סדרה (אונייה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף סדרה (אוניות))

סדרת אוניות היא קבוצת אוניות שיוצרו על פי אותו תכנון. זאת, להבדיל מסוג אונייה, המצביע על ייעוד דומה (כמו מכלית), או על קבוצת גודל דומה (כמו גדלים שונים של אוניות צובר). כך למשל, קרל וינסון היא נושאת מטוסים מסדרת נימיץ.

במהלך בנייתן של סדרות אוניות מוכנסים שינויים שונים בין אונייה לאונייה, בשל התפתחות טכנולוגית, דרישה של המזמין, בעיות הנדסיות וכלכליות, ועוד. כאשר השינויים אינם גדולים מתייחסים לאוניות כאל סדרה אחת; מרמת שינויים מסוימת ומעלה מתחילים להתייחס אל האוניות החדשות כאל תת-סדרה, או כאל סדרה חדשה אם השינויים גדולים למדי. לעיתים ההבחנה בין סדרה אחת לשנייה אינם כה ברורים, וישנן התייחסויות שונות לנושא. כך למשל, יש הרואים בסדרת נושאות המטוסים נימיץ שתי תת-סדרות: שלוש הראשונות הן תת-סדרה אחת, ושבע הבאות הן תת-סדרה שונה, בשל השינויים הרבים שהוכנסו בהן. עם זאת, צי ארצות הברית רואה בהן סדרה אחת.

לעיתים מזומנות מתבטא הקשר בין האוניות בסדרה בשמותיהן. בסדרת הצוללות טרפלגר של הצי המלכותי הבריטי נקראות כל הצוללות בשמות המתחילים באות T: טורביולנט (Turbulent), טיירלס (Tireless) ו-טורביי (Torbay). בסדרת הסיירות טיקונדרוגה של צי ארצות הברית נקראות כל האוניות על שם קרבות בהם השתתף צבא ארצות הברית: יורקטאון, בנקר היל, גטיסברג, ואנציו.

קביעת שמה של סדרת אוניות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקובל ששמה של סדרת אוניות נקבע על פי שמה של האונייה הראשונה בסדרה – זו שהושקה ראשונה, או זו שהוכנסה ראשונה לשירות. עם זאת, קיימות כמה שיטות.

צי ארצות הברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בצי ארצות הברית נקראת סדרת אוניות על שמה של האונייה שאושרה בקונגרס. הצי משתמש בשיטת מספור סדרתית של גוף האוניות, ובדרך כלל לאונייה הנושאת את שם הסדרה יהיה מספר גוף הנמוך ביותר בסדרה. כך למשל, מספר הגוף של נימיץ, הראשונה בנושאות המטוסים מסדרת נימיץ, הוא CVN-68, הנמוך ביותר בסדרה. עם זאת, בתקופות בהן ישנה בנייה מואצת של אוניות (כמו בזמן מלחמת העולם השנייה), ייתכן ואוניות אחרות בסדרה יושלמו לפני האונייה הראשונה, ואז יהיה מספרן נמוך יותר מזו של האונייה הראשונה.

ציים באירופה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בציים אירופיים, ככלל, נקראת הסדרה על שמה של האונייה הראשונה שנכנסה לשירות, גם אם לא הייתה זו האונייה הראשונה שהוזמנה או שהיו אוניות אחרות שהוחל בבנייתן לפניה. הבדל זה הביא להתייחסות שונה לשמות סדרות בארצות הברית ובאירופה; כך למשל, בצי ארצות הברית נקראה סדרה אחת של אוניות מערכה קולורדו, על שם האונייה הראשונה שאושרה, אך מקורות אירופיים התייחסו לסדרה כסדרת מרילנד, על שם האונייה הראשונה שהוכנסה לשירות.

הצי המלכותי הבריטי[עריכת קוד מקור | עריכה]

מעבר למסורת האירופית, קיימות בצי הבריטי עוד כמה שיטות לקריאת שמות לסדרות של אוניות. ישנן סדרות של אוניות שנקראו בשם כללי, וכל האוניות בסדרה נקראו כפרטים של שם זה; כך למשל נקראה סדרת קורבטות ששירתו בצי המלכותי במלחמת העולם השנייה בשם הכללי פלאואר (Flower, פרח), ורוב 294 האוניות מסדרה זו (69 מהן היו מתת סדרה) נקראו בשמות של פרחים. שיטה אחרת היא קריאת שם סדרה על שם האונייה הראשונה, כמקובל, אך גם בשם האות הראשונה שבה; כך נקראת סדרת הצוללות אמפיון (Amphion), ששירתו בצי המלכותי בשנים 19451975, על שם הצוללת הראשונה בסדרה, אה"מ אמפיון, אך הסדרה נקראה גם "סדרת A", וכל הצוללות בסדרה נקראו בשמות המתחילים ב-A. רוב סדרות המשחתות בצי המלכותי נקראו על שם האות הראשונה בשמן של כל האוניות בסדרה, כמו המשחתות מסדרת V ו-W. מאז מלחמת העולם השנייה נודעו סדרות האוניות בצי המלכותי גם על שם מספרן, כמו סדרת המשחתות מטיפוס 42.

רוסיה/ברית המועצות[עריכת קוד מקור | עריכה]

סדרות אוניות של הצי הסובייטי ושל הצי של רוסיה, נקראו בדרך כלל על שם מספר הפרויקט שליווה אותן. לפרויקטים אלו היה לעיתים גם שם מטפורי, ובדרך כלל גם כינוי שניתן על ידי נאט"ו. כך, למשל, נקרא דגם אחד של צוללת גרעינית סובייטית פרויקט 671, "שצ'וקה" ( Shchuka) בפי הרוסים, ו"ויקטור" על ידי נאט"ו.

גרמניה[עריכת קוד מקור | עריכה]

צי גרמניה המערבית, הבונדסמרינה, השתמש במספר בעל שלוש ספרות לכל סדרת אוניות בשירות, או לפרויקט בשלב מתקדם. לאוניות מסדרה מסוימת שנעשו בהן שינויים נוספה אות למספר הסדרה. השיטה נשמרה גם לאחר איחוד גרמניה, בדויטשה מרינה, הצי המאוחד. באורח לא רשמי נקראות הסדרות על שם האונייה הראשונה בסדרה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סדרה בוויקישיתוף