סבסטיאן דה וובאן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סבסטיאן דה וובאן
Sébastien de Vauban
פורטרט של וובאן
לידה מאי 1633
Saint-Léger-Vauban, בורגון, ממלכת צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 30 במרץ 1707 (בגיל 73)
פריז, ממלכת צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה קתדרלת סן-לואי-דז-אינווליד עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום יצירה אדריכלות, ביצורים, מוצב, התקפה, military art, הנדסה אזרחית, מדעי הצבא, מצור עריכת הנתון בוויקינתונים
יצירות ידועות מצבר אראס, מצודת ליבריה, מבצר ביטש, Fortress Mont Royal עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה אביר מסדר לואי הקדוש
אביר במסדר סן-מישל
אבירי מסדר הרוח הקדושה
מרשל צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים Charlotte Le Prestre de Vauban עריכת הנתון בוויקינתונים
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
סמל האצולה של וובאן
מבצר נף-בריזאש בצורת כוכב

סבסטיאן לה פרסטר, מרקיז וובאןצרפתית: Sébastien Le Prestre, marquis de Vauban;‏ 13 במאי 163330 במרץ 1707) היה מהנדס, מתכנן צבאי ועירוני, הידראולוג ומסאי צרפתי. לקראת סוף ימיו קיבל מלואי הארבעה עשר, מלך צרפת את התואר מרשל צרפת.

כמומחה למצור, הוא פעל להגן על הממלכה הצרפתית בעזרת "חגורת ברזל". הוא תכנן ובנה כ-40 מבצרים שהקיפו את צרפת מכל הצדדים בשתי שורות. המבצרים שהוא בנה לא היו בלתי חדירים אלא נבנו על מנת לעכב את האויבים ולגרום להם להשקיע כוחות גדולים פי עשרה מהכוחות הנצורים. בכך הוא הפך את צרפת לבלתי פגיעה, מלבד מבצר ליל שנכבש פעם אחת, במשך כל תקופתו של לואי הארבעה עשר ועד לסוף המאה ה-18 בה השיפור בארטילריה הפך את המבצרים ללא יעילים.

12 מהביצורים של וובאן, שקובצו לביצורי וובאן, הוכרזו כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו ב-2008. מוזיאון מפות התבליט שבאינווליד מכיל תבליטים של רבים מהמבצרים שנבנו על ידי וובאן.

וובאן נולד בסן-לג'-דה-פושר (ששינתה את שמה לסן-לג'-וובאן לכבודו ב-1867), שבמחוז יון, בורגון, למשפחת אצולה. בגיל 10 הוא הפך ליתום בנסיבות מצערות וגדל עם האיכרים שבאזור מגוריו. אירוע מיוחד הביא אותו לחיקם של כרמליתים מהישוב סמור-אן-אוסווה שם הוא קיבל חינוך עשיר במדעים, מתמטיקה וגאומטריה, מה שתרם תרומה מכרעת לקריירה שלו כמהנדס.

בגיל 17 הוא הצטרף לכוחותיו של דה קונדה שנלחמו בפרונד. לאחר מכן דה קונדה מינה אותו לבצר את העיר קלרמון-אן-ארגון (Clermont-en-Argonne) אך זמן קצר לאחר מכן הוא נתפס על ידי כוחות המלוכה ונעצר. טוב לבו של הקרדינל מאזארן גרם לשינוי נאמנותו של וובאן והוא החל לעבוד כמהנדס בשירותו של המלך. הוא מונה להשלים את ביצור קלרמון-אן-ארגון ולאחר מכן מונה למהנדס המלך ( ingénieur du roi) תחת שבלייה דה קלרוויל[1].

וובאן התחיל לבצר ערים חשובות בעיקר בגבולה הצפוני של צרפת כמו דנקרק, טורנה[2], דואה וליל. לאחר שלום אקס-לה-שאפל, שסיים את מלחמתו של לואי הארבעה עשר עם ספרד בארצות השפלה, החל וובאן לבצר את כל צרפת. לאחר מותו של קלרוויל ב-1677 הוא מונה למהנדס הראשי של המלך ועסק בביצור צרפת, עד מותו ב-1707.

משנת 1668 שבה מונה למתכנן הביצורים בגבולות היבשתיים (commissaire général des Fortifications sur les frontières terrestres)הוא הרחיב ובנה כ-140 ביצורים[3] רוב ביצוריו נעשו בסגנון מבצר כוכב.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סבסטיאן דה וובאן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ שבלייה דה קלרוויל (Louis Nicolas de Clerville) היה אחד המהנדסים הצבאיים החשובים של אותה תקופה.
  2. ^ היום העיר נמצאת בבלגיה אך בזמנו העיר נכבשה על ידי צרפת מידי ספרד ששלטה בארצות השפלה הדרומיות
  3. ^ הביוגרפיה של וובאן מאתר chateau-du-taureau