ניקולאי דווידנקו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ניקולאי דווידנקו
Николай Давыденкo
לידה 2 ביוני 1981 (בן 42)
סוורודונצק, ברית המועצות
מדינה רוסיה
מקום מגורים וולגוגרד, רוסיה רוסיהרוסיה
גובה 1.78 מטר
יד חובטת ימין
פעילות כמקצוען 1999–2014 (כ־15 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
סה"כ פרסים שצבר 16,186,480 דולר אמריקאי עריכת הנתון בוויקינתונים
יחידים
מאזן קריירה 482–329 עריכת הנתון בוויקינתונים
דירוג שיא 3 (דירוג נוכחי 35)
זכיות בטורנירים 20
זוגות
מאזן קריירה 61–67 עריכת הנתון בוויקינתונים
דירוג שיא 31 (13 ביוני 2005)
זכיות בטורנירים 1
שיאי גראנד סלאם
זכיות 0
אליפות אוסטרליה הפתוחה רבע גמר (2005, 2006, 2007, 2010)
אליפות צרפת הפתוחה חצי גמר (2005, 2007)
וימבלדון שמינית גמר (2007)
אליפות ארצות הברית הפתוחה חצי גמר (2006, 2007)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ניקולאי ולדימירוביץ' דווידנקורוסית: Николай Владимирович Давыденкo; נולד ב-2 ביוני 1981) הוא טניסאי עבר רוסי. בשיאו דורג במקום ה-3 בעולם (ב-6 בנובמבר 2006) בדירוג הסבב ה-ATP. זכה ב-21 תארים יחידים ו-2 תוארי זוגות.

הישגיו הבולטים ביותר הם זכייה באליפות סבב המאסטרס העולמי בשנת 2009 והגעה לשלבי חצי הגמר בתחרויות הגראנד סלאם אליפות ארצות הברית הפתוחה (2006, 2007) וברולאן גארוס (2005, 2007). יש המכנים אותו "איש הברזל" משום שהשתתף ביותר טורנירים שנתיים מאשר כל טניסאי אחר, בדומה לטניסאי העבר הרוסי יבגני קפלניקוב. דווידנקו פרש ממשחק פעיל בשנת 2014.

חייו האישיים וילדותו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ניקולאי דווידנקו נולד ב-2 ביוני 1981 בעיר סוורודונצק שבאוקראינה (באותה עת חלק מברית המועצות) לזוג ולדימיר וטטיאנה דווידנקו.

בגיל 11 עזב את הוריו באוקראינה כדי לגור עם אחיו אדוארד בוולגוגרד שברוסיה שם נוצרו תנאים טובים יותר להפיכתו לשחקן טניס. בריאיון קצר סיפר דווידנקו את חוויותיו שם

"תחילה גרתי ברוסיה 4 שנים, אדוארד עבד אז כמאמן טניס של ילדים ובאותה תקופה גם התחלנו להתאמן יחד כאשר הוא מאיץ בי מאוד להצלחה. בגיל 15 כבר עזבנו לגרמניה לאחר שאחי היה משוכנע ששם יהיה טוב יותר בשבילי ואכן באירופה יכולתי לשחק בהרבה יותר טורנירים וגם להרוויח יותר כסף מאשר ברוסיה."

בשנת 1999, כאשר היה בן 18, קיבל דווידנקו אזרחות רוסית ומאז הוא מייצג את רוסיה. קצת לפני גביע דייוויס של שנת 2006 התחתן עם חברתו אירנה שליוותה אותו בנסיעותיו במשך שלוש שנים וכיום חזרה לגור בוולגוגרד.

קריירת הטניס[עריכת קוד מקור | עריכה]

דווידנקו החל לשחק לקראת גיל 7 עם אחיו אדוארד שהיה אז שחקן מקצוען סביר. במהלך תקופת נעוריו בטניס עבר יחד עם אחיו לסאלמט שבגרמניה על מנת לפתח את כישרונו בטניס ולשחק ביותר טורנירים. דווידנקו הפך למקצוען לקראת סוף שנת 1999.

2000[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2000 שיחק בעיקר בטורנירי פיוצ'ר ואף זכה בתואר אחד והגיע לשלושה גמרים. את הופעת הבכורה שלו בטורניר ATP עשה באמסטרדם שם הגיע לחצי הגמר, לאחר מכן באוגוסט זכה בתואר הצ'אלנג'ר הראשון שלו במנשנגלדבך, גרמניה.

