעקב סלומון
  • The 5 Levels of Pleasure: Enlightened Decision Making for Success in Life
  • שש מצוות תמידיות, מתורתו של הרב נח וינברג - נכתב על ידי תלמידו יצחק קופרשמיט
  • ארבעים ושמונה דרכים לחכמה - נכתב על ידי יצחק הרשקוביץ

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]