סארק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סארק
מארק לנארד כסארק, מתוך הפרק "Journey To Babel" של "מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית", 1967.
מארק לנארד כסארק, מתוך הפרק "Journey To Babel" של "מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית", 1967.
מארק לנארד כסארק, מתוך הפרק "Journey To Babel" של "מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית", 1967.
שם סרט "מסע בין כוכבים 3: החיפוש אחר ספוק"
"מסע בין כוכבים 4: השיבה הביתה"
"מסע בין כוכבים 5: הגבול האחרון"
"מסע בין כוכבים 6: הארץ הלא נודעת"
"סטארטרק"
תוכנית טלוויזיה "מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית"
"מסע בין כוכבים: סדרת האנימציה"
"מסע בין כוכבים: הדור הבא"
"מסע בין כוכבים: דיסקברי"
הופעה ראשונה הפרק "Journey To Babel" בעונתה השנייה של הסדרה "מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית", 1967.
הופעה אחרונה הפרק "Such Sweet Sorrow" בעונתה השנייה של הסדרה "מסע בין כוכבים: דיסקברי"
מספר הופעות פרק אחד בסדרה "מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית"
פרק אחד בסדרה "מסע בין כוכבים: סדרת האנימציה"
שני פרקים בסדרה "מסע בין כוכבים: הדור הבא"
מספר פרקים בסדרה מסע בין כוכבים: דיסקברי
חמישה סרטי קולנוע
יוצרים ג'ין רודנברי עריכת הנתון בוויקינתונים
גילום הדמות מארק לנארד
בן קרוס
ג'יימס פריין
מידע
גיל 203 במותו
תאריך לידה שנת 2165
גזע וולקן
מין זכר
מקצוע אסטרופיזיקאי
שגריר
שיוך פדרציית הכוכבים המאוחדת
אזרחות פדרציית הכוכבים המאוחדת
תאריך פטירה שנת 2368
סיבת המוות תסמונת בנדאי
דמויות קשורות
משפחה סייבוק - בנו הבכור (מחוץ לנישואין)
אמנדה גרייסון - אשתו הראשונה
ספוק - בנו (מאמנדה)
פרין - אשתו השנייה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סארקאנגלית: Sarek), היא דמות בדיונית ביקום הבדיוני של זיכיון "מסע בין כוכבים". הוא חייזר המשתייך לגזע הוולקן, אסטרופיזיקאי במקצועו, שגריר וולקן לפדרציה המאוחדת של כוכב לכת, ואביו של ספוק. הדמות גולמה במקור על ידי מארק לנארד בפרק משנת 1967 בשם "Journey To Babel". לנארד גילם לפני כן מפקד רומולאני בפרק אחר של מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית משנת 1966 "Balance of Terror".

השחקן ג'ונתן סימפסון שיחק את סארק הצעיר, בסצנה קצרה בסרט "מסע בין כוכבים 5: הגבול האחרון", על רקע קריינות מאת לנארד. בן קרוס מגלם את סארק בשנת 2009, בסרט הקולנוע "סטארטרק".

הדמות מופיעה בסדרות "מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית", "מסע בין כוכבים: סדרת האנימציה" ו-"מסע בין כוכבים: הדור הבא", ”מסע בין כוכבים: דיסקברי”, חמישה סרטי קולנוע, רומנים רבים וחוברות קומיקס.

ביוגרפיה של הדמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה המקורית[עריכת קוד מקור | עריכה]

סארק נולד בשנת 2165.[2] אביו הוא סקון מוולקן. סולקאר, סבו של סארק (אביו של סקון) היה השגריר הראשון של וולקן לכדור הארץ, והיה הקפטן של ספינת החלל T'plana'hath אשר יצרה מגע ראשון בין וולקן לבין כדור הארץ ("מסע בין כוכבים: המפגש")[3] סארק היה נשוי פעמים, ויש לו שני בנים. לפני נישואיו הראשונים, הייתה לו מערכת יחסים עם כוהנת וולקנית בשם ט'ריאה (T'Rea), ולהם נולד סייבוק - בנו הבכור של סארק (דמות אשר לא פותחה עד להופעתה לראשונה בסרט הקולנוע "מסע בין כוכבים 5: הגבול האחרון" בסוף שנות ה-80). מאוחר יותר סארק נישא לאמנדה גרייסון, ילידת כדור הארץ. לאחר מותה של אמנדה, סארק התחתן בשנית עם פרין, גם היא אנושית, לה היה נשוי עד ליום מותו. לסארק ולפרין לא היו ילדים.