2001[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2001 הצליח דווידנקו להתברג להגרלה הראשית של אליפות אוסטרליה הפתוחה ולרשום את הופעת הבכורה שלו בטורניר גראנד סלאם ואף הגיע לסיבוב השני לפני שנכנע למדורג ראשון, פטריק רפטר, בארבע מערכות. הופעה זו ליכדה את אורות הזרקורים בפעם הראשונה סביב דווידנקו והראתה לקהל הרחב את כישרונו הרב. כמה שבועות אחרי, בחודש פברואר, נפגע דווידנקו בגב התחתון במהלך טורניר בדאלאס ונעדר מהסבב במשך שישה שבועות. למרות זאת, לאחר הפציעה הוא חזר לזכות בשני תוארי צ'אלנג'ר באולם ואיסטנבול וסיים את העונה עם רבע הגמר בטורניר ה-ATP בבזל.

2002[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-2002 המשיך דווידנקו להשתתף בטורנירי ATP וצ'אלנג'ר לסירוגין, ובלטו בהישגיו שני רבעי הגמר בבאסטאד ובווינה, כמו כן במשך שנה זאת קטף דווידנקו גם ארבעה תוארי צ'אלנג'ר.

2003[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2003 עשה דווידנקו את הצעד המשמעותי הראשון שלו בסבב, הוא פתח את העונה עם תואר ATP ראשון באדלייד כאשר בגמר הוא מביס את כריסטוף וליגן. כמה חודשים לאחר מכן קטף דווידנקו את תואר ה-ATP השני שלו באסטוריל (הראשון שלו על משטח החימר) כאשר הוא מנצח בגמר את אגוסטין קלרי, עונה זאת צברה עוד יותר תאוצה בהמשך בטורנירי החימר החשובים בברצלונה ובסנט פלטן בהם הגיע לרבע הגמר ולגמר בהתאמה. בסוף עונה מוצלחת זו נכנס דווידנקו לראשונה בקריירה שלו ל-50 המובילים בדירוג.

2004[עריכת קוד מקור | עריכה]

מגמת ההתקדמות נמשכה בשנת 2004, בה זכה בשני תארים שנה שנייה ברציפות. רבע הגמר בטורניר המונטה קרלו מאסטרס סיים רצף מוצלח של 2–10 לדווידנקו, שבוע אחר כך זכה דווידנקו בתוארו השלישי בטורניר מינכן. באוקטובר זכה דווידנקו לראשונה בטורניר על אדמת מדינתו בטורניר מוסקבה (גם יחידים וגם זוגות יחד עם איגור אנדרייב). שנה זו הובילה בסופה את כניסתו לראשונה ל-30 המובילים.

2005[עריכת קוד מקור | עריכה]

את 2005 התחיל דווידנקו עם הגעה לראשונה לרבע גמר טורניר גראנד סלאם באליפות אוסטרליה הפתוחה. במהלך עונת החימר זכה דווידנקו בתוארו החמישי בסנט פלטן עם ניצחון על השחקן הביתי הבכיר ממנו, יורגן מלצר. בהמשך העונה הוא המשיך ביציבותו החיובית והגיע לחצי הגמר בטורניר המבורג מאסטרס ובזכות זה נכנס לראשונה לטורניר הגראנד סלאם בצרפת הרולאן גארוס שם הפסיד למאריאנו פוארטה בחמישה סטים 3–6 7-5 6-2 4-6 4-6 כאשר בסופו של הטורניר התעוררה פרשה גדולה בה נחשד פוארטה בשימוש בחומרים אסורים. לאחר הרולאן גארוס דווידנקו דורג לראשונה ברשימת עשרת הטניסאים הבכירים. לקראת סוף השנה דווידנקו הגיע לרבעי הגמר בטורנירי המאסטרס בסינסינטי ופריס ובסופה של העונה המוצלחת ביותר שלו עד אז הצליח להיכנס לטורניר גביע המאסטרס בשאנגחאי בפעם הראשונה ואף להגיע לחצי הגמר, שם הוא נכנע לדוד נאלבאנדיאן. את השנה סיים כרוסי מס' 1 בסבב וכמחבט מס' 5 בעולם.

