קווקס הנער ההיטלראי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף נער הצלב ההיטלראי)
קווקס הנער ההיטלראי
Hitlerjunge Quex
בימוי האנס שטיינהוף עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי Karl Ritter עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט באלדור פון שיראך, קרל אלויס שנזינגר, בובי א. לותגה עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה מילו הרביך עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים Heinrich George
Rudolf Platte
Ernst Behmer
Franziska Kinz
ריינהולד ברנט
Karl Hannemann
Anna Müller-Lincke
Ernst Rotmund
Karl Meixner
Hermann Speelmans
Hans Richter
Claus Clausen
Rotraut Richter
Hans Deppe
Berta Drews
Jürgen Ohlsen
Hermann Braun עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה האנס-אוטו בורגמן עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום קונסטנטין טשכט עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה גרמניה עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה UFA עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה UFA עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 12 בספטמבר 1933 עריכת הנתון בוויקינתונים
משך הקרנה 95 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט גרמנית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט דרמה, סרט תעמולה עריכת הנתון בוויקינתונים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

נער היטלר קוֶוקס: סרט אודות רוח ההקרבה של הנוער הגרמני (גרמנית: Hitlerjunge Quex: Ein Film vom Opfergeist der deutschen Jugend) הוא סרט תעמולה גרמני שביים הנס שטיינהוף והוקרן לראשונה בשנת 1933. הסרט התבסס על הספר באותו השם מאת קרל אלואיס שנצינגר, בהשראת חייו של הרברט נורקוס. הסרט מהווה דוגמה בולטת לקולנוע נאצי.

רקע היסטורי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-24 בינואר 1932 נרצח בברלין נער בשם הרברט נורקוס, שהיה חבר בהיטלריוגנד, בידי קבוצת קומוניסטים. נורקוס הפך בן-לילה לקדוש מעונה של המפלגה הנאצית ולסמל תעמולתי. הסופר קרל אלואיס שנצינגר כתב ביוגרפיה בדיונית על חייו בשם "נער היטלר קווקס", ("קווקס" – "כספית", על שום תזזיתיותו של נורקוס ומהירותו לציית), והנס שטיינהוף עיבד אותו לסרט.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט עוסק בנער בשם הייני פולקר, אשר חבריו הקומוניסטים העניקו לו את הכינוי "קווקס". הוא גר בברלין בדירת חדר עם שני הוריו המרוששים. אביו המובטל הוא קומוניסט ששולח את הייני למחנה יער של תנועת הנוער הקומוניסטית.

ההילולה הבלתי ממושמעת של הקומוניסטים לא מוצאת חן בעיני קווקס. הקומוניסטים שותים, מהמרים, מעשנים, ורוקדים אל תוך הלילה. ארוחת הערב היא חתיכות לחם הנזרקות אל תוך פיות של נערים רעבים אשר דוחפים זה את זה בתור. הבנים והבנות משחקים משחק בו לפי תור הם מכים זה את זה באיברים המוצנעים.

קווקס בורח ומוצא בחלק אחר של היער מחנה של הנוער ההיטלראי ליד האגם. הוא צופה בהם ממרחק ורואה כי ההיטלריוגנד עובדים בצוותא בהבערת מדורות והכנת ארוחת הערב. הם שרים שירים פטריוטיים, מקשיבים לנאומים וצועקים יחד את סיסמתם "עוּרי גרמניה!" (!Deutschland, erwache). אצלם אין אלכוהול וסיגריות. בבוקר הם אפילו קמים מוקדם ויוצאים לאגם לשחייה משותפת לפני ארוחת הבוקר. קווקס רואה כי בריאות, ניקיון, עבודת צוות ולאומיות פטריוטית הם הערכים המוצגים בתנועה.

כאשר קווקס חוזר לביתו בעודו מזמזם את אחד משירי ההיטלריוגנד, אביו, הקומוניסט הנלהב, מכה אותו ורושמו כחבר במפלגה הקומוניסטית; פעילויותיה מאורגנות על ידי זר אפלולי הדובר גרמנית במבטא מזרחי מודגש. קווקס, לעומת זאת, מנצל את תפקידו כדי לעזור לנוער ההיטלראי, ומודיע להם על מזימה לארוב להם ולהרגם בנשק. הוא הופך למנודה בקרב הקומוניסטים, ולגיבור עבור ההיטלריוגנד.

אמו המעורערת של קווקס איננה יודעת מה לעשות, ומנסה להתאבד בהשארת כירי הגז דולקים כל הלילה. היא נהרגת, אך קווקס נותר בחיים. אביו, המרוסק ממות אשתו, מתחיל לתהות האם בנו צדק אחרי הכל, והנאציונאל-סוציאליסטים באמת ייטיבו עם גרמניה ועם פועלים עניים כמוהו יותר מאשר הקומוניסטים. גאורג וילדה, פעיל הנוער הקומוניסטי, שונא את קווקס ובסופו של דבר דוקרו למוות בפינת רחוב בלילה כשהלה מחלק עלוני תעמולה עבור היטלר. קווקס הופך לגיבור התנועה הנאצית, שכן מילותיו האחרונות הן "דגלנו מתנופף" מהמנון הנוער ההיטלראי, אשר את מילותיו כתב באלדור פון שיראך.

נושא הסרט מתאפיין במילים האחרונות בפסקול אשר מסיים את הסרט, מתוך ההמנון: "אכן, דגלנו אדיר מן המוות!"

בתקופת השלטון הנאצי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנות השלושים מילא הסרט תפקיד תעמולתי חשוב וגרם לנערים ונערות רבים להצטרף לתנועת הנוער ההיטלראי. הסרט נתמך על ידי הנאצים עוד בתהליכי הפקתו. ההפקה עלתה 320,000 מארקים, שהגיעו בחסות באלדור פון שיראך, מנהיג-הרייך לענייני נוער.

להקרנתו הראשונה של הסרט במינכן הגיעו רבים בעלי משרות נאציות, בהם יוזף גבלס, רודולף הס ואדולף היטלר. גבלס אף אמר על הסרט: "אם 'קווקס' מייצג את הניסיון הראשון בקנה מידה גדול לתאר את הרעיונות והעולם הנאציונל-סוציאליסטי בקולנוע, אז עלי לומר כי הניסיון הזה, בהתחשב באפשרויות של הטכנולוגיה המודרנית, הוא הצלחה מסחררת."

כיום[עריכת קוד מקור | עריכה]

בגרמניה כיום הסרט מוגדר כסרט מושגח (Vorbehaltsfilm), יחד עם כמה עשרות סרטים אחרים מהתקופה הנאצית. אסור להקרינו אלא רק באירועים חינוכיים המודרכים על ידי מומחה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]