מרגל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף סוכן סמוי)
המונח "סוכן סמוי" מפנה לכאן. לערך העוסק בסדרת טלוויזיה מסוף שנות ה-80 אשר עסקה בסוכן סמוי מטעם ה-FBI אשר חודר לארגוני פשע שונים, ראו סוכן סמוי (סדרת טלוויזיה).

מרגל הוא אדם העוסק בריגול. במהלך ההיסטוריה הופעלו מרגלים כחלק ממדינאות וניהול מלחמות.

קיימים מרגלים מסוגים רבים:

  • מרגל העושה זאת למען עמו, במדינה זרה ובדרך כלל עוינת.
  • מרגל הבוגד בעמו, מסיבות אידאולוגיות או תמורת בצע כסף, ומעביר מידע לאויב.
  • מרגל משוטה: מעביר מידע בלי לדעת מי באמת מפעיל אותו.
  • "מרגל" שמרגל אחר ארצו בידיעתה ובהכוונתה, במטרה למסור מידע שיטעה את האויב.
  • סוכן כפול, שעובד עבור שני הצדדים בו זמנית.
  • חפרפרת - מרגל מטעם מדינה זרה, המשרת בשירות המדינה או בארגוני הביטחון של המדינה שאחריה הוא מרגל, ונאמנותו נתונה להם למראית עין.

ערוץ זה של איסוף מידע נקרא יומינט, מלשון human intelligence. למרגלים חשיבות עצומה באיסוף מידע, מכיוון שהם יכולים להתקרב למוקדי הכוח, ולהוציא מידע שאי אפשר להשיג בדרכים אחרות. המרגלים בדרך כלל מופעלים על ידי אנשים הנמצאים בשטח, ויש להם בדרך כלל מגוון סיפורי כיסוי ודרכי העברת מידע. הפעלת מרגלים נחשבת להתמחות בפני עצמה. מקצוע זה מכונה לרוב "מפעיל סוכנים". במינוח של שירות הביטחון הכללי מתייחסים למקצוע בשם "רכז מודיעין"[1]. בניגוד להפעלת סוכנים אופיינית, במרחב ירושלים והגדה (להבדיל מהמרחב הצפוני והמרחב הדרומי הכולל את רצועת עזה) רכזי השטח פועלים בגלוי, מנהלים קשר שוטף עם הקהילה בשטח עליו הם אחראים ונותנים מענה לבעיות יומיומיות[2]. יחד עם זאת, הפעלת הסוכנים וקבלת המידע עצמה נעשות באופן סמוי.

במוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים, מפעיל הסוכנים קרוי קצין איסוף (קצ"א).

כאשר מרגל מעביר מידע, עליו לבצע זאת כך שגורמים עוינים לא יקראו את המסר, לכן מרגלים משתמשים לפעמים בהסתרת מידע (סטגנוגרפיה) ובהצפנה (קריפטוגרפיה).

לעיתים כאשר מרגל נחשף, הוא אינו נעצר מיד, אלא נמשך מעקב אחריו, כדי לגלות את כל רשת הריגול והאנשים העוזרים לו.

בעת מלחמה, מרגל שנתפס ייענש בחומרה רבה, וייתכן אף שיוצא להורג. בעתות שלום הוא נידון בדרך כלל לתקופת מאסר מסוימת, עד ריצוי העונש או עד הסכם על חילופי שבויים.

ריגול בתנ"ך[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתנ"ך ישנם סיפורי ריגול מרובים. אחי יוסף נחשדים על ידיו בריגול[3]. בני ישראל שולחים 12 מרגלים לארץ כנען לפני כיבוש הארץ[4]. משה שולח מרגלים לפני כיבוש יעזר[5]. יהושע בן נון שולח מרגלים ליריחו לפני כיבושה[6]. בני שבט דן שולחים מרגלים כדי למצוא מקום חדש להתגורר בו[7]. דוד שולח מרגלים כאשר שאול מנהל מרדף אחריו[8]. אבשלום שולח מרגלים בתוך העם, כדי לבדוק את הלך הרוחות בקשר למרידתו[9].

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]