2006[עריכת קוד מקור | עריכה]

דווידנקו בעוד הפסד לרוג'ר פדרר (אליפות ארצות הברית הפתוחה)

לאחר ההתקדמות המהירה אל החמישייה הבכירה ב-2005, דווידנקו התייצב בה ב-2006 והמשיך להיות חלק ממנה. עם תחילתה של השנה חזר על ההישג משנה שעברה עם רבע גמר באליפות אוסטרליה הפתוחה שבו הפסיד רק לרוג'ר פדרר בארבעה סטים 4–6 6-3 6-7 6-7. כמו כן דווידנקו נתן עוד עונת חימר טובה עם גמר בטורניר אסטוריל ורבע גמר במאסטרס המבורג. ברולאן גארוס חזר על ההישג של רבע הגמר שנה שנייה ברציפות אך בווימבלדון הופתע והודח בשלב מוקדם. בהמשך העונה זכה בטורניר סופוט ולקח בפעם הראשונה טורניר אמריקני בניו הייבן. לאחר ניצחון זה בעונת המגרשים הקשים הגיע דווידנקו בפעם השנייה לחצי גמר טורניר גראנד סלאם באליפות ארצות הברית הפתוחה שם הפסיד לרוג'ר פדרר. את השנה סיים עם תואר שני במוסקבה ותואר ראשון בטורניר מסדרת המאסטרס בפריס. זמן קצר לאחר נישואיו באותה שנה, עזר דווידנקו לנבחרת הדייוויס הרוסית לזכות בגביע נגד נבחרת ארגנטינה. בשנה זו, שנת השיא בקריירה שלו, הוא סיים כמחבט מס' 3 בעולם.

2007[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנת 2007 התחילה עם עוד רבע גמר באליפות אוסטרליה הפתוחה עבור דווידנקו, השלישי ברצף, אך בעונת החימר לקח לדווידנקו הרבה זמן יחסית להיכנס לכושר ואליו הוא נכנס במיטבו בטורניר רומא מאסטרס שם נכנע בחצי הגמר רק ל"מלך החימר" רפאל נדאל במשחק מרתק שנגמר ב 6–7 7-6 4-6 לחובתו. לאחר מכן המשיך את העונה בצורה טובה עם חצי גמר נוסף ברולאן גארוס שם הפסיד שוב לרוג'ר פדרר 5–7 6-7 6-7. בווימבלדון הפתיע דווידנקו כאשר הגיע לשמינית הגמר על המשטח הפחות חזק שלו. בהמשך השנה, לקראת עונת המשטחים הקשים, נתן דווידנקו הופעות טובות בטורנירים בצפון אמריקה קנדה מאסטרס וסינסינטי מאסטרס בהם הגיע לרבע הגמר ולחצי הגמר בהתאמה. לקראת סופה של עונת המגרשים הקשים הגיע דווידנקו בפעם השנייה ברציפות לחצי גמר אליפות ארצות הברית הפתוחה] שם הפסיד בפעם ה-11 ברציפות לרוג'ר פדרר 5–7 1-6 5-7. את התואר היחידי שלו השנה קטף דווידנקו בטורניר הביתי במוסקבה (השביעי שלו בסה"כ).

לאור ההישגים ב-2007 נכנס דווידנקו לטורניר גביע המאסטרס בשאנגחאי בפעם השלישית, שם הפסיד לאנדי רודיק ולרוג'ר פדרר וניצח את פרננדו גונזאלס, מה שלא הספיק להעפלה לחצי הגמר. את השנה סיים כמחבט מס' 4 בעולם.

לאחר סוף עונת הטניס הרגילה (בין 30 בנובמבר ל-2 בדצמבר) היה דווידנקו שותף להפסד נבחרת רוסיה בגמר גביע דייוויס לארצות הברית בתוצאה 1–4 עם יכולת לא משכנעת מספיק במשחק הזוגות בו שותף.

2008[עריכת קוד מקור | עריכה]

את 2008 פתח דווידנקו עם הפסד בחצי גמר טורניר דוחא לאנדי מארי הבריטי, אבל בהמשך נחלש והגיע להישגו הראשון רק בחודש מרץ, כשניצח את רפאל נאדאל וזכה בטורניר מיאמי מסדרת המאסטרס. בהמשך השנה זכה דווידנקו בטורנירים באוסטריה ובפולין, אבל כישלונות יחסיים בטורנירי המאסטרס הרחיקו אותו מצמרת הדירוג, ובספטמבר הוא ירד למקום השישי בעולם.

סגנון משחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

דווידנקו במהלך חבטה נמוכה

דווידנקו מאופיין בהפעלת לחץ מהקו האחורי אף על פי שהוא מוכשר גם בשאר טכניקות המשחק. התכונות המרכזיות אצלו (העולות בדרך כלל על יריביו) הן חבטות נמוכות, מהירות רגליים, יציבות משחק וחבטות החזרה מצוינות. המשחק מהקו האחורי של דווידנקו (כף יד וגב יד) מאופיין מבחינה טכנית בחבטות מוקדמות מאוד ממש עם פגיעת הכדור במשטח בדומה לאנדרה אגאסי. החבטה הטובה ביותר של דווידנקו היא גב היד כאשר יש ביכולתו לחבוט אותה על הישר, כמו כן חבטה קטלנית נוספת שלו היא חבטת האנגל (אשר דוחפת את היריב מחוץ למגרש). בעולם הטניס הוא ידוע כחובט הטוב ביותר בכדורים מהירים אשר אותם הוא פוגש מוקדם במיוחד וחובט לעיתים קרובות "ווינרים" (חבטות ללא מענה).

