נעמי הדס לידור

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
נעמי הדס לידור
לידה 15 במאי 1951 (בת 72)
נווה עמל, מדינת ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי ריפוי בעיסוק, שיקום עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אוניברסיטת תל אביב עריכת הנתון בוויקינתונים
מוסדות
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

נעמי הדס לידור, (נולדה ב-14 במאי 1951), היא ד"ר לפילוסופיה (PhD) מהפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב ופרופ' חבר מהמל”ג בתחום מדעי החיים הרפואה והבריאות בקריה האקדמית אונו.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נעמי הדס לידור נולדה במאי 1951 בשכונת נווה עמל בהרצליה להוריה, שרה (לבית קלוגהופט) ויצחק (לבית הנדלסמן) שעסקו כל חייהם בחינוך בתחומי הוראה, ניהול, הדרכת מורים ופיקוח. שרה ויצחק נולדו ביאסי שברומניה. עם תחילת מלחמת העולם השנייה, אליעזר, אביה של שרה, שהיה ציוני וחלם כל חייו לחיות בישראל, שלח אותה בגיל 14 עם אחותה הבכורה בת ה-16 לארץ עם עליית הנוער. אליעזר, אביה, נרצח בפוגרום ביאסי, ואמה ואחותה הצעירה הגיעו לארץ בסוף המלחמה. יצחק, הגיע לבדו בגיל 17 עם עליית הנוער לארץ. בתחילת חייהם בארץ עסקו שרה ויצחק בחקלאות ובהמשך התחתנו, למדו הוראה ובנו את ביתם בהרצליה.

חייה האישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

נעמי היא בתם הבכורה של הוריה ולה אחות צעירה ב-5 שנים, ד"ר אורית דהן. נשואה בשנית משנת 1985 לד"ר רמי לידור הדס, כימאי אורגני במקצועו.

לנעמי שלשה ילדים: אמיר הבכור שלה ושל בעלה הראשון, מייק. נועה שהיא בתו של בן זוגה רמי, ובן שהוא בנם המשותף של נעמי ורמי מנישואיהם השניים.

לנעמי ורמי יש יחד 7 נכדים.

קריירה אקדמית[עריכת קוד מקור | עריכה]

את השכלתה האקדמית רכשה נעמי באוניברסיטה תל אביב. היא בוגרת תואר ראשון בפילוסופיה וספרות עברית, למדה לימודי תעודה בריפוי בעיסוק, עשתה תואר שני בבריאות תעסוקתית בהתמחות בשיקום ובשנת 1998 קיבלה תואר דוקטור לפילוסופיה בפקולטה לרפואה. מחקרה עסק בבדיקת יעילות הטיפול הקוגניטיבי דינאמי באמצעות העשרה אינסטרומנטלית באוכלוסיית משתקמים המתמודדים עם מחלת הסכיזופרניה וחיים בקהילה.

בעברה, עם סיום לימודי התואר הראשון, עסקה 3 שנים במחקר שיריו של שאול טשרניחובסקי במכון כץ באוניברסיטת תל אביב בהנחייתו של פרופ' יוסף האפרתי. לאחר שסיימה את לימודי הריפוי בעיסוק עבדה 7 שנים בתחום השיקום המקצועי לאנשים עם מוגבלויות שונות והתמחתה באבחון תעסוקתי וקוגניטיבי על פי התיאוריה של פרופ' ראובן פוירשטיין. מאז, במשך למעלה מ-30 שנה, הקימה ולימדה בחוג לריפוי בעיסוק באוניברסיטת תל אביב את תחום השיקום והשילוב בקהילה, הקימה בו את מסלול לימודי התעודה בנושא ההתערבות הקוגניטיבית דינאמית שמבוססת על תורתו של פרופ' ראובן פוירשטיין ואת מסלול ההתמחות בבריאות הנפש בקהילה לתואר השני אותו ניהלה במשך 7 שנים. לאחר חקיקת חוק שיקום נכי נפש בקהילה בשנת 2000, הייתה נעמי היו"ר הראשון של המועצה הארצית לשיקום נכה הנפש בקהילה ויועצת שר הבריאות בין השנים 2001 ל-2006. בתפקידה האחרון באקדמיה ניהלה נעמי את "בית הספר הארצי לשיקום שילוב והחלמה בבריאות הנפש" בקריה האקדמית אונו ובנתה שם את ההתמחות בבריאות הנפש בקהילה בתואר השני במדעי הבריאות והשיקום בפקולטה למקצועות הבריאות.

