נתן פנץ

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
נתן פנץ
פסל של נתן פנץ ביפו
פסל של נתן פנץ ביפו
מידע אישי
לידה 28 בספטמבר 1917
ויטבסק, הרפובליקה הרוסית
פטירה 28 באפריל 1948 (בגיל 30)
יפו, ארץ ישראל
עמדה חלוץ עריכת הנתון בוויקינתונים
מועדוני נוער
מכבי תל אביב
מועדונים מקצועיים כשחקן
שנים מועדונים
1936–1939
1939–1948
1948
מכבי תל אביב
בית"ר תל אביב
מכבי תל אביב
נבחרת לאומית כשחקן
1938 ארץ ישראל 1 (0)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
נתן פנץ (כורע רביעי מימין) במהלך תמונה משותפת של נבחרת ארץ ישראל ונבחרת יוון במהלך צמד המשחקים במוקדמות מונדיאל 1938
כיכר נתן פנץ

נתן פנץ (28 בספטמבר 1917, ויטבסק, הרפובליקה הרוסית28 באפריל 1948, יפו, ארץ ישראל) היה כדורגלן ארץ-ישראלי, מגדולי הכדורגלנים בארץ ישראל בתקופה שלפני הקמת המדינה. נהרג בעת שירותו באצ"ל.

חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

פנץ נולד בוויטבסק, הרפובליקה הרוסית (כיום בבלארוס) ועלה עם משפחתו לתל אביב בהיותו בן שלוש. למד בגימנסיה הרצליה ובהמשך בגימנסיה נורדיה. סיים שנה אחת בקולג' האמריקאי בביירות. לפרנסתו עבד במחלקת הגבייה של עיריית תל אביב.

כבר בגיל צעיר הצטיין בכדורגל. הוא הצטרף תחילה למכבי הצעיר ולאחר מכן לקבוצת הכדורגל של מכבי תל אביב, בה נחשב ל"כוכב".

בשנת 1936 זכתה מכבי תל אביב בפעם הראשונה באליפות, ויצאה למסע של שלושה חודשים בארצות הברית. פנץ היה אז הצעיר בקבוצה והפך עד מהרה לגיבור נערץ. במשך המסע כבש 22 שערים, וקיבל הצעה של עשרות אלפי דולרים כדי לשחק בניו יורק אך הוא העדיף לחזור לארץ ישראל.

בשנת 1937, כקפטן הקבוצה, הוביל את מכבי לאליפות נוספת. פנץ השתתף גם במשחקים בינלאומיים עם נבחרת ארץ ישראל, בהם משחק רשמי אחד, ההפסד 0–1 באתונה לנבחרת יוון, במסגרת מוקדמות מונדיאל 1938.

לאחר סכסוך עם הנהלת הקבוצה עבר ב-1939 לקבוצת בית"ר תל אביב, שהייתה אז בליגת המשנה, ותוך שנתיים העלה אותה לליגה א' (אז הליגה הבכירה). עם בית"ר זכה פנץ בגביע בשנים 1940 ו-1942. פנץ שיחק בתחרויות רבות, ארציות ובין ארציות, וזכה לתעודות כבוד ולאותות הצטיינות. הוא היה שחקן נערץ על ילדי תל אביב שראו בו גיבור מן האגדות.

כאשר הבריטים אסרו את קיום קבוצת בית"ר והקבוצה שינתה את שמה ל"נורדיה", לא יכול היה פנץ להשלים עם ההסוואה הזאת וחזר לקבוצת מכבי.

פנץ הצטרף לארגון הצבאי הלאומי (אצ"ל) והשתתף בפעולה מוצלחת נגד רכבת תחמושת בריטית ליד פרדס חנה, שהנשק והתחמושת שבה הוחרם ואיפשר את התקפת האצ"ל על יפו.

ב-26 באפריל 1948 השתתף פנץ במשחקו האחרון. זה היה הדרבי הגדול בין הפועל תל אביב ומכבי תל אביב, שנערך באצטדיון המכביה בתל אביב. הפועל הובילה 0-1, אבל פנץ כבש את השער המשווה וקבע את התוצאה 1-1 לקול תשואות הקהל.

פנץ הצטרף להתקפת האצ"ל על יפו בתור מקלען במשוריין. הבריטים פתחו בהתקפה מסיבית על כוחות האצ"ל. המשוריין של פנץ נתקע באחת הסמטאות הצרות של שכונת מנשייה. משוריין בריטי שהופיע מולו ירה פגז פיא"ט שהרג את פנץ ושניים מחבריו. מותו של פנץ הכה בהלם את אוהדיו שהשתתפו באלפיהם בהלווייתו.

ב-1949 ו-1951 התקיים טורניר כדורגל לזכרו של נתן ועוד תשעה כדורגלנים של מכבי תל אביב שנפלו במלחמת העצמאות. הטורניר נקרא בשם גביע "יד לעשרה" והשתתפו בו קבוצות מרכז מכבי ובפעם השנייה אף קבוצות אגודת בית"ר. בשנת 1998 נקרא רחוב ביפו על שמו של פנץ. בשנת 2003 הוצב ברחוב זה פסל בגודל טבעי של נתן פנץ הבועט בכדור.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • יוסף קיסטר (עורך), נתן פנץ: כדורגלן, לוחם ואדם, תל אביב: המרכז למורשת ירושלים ע"ש זאב ז'בוטינסקי, 2002
  • עומר עינב, עומדים בשער: כדורגל ויחסי יהודים וערבים בא"י–פלסטין, 1917–1948, הוצאת עם עובד, תשפ"ב 2022

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מודי בר-און ועומר עינב, הדרבי האחרון של נתן פנץ, פודקאסט שלב המוקדמות בערוץ הספורט, 13 באפריל 2021