החסרונות הבולטים של דווידנקו הם הקושי שלו לסיים משחקים בהם הוא מוביל, חבטות ההגשה, חבטות וולי (יעף) ושינויים ביכולתו במהלך משחקים, חסרונות אלו בלטו בעיקר במשחקים חשובים אותם הוא הפסיד כמו בטורניר גביע המאסטרס ב-2006 בו הפסיד לג'יימס בלייק לאחר שהוביל במערכה.

ציוד משחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

נותנות החסות הרשמיות לדווידנקו היא חברת הטניס פרינס וחברת הביגוד איירנס. למשחקים הוא עולה עם תיק שישה תאים של פרינס, מחבט מדגם O3 של פרינס, נעלי פרינס וביגוד של איירנס.

פרשות ומחלוקות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2008 פתח ה-ATP בחקירה בקשר למשחק בין דווידנקו למרטין ארגלו בטורניר סופוט בפולין באוגוסט השנה לאחר שכמות גדולה של מהמרים הימרו על ניצחון של ארגואלו השחקן הפחות בכיר בהרבה מבין השניים באתר ההימורים "בטפייר" הבריטי. באותו משחק, לאחר ניצחון מוחץ בסט הראשון 2–6, פרש דווידנקו מהמשחק בסט השלישי בטענה לכאבים ברגלו. החשדות התחילו בכך שעד לפני משחק זה דווידנקו הציג טניס מצוין והביס יריבים בכל שלושת הטורנירים עד אז (כולל בזה) וגם בתחילת משחק זה. החשדות להטיית משחק גברו עוד יותר כאשר אתר ההימורים נתן ל-ATP פרטים על תשעה מהמרים רוסים מבוססים כלכלית אשר היה בכוונתם להמר על הפסד של דווידנקו על סך 1.6 מיליון דולר ואף על שני אלמוניים שרצו להגדיל את ההימור על הפסד של דווידנקו לשבעה מיליון דולר. עקב הפרות חריגות מחוקי האתר הימורים אלו בוטלו ודווידנקו הפך לחשוד מרכזי בפרשה.

בצל הפרשה שריחפה מסביבו הופיע דווידנקו באוקטובר לטורניר סנקט פטרבורג ברוסיה ובמשחקו נגד מארין צ'ליץ' במצב של 1–6 לזכותו במערכה הראשונה ו 5–7 לחובתו בשנייה, התחיל דווידנקו בצורה רעה את השלישית ולאחר שביצע טעות כפולה קרא לו השופט אליו שם הוא הזהיר אותו לאחר שטען שנראה כאילו הוא מנסה להפסיד בכוונה. באותה מערכה שלישית דווידנקו הובס 1–6 ונקנס על ידי ה-ATP ב-2,000 דולר בטענה "שלא התאמץ מספיק" בצעד נדיר וכמעט תקדימי מצידם. שבוע לאחר מכן בטורניר מאסטרס פריס טורניר בו זכה בשנת 2006 הובס דווידנקו 2–6 2-6 על ידי מרכוס באגדטיס וגם במשחק זה קרא השופט לדווידנקו ואמר "מה קרה עם ההגשה שלך ?, תגיש כמוני ואז הכדור ינחת במלבן הלבן. תיתן את כל מה שיש לך, ניקולאי", דבר שגרם לטניסאי מבוכה רבה.
בתום ארבעה חודשי חקירה לא נמצאו ממצאים ודאיים וה-ATP טוען ש"המטרה שלנו היא לחבר את הנקודות בפרשה, זו לא חקירה נגד דווידנקו". באוגוסט 2008 הודיע ה-ATP כי החקירה הסתיימה ודווידנקו זוכה מכל אשמה.

