סבה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סבה (מדינה)
Sabah
סמל סבה
סמל סבה
סמל סבה
דגל סבה
דגל סבה
דגל סבה
מדינה מלזיהמלזיה מלזיה
מושל Shafie Apdal
רשות מחוקקת Sabah State Legislative Assembly עריכת הנתון בוויקינתונים
בירת המדינה קוטה קינבאלו
תאריך ייסוד 16 בספטמבר 1963 עריכת הנתון בוויקינתונים
שטח 73,631 קמ"ר
גובה 4,095 מטרים
אוכלוסייה
 ‑ במדינה 3,418,785 (2020)
 ‑ צפיפות 42 נפש לקמ"ר (2010)
קואורדינטות 5°15′N 117°00′E / 5.25°N 117°E / 5.25; 117 
אזור זמן UTC +8
www.sabah.gov.my

לחצו כדי להקטין חזרה

סראוואקלבואןסבהג'והורמלאקהנגרי סמבילןפוטרג'איהקואלה לומפורסלנגורפהנגטרנגנוקלנטןפרקפרליסקדהפננגתאילנדסינגפורברונייאינדונזיהאינדונזיהאינדונזיהאינדונזיהאינדונזיהאינדונזיהאינדונזיההפיליפיניםהפיליפינים
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סָבַּהּ (מלאית: Sabah) היא אחת מ-13 המדינות של מלזיה, המזרחית שבהן. נמצאת בחלקו הצפוני של האי בורנאו, והיא השנייה בגודלה מבין מדינות הפדרציה. המדינה גובלת בדרום-מזרח במדינת סרווק ובדרום במדינת מזרח קלימנטן באינדונזיה. בירת המדינה היא העיר קוטה קינבאלו, שנודעה בעבר בשם ג'סלטון.

מקור שמה של המדינה איננו ברור. יש הטוענים כי היא מכונה על שם מין של בננה המצוי בה, או שזו מילה במלאית-בורנאית, שמשמעותה "במעלה הזרם" או "הצד הצפוני של הנהר", או אפילו שמקור השם הוא מהמילה הערבית "סבאח" (صباح) שמשמעותה "בוקר". לפי תאוריה מעניינת אחרת, מקור השם בספר תהילים (פרק ע"ב, פסוק י'): ”מַלְכֵי תַרְשִׁישׁ וְאִיִּים, מִנְחָה יָשִׁיבוּ; מַלְכֵי שְׁבָא וּסְבָא אֶשְׁכָּר יַקְרִיבוּ”.[1] בנגרקרטגאמה, ספר ג'אווני מהמאה ה-14, מכונה האזור "סלודנג".

המדינה הררית במערבה, ושלושת ההרים הגבוהים במלזיה כולה נמצאים באזור זה. ההר הגבוה ביותר, הר קינבאלו, נמצא בפארק הלאומי קינבאלו ומתנשא לגובה של 4,085 מטר. מזרח המדינה מישורי יותר, אם כי אף שם מצויים הרים.

אוכלוסיית המדינה ידעה גידול מהיר במחצית האחרונה של המאה ה-20 ותחילת המאה ה-21. בשנת 1970 מנתה אוכלוסיית המדינה 651,304 תושבים. בשנת 2010 מספרם גדל עד ל-3,117,405. המדינה מוסלמית ברובה (65.4%), ויש בה מיעוט נוצרי גדול (26.6%) ומיעוט בודהיסטי (6.1%).

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – היסטוריה של סבה

בשנים 1941-1882 (עד לכיבוש היפני) שימשה כפרוטקטורט בריטי (בניהולה של חברת צפון בורנאו הבריטית) ונודעה בשם "צפון בורנאו".

בשנים 1963-1946 הייתה מושבת כתר בריטית (Crown colony) אשר נקראה "צפון בורנאו הבריטית" או "מושבת הכתר של צפון בורנאו" (אנ'). ב-16 בספטמבר 1963 הפכה ביחד עם מלאיה, סראוואק וסינגפור לפדרציית מלזיה (סינגפור הפכה למדינה עצמאית שנתיים לאחר מכן).

האמנה שלפיה הוקם פרוטקטורט צפון בורנאו נכרתה עם סולטנות סולו, שלה היורשת החוקית היא הפיליפינים. הסעיף באמנה שאיפשר הקמת הפרוטקטורט ניתן לפרשנויות סותרות - הראשונה, שלפיה נוהגת הממשלה המלזית, היא שבריטניה קנתה את סבה מסולטנות סולו, בעוד שהממשלה הפיליפינת גורסת כי סבה נחכרה מהסולטנות, והפיכתה לחלק ממלזיה משמעו היה ביטול החכירה והחזרת השטח לריבונות פיליפינית מלאה. מסיבה זו ממשלתו של הרודן פרדיננד מרקוס תכננה פלישה פיליפינית לסבה שלא יצאה לפועל.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סבה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]


ערך זה הוא קצרמר בנושא מלזיה ובנושא גאוגרפיה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.