סאות'אנד-און-סי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סאות'אנד-און-סי
Southend-on-Sea
סמל סאות'אנד-און-סי
סמל סאות'אנד-און-סי
סמל סאות'אנד-און-סי
חוף סאות'אנד-און-סי ממבט הציפור
חוף סאות'אנד-און-סי ממבט הציפור
חוף סאות'אנד-און-סי ממבט הציפור
מדינה הממלכה המאוחדתהממלכה המאוחדת הממלכה המאוחדת
אומת הבית אנגליהאנגליה אנגליה
אזור מזרחה של אנגליה
מחוז אסקסאסקס אסקס
שטח 41.76 קמ"ר
אוכלוסייה
 ‑ בעיר 160,257 (2011)
 ‑ צפיפות 4,174 נפש לקמ"ר
קואורדינטות 51°32′16″N 0°42′50″E / 51.53789°N .71377°E / 51.53789; .71377
אזור זמן UTC
www.southend.gov.uk
מפה

סאות'אנד-און-סיאנגלית: Southend-on-Sea, נקראת בקיצור סאות'אנד (Southend)) היא עיר קיט ורשות אזורית בדרום מחוז אסקס שבדרום מזרח אנגליה. העיר בת ה-174 אלף נפש, הנמצאת 64 ק"מ ממזרח ללב לונדון, שוכנת על גדתו הצפונית של שפך נהר התמזה. בחוף הים של העיר נמצא סאות'אנד פיר - המזח התיירותי הארוך בעולם, 2,158 מטר אורכו.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במקור, "south end" (הקצה הדרומי) של העיירה פריטלוול (Prittlewell), סאות'נד הפכה לעיר קיט במהלך התקופה הג'ורג'יאנית (1837-1714) ומשכה נופשים בחודשי הקיץ אל חופי הרחצה הארוכים שבה. ב-1830 הוקם הפיר המפורסם של סאות'אנד ובסוף המאה ה-19 התפשטה העיר מערבה ואיחדה לתוכה גם את העיירה ליי-און-סי (Leigh-on-Sea). סמל העיר כולל נזיר ודייג, עבור נזירי פריטלוול ודייגי ליי-און-סי. מערכת מסילות ברזל טובה והקרבה היחסית ללונדון הביאו לכך שרוב כלכלת העיר התבססה על תיירות ולכך שסאות'אנד הפכה לעיר שינה עבור תושבים שהועסקו בלונדון. באותן שנים פקדו את העיר נופשים רבים, חלקם הגדול, אנשי לונדון שבאו לבלות יום חופש ליד הים, בפארק השעשועים המפורסם של העיר, קורסאל (Kursaal) ובמשחקי הארקייד שהיו מרוכזים באזור החוף.

החל משנות ה-60 של המאה ה-20, חוותה סאות'אנד, כמו ערי חוף אחרות בבריטניה, דעיכה כיעד מועדף לחופשה, בעת שטיסות אל יעדי חופשות מחוץ לאנגליה הפכו לזמינות יותר לציבור הרחב. בעקבות מגמה זו חלק נכבד ממרכז העיר שינה את ייעודו למסחר ומבנים מקוריים רבים נהרסו לטובת פיתוח האזור. עם זאת, העיר נחשבת עדיין כיעד תיירותי פנים אנגלי וכ-6.4 מיליון מבקרים פוקדים את סאות'אנד מדי שנה.

דמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סאות'אנד היא האזור השביעי בצפיפותו בממלכה המאוחדת מחוץ לרבעים של לונדון. חלקים מסוימים בסאות'אנד נחשבים כאזורים טעוני טיפוח מבחינה כלכלית וחברתית.[1]

תחבורה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שני קווי רכבת של מערכת הרכבות הלאומית בבריטניה (National Rail) משרתים את סאות'אנד. קו מתחנת ויקטוריה שבמרכז העיר אל תחנת רחוב ליברפול (Liverpool Street Station) בלונדון וקו מתחנת סנטרל, הסמוכה יותר אל החוף, אל תחנת רחוב פנצ'רץ' (Fenchurch Street Station) בלונדון. שני קווי הרכבת מחברים גם את נמל התעופה סאות'אנד עם העיר ועם לונדון.

שני כבישים ראשיים מחברים את סאות'אנד עם לונדון: כביש A127, הצפוני יותר, העובר דרך רומפורד (Romford), וכביש A13, הדרומי יותר, העובר דרך טילברי (Tilbury) ומגיע לדוקלנדס בלונדון.