הישגים ותארים בקריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תוארי יחידים (14)[עריכת קוד מקור | עריכה]

דווידנקו לאחר הפסד לנובאק דיוקוביץ' בגמר גביע המאסטרס בשנת 2008
מקרא תארים סגנויות
גראנד סלאם 0
גביע המאסטרס 0
סדרת המאסטרס 2
סבב ה-ATP 14


תארים על פי סוג המשטח
קשה (4)
חימר (6)
דשא (0)
שטיח (4)
מס' תאריך טורניר משטח יריב בגמר תוצאה
1. 5 בינואר 2003 אדלייד, אוסטרליה קשה בלגיהבלגיה קריסטוף וליגן 6-2, 7-6(3)
2. 13 באפריל 2003 אסטוריל, פורטוגל חימר ארגנטינהארגנטינה אגוסטין קלארי 6-4, 6-3
3. 2 במאי 2004 מינכן, גרמניה חימר הולנדהולנד מארטין ורקר 6-4, 7-5
4. 17 באוקטובר 2004 קרמלין קאפ, רוסיה שטיח בריטניהבריטניה גרג רוזצקי 3-6, 6-3, 7-5
5. 21 במאי 2005 סנקט פלטן, אוסטריה חימר אוסטריהאוסטריה יורגן מלצר 6-3, 2-6, 6-4
6. 27 במאי 2006 פרוטצ'יץ', אוסטריה חימר רומניהרומניה אנדריי פאבל 6-0, 6-3
7. 6 באוגוסט 2006 סופוט, פולין חימר גרמניהגרמניה פלורן מאייר 7-6(6), 5-7, 6-4
8. 26 באוגוסט 2006 ניו הייבן, ארצות הברית קשה ארגנטינהארגנטינהאגוסטין קלארי 6-4, 6-3
9. 15 באוקטובר 2006 קרמלין קאפ, רוסיה שטיח רוסיהרוסיה מאראט סאפין 6-4, 5-7, 6-4
10. 5 בנובמבר 2006 פריז מאסטרס, צרפת שטיח סלובקיהסלובקיה דומניק הרבטי 6-1, 6-2, 6-2
11. 14 באוקטובר 2007 קרמלין קאפ, רוסיה שטיח צרפתצרפת פול הנרי מת'יו 7-5, 7-6(9)
12. 29 בנובמבר 2009 גביע המאסטרס, לונדון, אנגליה קשה ארגנטינהארגנטינהחואן מרטין דל פוטרו 6–3, 6–4

תוארי זוגות (1)[עריכת קוד מקור | עריכה]

מס' תאריך טורניר משטח שותף יריבים בגמר תוצאה
1. 17 באוקטובר 2004 קרמלין קאפ, רוסיה שטיח רוסיהרוסיה איגור אנדרייב הודוהודו מאש באפטי
שוודיהשוודיה ג'ון ביורקמן
3-6, 6-3, 6-4

תארים קבוצתיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הישגים על פי שנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הטורניר 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001 קריירה
אליפות אוסטרליה הפתוחה ר.ג ר.ג ר.ג ש.2 ש.1 ש.1 ש.2 0
הרולאן גארוס ח.ג ר.ג ח.ג ס.1 ס.2 ס.2 ס.2 0
ווימבלדון ש.4 ש.1 ש.2 ש.1 ש.1 ש.1 - 0
אליפות ארצות הברית הפתוחה ח.ג ח.ג ש.2 ש.3 ש.2 ש.2 ש.1 0
גביע המאסטרס ש.ב ש.ב ח.ג - - - - 0
טורנירים מסדרת המאסטרס
אינדיאן וולס מאסטרס ש.4 ש.3 ש.2 ש.1 - - - 0 / 4 3-4
מיאמי מאסטרס ש.3 ש.4 ש.2 ש.2 ש.1 ש.2 - 0 / 6 5-6
מונטה קרלו מאסטרס ש.2 ש.1 ש.3 ר.ג ש.1 - - 0 / 5 5-5
רומא מאסטרס ח.ג ש.3 ש.1 ש.3 ש.2 ש.1 - 0 / 6 8-6
המבורג מאסטרס ש.3 ר.ג ח.ג ש.1 ש.2 - - 0 / 5 9-5
קנדה מאסטרס ר.ג ש.1 ש.3 - ש.2 - - 0 / 4 5-4
סינסינטי מאסטרס ח.ג ש.1 ר.ג - ש.1 - - 0 / 4 6-4
מדריד מאסטרס - ש.2 ש.3 - ש.1 - - 0 / 3 1-3
פריז מאסטרס ש.3 ז ר.ג ש.2 ש.1 - - 1 / 5 8-4
טורנירי ATP בהם זכה 1 5 1 2 2 0 0 N/A 10
דירוג סוף השנה 4 3 5 28 44 81 79 N/A N/A
  • מקרא: ש.(מספר)= מספר השלב אליו הגיע, "-" (לא השתתף בטורניר), ז= זכייה, ר.ג= רבע גמר, ח.ג= חצי גמר, N/A= לא רלוונטי

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ניקולאי דווידנקו בוויקישיתוף