נתון (דושאן)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
נתון
מבט דרך אחד הנקבים שבדלת
מבט דרך אחד הנקבים שבדלת
מידע כללי
פַּסל מרסל דושאן
תאריך יצירה 1966-1946
טכניקה וחומרים עירוב מדיה; דלת עץ, לבנים, סטוקו וחומרים שונים
ממדים בס"מ
רוחב 177.8 ס״מ עריכת הנתון בוויקינתונים
גובה 242.6 ס״מ עריכת הנתון בוויקינתונים
עומק 124.5
נתונים על היצירה
מספר יצירה 1969-41-1 (מוזיאון פילדלפיה לאמנות) עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום מוזיאון פילדלפיה לאמנות, פילדלפיה, ארצות הברית
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

"נתון: 1. מפל המים, 2. מנורת הגז" (בצרפתית: Étant donnés : 1° la chute d'eau, 2° le gaz d'éclairage) הוא מיצב פיסולי מאת האמן האמריקאי יליד צרפת מרסל דושאן, אשר נוצר בין השנים 19461966. העבודה, בגודל של 242.5 ס"מ על 177.8 על 124.5 ס"מ מוצבת במוזיאון פילדלפיה לאמנות.

העבודה נחשבת כעבודה האחרונה שיצר דושאן. הוא יצר אותה בדירתו בניו יורק בתקופה של כעשרים שנה, תקופה בה דושאן הודיע כי פרש מן החיים האמנותיים לטובת משחק השחמט. היצירה מורכבת מדלת ישנה, חסרת ידיות, הנתונה בתוך משקוף לבנים. בדלת העץ ישנם שני נקבים זעירים דרכם יכול הצופה לצפות בסצנה סוריאליסטית - בתוך נוף כפרי שוכבת גופת אישה עירומה המחזיקה בידה עששית גז. האישה מתוארת ללא שיער גוף ומפשעתה פתוחה. ברקע התיאור מופיע מפל מים קטן.

שני הנושאים שביצירה הופיעו כבר קודם ביצירות מוקדמות של דושאן. כבר בשנת 1902 יוצר דושאן רישום קטן ממדים של מנורת גז תלויה (La suspencsion de ÍEcole Bossuet). המפל ומנורת הגז ממלאים תפקיד גם ביצירה "הזכוכית הגדולה". מקור איקונוגרפי נוסף נמצא על כריכת מונוגרפיה שחיבר רוברט ליבל (Robert Lebel) על דושאן בשנת 1958. דושאן עיצב עבור הספר כריכה חומה ועליה חיקוי של רדי מייד - שלט אמייל אשר היה נפוץ בשיווק דירות בצרפת בסוף המאה ה-19 ועליו הכיתוב: "EAU & GAS A TOUS LES ÉTAGES" ("מים וגז בכל קומה").

בעבודה זו הצופה נמצא בעמדה של מציצן המתבונן בתיאור המיני. שני הנקבים מאפשרים לצופה להתבונן ביצירה, בדומה לפעילות הראייה של האדם. הסצנה המתגלה מכילה מיניות מוזרה המתבטאת בגוף הנשי המתואר הן באופן מיני - על ידי העירום וחשיפת איבר המין הנשי לצופה, אך גם בצורה א-מינית, המתבטאת בשיער הערווה החסר של הדמות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • נתון, אתר מוזיאון פילדלפיה לאמנות (באנגלית)