בנו השני של סארק, ספוק, נכנס ללימודים באקדמיה של צי הכוכבים. סארק התנגד להחלטה, והשניים חיו בנפרד במשך 18 שנים. בעקבות משימת ספינת החלל אנטרפרייז אשר במהלכה עזר ספוק בהצלת חייו של סארק, התפייסו השניים.

במהלך חייו, לסארק היו הצלחות דיפלומטיות רבות. לאורך כל הסדרות והסרטים, סארק מוצג כבעל תחושה של חמלה רבה כלפי האנושות וכדור הארץ. המסר הבסיסי של הדמות שלו הוא צירוף של אכפתיות עמוקה, אהבה וחמלה כנגד הפלדה של ההיגיון הצרוף.

בסרט "מסע בין כוכבים 3: החיפוש אחר ספוק, סארק מבקש מקירק כי יביא את גופתו של ספוק בחזרה לוולקן, ביחד עם הקטרה (Katra; מהות החיים) שלו. בטרם ספוק מת מות גיבורים בסוף הסרט "מסע בין כוכבים 2: זעמו של חאן", הוא מפקיד את הקטרה שלו בתוך מוחו של חברו לאונרד מקוי, למשמרת. מיזם "ג'נסיס" החזיר לחיים את ספוק, אשר הושב אל כוכב הבית שלו, בו סארק מבקש מהכוהנת ט'לאר לבצע את טקס הפל-טור-פן (fal-tor-pan) - איחוד מחדש של גופו של ספוק עם מחשבתו. בסרט "מסע בין כוכבים 4: השיבה הביתה", כאשר ספוק ושאר הצוות תחת פיקודו של קירק חוזרים אל כדור הארץ ומצילים אותו מהרס, לפני המשפט שלהם, סארק מבקש לשוחח ביחידות עם בנו. סארק מודה בפני ספוק כי טעה בהתנגדותו להצטרפות בנו אל צי הכוכבים, ומשבח את חבריו של ספוק כאנשים בעלי אופי טוב.

הדור הבא[עריכת קוד מקור | עריכה]

מארק לנארד כסארק; מתוך הפרק "Unification, part I" של "מסע בין כוכבים: הדור הבא", 1991.

הסכסוך המתמשך של ספוק בין רגש לבין היגיון שקול ליחסים בין הוריו, זוג אוהב ומסור. בסדרה "מסע בין כוכבים: הדור הבא", בפרק "Sarek", לנארד מבצע את אחת מהופעותיו האחרונות כדמות. סארק סובל מתסמונת בנדאי (Bendii), מחלה נוירולוגית-ניוונית חשוכה מרפא אשר גורמת לו לאבד את השליטה על רגשותיו. רק לאחר שהוא מבצע מיזוג מוחות עם קפטן ז'אן לוק פיקארד, סארק מסוגל להמשיך במשימה דיפלומטית חשובה, אולם רגשותיו באים לידי ביטוי באופן פרטי דרך פיקארד, ביניהם אהבתו העמוקה לאמנדה, ספוק, ופרין. סארק נכנע לבסוף לתסמונת בנדאי, ומוצא את מותו בפרק "Unification, part I" של "מסע בין כוכבים: הדור הבא", אשר עלילתו מתרחשת בשנת 2368.

הופעתו המצולמת האחרונה של מארק לנארד כסארק הייתה בסרט "מסע בין כוכבים 6: ארץ לא נודעת". הסרט יצא לאקרנים בטרם הוקרנה לראשונה הופעתו הטלוויזיונית האחרונה. בסרט זה, הדמות, שוב, מוצגת כדיפלומט אשר נוטל חלק בכנס קיטאמור, הפגישה הדיפלומטית הראשונה בין האימפריה הקלינגונית לבין הפדרציה.

דמותו של סארק, לרבות יחסיו עם ספוק ועם אמנדה, נחקרו לעומק בספרות חובבים, בכמה רומנים רשמיים, וכן בפרק "Yesteryear" של "מסע בין כוכבים: סדרת האנימציה", שנכתב על ידי די.סי. פונטנה.