פעילות בתחום השיקום בבריאות הנפש[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרופ' נעמי הדס לידור היא בין המובילים את תחום השיקום בבריאות הנפש בארץ. כבר בשנות ה-80 האמינה נעמי שאנשים המתמודדים עם מחלה נפשית יכולים להשתלב ולחיות חיים מלאים ומשמעותיים בקהילתם באם יינתנו להם התנאים המתאימים לכך ולשם זה פעלה רבות. בסוף שנות ה-80 הייתה נעמי, עם מספר חברים, ממקימי האגודה הישראלית לשיקום נכה הנפש בקהילה. האגודה הייתה פעילה בין השנים 1988-1995, קיימה שלושה כינוסים גדולים והוציאה ספר ראשון בעברית בנושא השיקום בבריאות הנפש, ספר שערכה ביחד עם פרופ' מקס לכמן והפסיכולוג חיים דויטש. נעמי שימשה כיו"ר האגודה באזור המרכז בין השנים 1990- 1995. פעילותה של האגודה הסתיימה עם תחילת העבודה על חקיקת "חוק שיקום נכה הנפש בקהילה" בשנת 2000.

עם חקיקת "חוק שיקום נכה הנפש בקהילה" מונתה פרופ' נעמי הדס לידור לתפקיד יו"ר המועצה הסטטוטורית הארצית לשיקום נכה הנפש בקהילה, הקימה אותה וניהלה אותה בין השנים 2001- 2006. בשנים אלו שימשה נעמי גם כיועצת שר הבריאות בנושא חוק השיקום. במועצה השתתפו נציגים של כל משרדי הממשלה במדינה, נציגי המקצועות העוסקים בשיקום בבריאות הנפש, נציגי המתמודדים בעצמם ומשפחותיהם, דבר שלפני כן לא היה מקובל בשום מועצה אחרת של משרד הבריאות. בשנים 2002- 2004 הקימה בכנסת ביחד עם שר הבריאות וחה"כ לשעבר, הרב נסים דהן, ושותפים נוספים, את השדולה לשילוב אנשים עם מוגבלות בחברה, השדולה שיזמה לראשונה בארץ את היום הבינלאומי לזכויות אנשים עם מוגבלות. ומדי שנה ביום זה כל ועדות הכנסת עסקו בנושאים הנוגעים לשילוב של אנשים עם מוגבלויות בחברה.

קורס קש"ת[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2002 יזמה פיתחה והקימה פרופ' נעמי הדס לידור את קורס קש"ת, שהיה ראשון בארץ שיועד להורים ובני משפחה שאחד מבניה מתמודד עם מחלה נפשית. קורס קש"ת מבוסס על תורתו של פרופ' ראובן פוירשטיין ועל תפיסת ההחלמה. הקורס הוכר על ידי הביטוח הלאומי ומשרד הבריאות ונמצא כהתערבות מבוססת ראיות (Evidence Based Practice).

היום, קורס קש"ת נלמד עבור משפחות של בריאות הנפש, משפחות שיש בביתם ילד או בן זוג עם מגבלה פיזית, משפחות שיש בביתם ילד המתמודד עם ליקויי למידה או הפרעת קשב ומשפחות שאחד מילדיהם הוא על הספקטרום האוטיסטי.

כ-12 מחקרים נעשו בשנים האחרונות על קורס קש"ת, מתוכם מספר תזות ודוקטורט אחד של ד"ר פנינה וייס שמוכיחות את יעילותו של הקורס: הרחבת התקווה והחוסן במשפחות, הרחבת רפרטואר התשובות והפתרונות שיש למשפחות בסוף הקורס, הקלה בעומס במשפחה ושיפור התקשורת במשפחה הגרעינית עם שירותי החינוך, הרפואה והשיקום בקהילה.

במשך השנים נעמי חקרה וכתבה מאמרים רבים בנושאים שונים של שיקום, שילוב, החלמה ועבודה קוגניטיבית באוכלוסיית בריאות הנפש. נעמי יזמה ביחד עם פרופ' נעמי כץ את הוצאת "כתב העת הישראלי לריפוי בעיסוק" (ה- IJOT) שיוצא משנת 1991 והייתה עורכת עמיתה שלו בשנתיים הראשונות יחד עם פרופ' נעמי כץ. כתב העת מהווה תרומה משמעותית למעמדו של מקצוע הריפוי בעיסוק בארץ.

היום מנהלת פרופ' נעמי הדס לידור את "בית הספר הארצי לשיקום שילוב והחלמה בבריאות הנפש" בקריה האקדמית אונו שבו לומדים כל עובדי השיקום בבריאות הנפש בארץ, כבר למעלה מ-10 שנים, לימודי תעודה והתמחות בתחומי העבודה השונים. בבית הספר לומדים כיום למעלה מ-600 סטודנטים בשנה, ביניהם מתמודדים שהופכים לעובדים בתוך המערכת, משפחות, מדריכים, ואנשי המקצועות המגוונים שעובדים בשיקום.

ספרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא נעמי הדס לידור בוויקישיתוף