נמל התעופה לונדון סאות'אנד נמצא מצפון לעיר. הוא נבנה על בסיס שדה תעופה צבאי שהיה ברוצ'פורד הסמוכה והחל לפעול כבר ב-1914. כיום עוברים בשדה התעופה כמיליון נוסעים בשנה. הוא משמש כאחד מנמלי התעופה המשרתים את לונדון והטיסות העוברות בו הן בעיקר מאירופה ומבריטניה. חברת התעופה הבולטת מבין אלו הפועלות בנמל התעופה סאות'אנד היא איזיג'ט.

חינוך[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסאות'אנד נמצא אחד הקמפוסים של האוניברסיטה של אסקס אשר מרכזה בקולצ'סטר. הקמפוס בסאות'אנד החל לפעול ב-2006 ומתפתח מאז במהירות.[2] בעיר נמצא גם הקולג' של דרום אסקס המשמש גם כשלוחה של האוניברסיטה של אסקס. הקולג' מציע קורסים לתלמידים בגילאי 19-14, לתלמידים חסרי השכלה אקדמאית, למבוגרים ולעסקים.[3]

ספורט[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעיר נמצאת קבוצת הכדורגל סאות'אנד יונייטד המשחקת (נכון לעונת 2022-2021) בליגת נשיונל ליג הליגה האנגלית החמישית בחשיבותה. הקבוצה נוסדה ב-1906 ומשחקת באצטדיון רוטס הול (Roots Hall) המכיל 12,392 מקומות ונמצא באזור פארק השעשועים ההיסטורי, קורסאל. הישג השיא של הקבוצה הוא זכייה באליפות הפוטבול ליג הראשונה בעונת 2006-2005. לאחר שנה אחת בפוטבול ליג צ'מפיונשיפ הקבוצה נשרה חזרה לליגה השלישית.
בעיר נמצאת גם קבוצת הרוגבי "סאות'אנד RFC" המשחקת בליגה אזורית שהיא בדרגה הרביעית בליגות הרוגבי של אנגליה.

תרבות ובידור[עריכת קוד מקור | עריכה]

היותה של סאות'אנד עיר תיירות הביא לכך שהאתרים הבולטים שבה קשורים לתחום זה.

סאות'אנד פיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

מזח סאות'אנד הוא מזח התיירות הארוך בעולם. אורכו הוא 2,158 מטר והוא נבנה בניצב לחוף בכיוון דרום. המזח נבנה לראשונה ב-1830 כמזח מעץ ובסוף המאה ה-19 ובתחילת המאה ה-20 הוא הוסב, במספר שלבים, למזח עשוי ברזל. מתחילתו, פעלה על המזח רכבת קלה שנסעה הלוך וחזור על המזח; בתחילה היא נגררה על ידי סוסים, ב-1890 הוסבה לחשמל, לאחר מכן רכבת דיזל ומ-1986 הרכבת היא הידראולית-דיזל. מספר תאונות פקדו את המזח; ב-1984 פגעה בו סירה. ב-1995 פגעה שרפה בחלק הקרוב לחוף וב-2005 פגעה שרפה בקצה הימי של המזח.

הקורסאל[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקורסאל (The Kursaal) הוא אחד מפארקי שעשועים הראשונים שנבנו בעולם בצורה מתוכננת. הקורסאל נחנך ב-1901 במבנה בעל כיפה בולטת. עם חנוכתו הוא כלל: קרקס, אולם ריקודים, אולם משחקי ארקייד, אולם ביליארד ומסעדה. בשנות ה-70, עם ירידת קרנה של העיר, נסגר הקורסאל; בתחילה הפעילות שמחוץ לבניין וב-1986 גם הבניין עצמו. האזור עבר תהליך פיתוח והבניין המרכזי הוכרז כאתר לשימור וכיום פועלים בו אולם באולינג וקזינו.

רכבת הצוק של סאות'אנד[עריכת קוד מקור | עריכה]

רכבת הצוק של סאות'אנד (Southend Cliff Railway) היא פוניקולר באורך של 40 מטרים בלבד. היא נחנכה ב-1912 ופועלת מאז ברציפות. הרכבת יורדת גובה של 17 מטרים, מהיי סטריט (High Street) - הרחוב המרכזי שיורד לכיוון הים, אל מפלס חוף הים.

אתרים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסמוך לבסיס מזח סאות'אנד נמצא פארק השעשועים הפעיל "אי ההרפתקאות" (Adventure Island) הכולל 32 מתקנים. הטיילת של העיר וגני "southend cliff gardens" נמצאים לאורך הצוק שלאורך חופה המערבי של העיר. בסאות'אנד פועלים שלושה אולמי מופעים: ה-"Cliffs Pavilion" המארח קונצרטים ומופעים על הקרח ונמצא בקצה המערבי של "סאות'אנד קליף גרדנס" ואולמות התיאטרון "Palace Theatre" ו-"New Empire Theatre".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]