סטארטרק (2009)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – סטארטרק

סארק מופיע בסרט הקולנוע "סטארטרק" משנת 2009, בגילומו של בן קרוס. למרות הכבוד ליכולתו של ספוק לבצע את בחירותיו בעצמו, סארק בבירור מעודד אותו לשמור על הטבע הוולקני ההגיוני שלו. סארק טוען שהוא נישא לאמנדה כי זה היה הגיוני לעשות זאת - שכן כשגריר וולקן, מתוקף תפקידו עליו להתבונן בהתנהגות אנושית. מאוחר יותר, סארק משמש כחבר בדירקטוריון של האקדמיה הוולקנית למדעים, והוא מופתע לגלות שהבן שלו דחה את קבלתו ללימודים במוסד זה, לטובת הצטרפותו של צי הכוכבים. דבר זה הוביל את מערכת היחסים בין סארק לבין ספוק, כמו בסדרה המקורית, למצב של ניכור.

כאשר נירו, קפטן רומולאני מטורף, חושף את כוונתו להשמיד את כוכב הלכת וולקן, ספוק מגיע על מנת לחלץ את סארק, אמנדה ושאר חברי המועצה הוולקנית; אולם, אמנדה מוצאת את מותה במהלך ניסיון חילוץ זה. על סיפון האנטרפרייז, סארק שוב מנסה לעזור ספוק, שממשיך להיאבק ברגשותיו. סארק מייעץ לספוק, שאם הוא מרגיש כעס (בחורבנו של וולקן ומותה של אמנדה), אז הוא לא צריך לנסות להסתיר את זה. סארק גם מודה בפני בנו: "פעם שאלת אותי למה התחתנתי עם אמא שלך... אני נשוי לה כי אני אוהב אותה." סארק מאשר לבנו שלא כל הוולקנים הם חסרי-רגש כמו שהם נראים; אפילו סארק מתאבל על אבדנה הכואב של אשתו האהובה. ברגע זה, האב והבן מתפייסים, כששניהם מתאבלים יחד על חורבן עולמם ואהוביהם, בטרם ספוק עוזב על מנת למנוע מנירו לגרום להרס נוסף וכדי לנקום את מותה בטרם עת של אמו.

דיסקברי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסדרה "מסע בין כוכבים: דיסקברי" מוצגים סארק ואשתו, אמנדה, כהוריה המאמצים של מייקל ברנהאם, לאחר שהוריה נהרגו במהלך פשיטה של קלינגונים.

סארק מנע מברנהאם ללמוד באקדמיית המדעים של וולקן, לאחר שהתבקש לבחור בינה ובין ספוק, ובחר בספוק שכלל לא היה מעוניין להתקבל לאקדמיה, והעדיף לבחור במסלול קצונה בצי הכוכבים.

ציר זמן חלופי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעונה השנייה של מסע בין כוכבים: פיקארד מוצג ציר זמן חלופי בו סארק שימש כראש האקדמיה למדעים של וולקן. בתאריך לא ידוע לפני 2401 נהרג סארק כאשר גנרל ז'אן-לוק פיקארד מהקונפדרציה של כדור הארץ ערף את ראשו על מדרגות האקדמיה לעיני קהל שכלל גם את אשתו ובנו. לימים הציג פיקארד לראווה את גולגולתו ופגיונו של סארק בחדר המזכרות בביתו.[4]

הופעות[עריכת קוד מקור | עריכה]

סארק מופיע בפרקים ובסרטים הבאים:

שנה שם הסרט/הסדרה שם הפרק שם השחקן
1967 מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית Journey to Babel מארק לאנרד
1973 מסע בין כוכבים: סדרת האנימציה Yesteryear
1984 מסע בין כוכבים 3: החיפוש אחר ספוק
1986 מסע בין כוכבים 4: השיבה הביתה
1989 מסע בין כוכבים 5: הגבול האחרון ג'ונתן סימפסון
מארק לאנרד
1990 מסע בין כוכבים: הדור הבא Sarek מארק לאנרד
1991 Unification, Part I
מסע בין כוכבים 6: הארץ הלא נודעת
2009 סטארטרק בן קרוס
2017 והלאה מסע בין כוכבים: דיסקברי דמות חוזרת ג'יימס פריין

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סארק בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Okuda, Michael; Denise Okuda (1996). Star Trek Chronology: The History of the Future. Pocket Books. ISBN 0-671-53610-9.
  2. ^ [1]
  3. ^ According to Star Trek III: The Search for Spock, identifying him as "Sarek, son of Skon, son of Solkar".
  4. ^ מסע בין כוכבים: פיקארד עונה 2, פרק 2. ניתן לראות תמונות של הגולגולת וגולגולות נוספות בפוסט מתאריך 15 במרץ 2022 באינסטגרם של המעצב האמנותי של הסדרה דייב בלאס.