סוליימאן קרימוב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף סולימאן קרימוב)
סוליימאן קרימוב
Керимрин Абусаидан хва Сулейман
לידה 12 במרץ 1966 (בן 58)
דרבנט, רוסיה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ברית המועצות, רוסיה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום מגורים מוסקבה עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה אוניברסיטת דאגסטן עריכת הנתון בוויקינתונים
תפקיד
  • חבר הדומה הממלכתית (19 בדצמבר 199924 בדצמבר 2007)
  • חבר מועצת הפדרציה הרוסית (20 בפברואר 2008) עריכת הנתון בוויקינתונים
השקפה דתית אסלאם עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר צאצאים 3 עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • מדליה על הישגים למען המולדת דרגה שנייה
  • chest badge «For Merits to the Moscow Region»
  • מסדר ההצטיינות של רפובליקת דאגסטן
  • עיטור הידידות (רוסיה) עריכת הנתון בוויקינתונים
www.kerimovfoundation.org
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סוליימאן בן אבו סעיד קרימוברוסית: Сулейман Абусаидович Керимов; נולד ב-12 במרץ 1966, דרבנט, דאגסטן) הוא מדינאי ואיש עסקים רוסי-דגסטני ממוצא לזגיני. הוא חבר מועצת הפדרציה של רוסיה מטעם דאגסטן ושולט בחברת ההשקעות נפטא מוסקבה. הוא גם ידוע כמי שהיה הבעלים של קבוצת הכדורגל אנז'י מחצ'קלה בין 2011 ל-2016.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ילדות וקריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סולימאן קרימוב נולד ב-12 במרץ 1966 בדרבנט, דאגסטן למשפחה מוסלמית ממוצא לזגיני. אביו אבו סעיד קרימוב היה משפטן שעבד במדור הפלילי של המשטרה המקומית. אמו עבדה כרואת חשבון בסברבנק, בעת שהיה בנק ממלכתי בשליטת המדינה.

סולימאן היה צעיר הבנים במשפחה ובילדותו אהב לעסוק בהיאבקות ובג'ודו והיה לא פעם אלוף בתחרויות אזוריות. עם סיום חטיבת הביניים בדרבנט ב-1983, עבר ללמוד מדעים מדויקים מאחר שמתמטיקה הייתה המקצוע החביב עליו. הוא למד בפקולטה לבניין של טכניון דאגסטן במחצ'קלה. לאחר הקורס הראשון גויס לצבא ובשנים 19841986 שירת בחיל הטילים האסטרטגיים.

בשובו מהצבא, המשיך את לימודיו, ולמד בפקולטה לכלכלה של אוניברסיטת דאגסטן והשלים את לימודיו ב-1989. הוא נישא לבת כתתו, פירוּזה. פעיל מפלגה בכיר בשם טסט, סייע לו להתקבל לעבודה ככלכלן במפעל "אלטאב", בו עבד מ-1989 ועד 1995 ועשה מקפצה אדירה מתפקיד כלכלן זוטר לתפקיד עוזר המנכ"ל לעניינים כלכליים. ב-1993 מפעל אלטאב רשם במוסקבה את בנק התעשייה הפדרלי וקרימוב נסע למוסקבה כדי לייצג את המפעל בבנק החדש. לאחר שהרחיב את חוג מקורביו במוסקבה הצליח להתקבל לעבודה בחברת סויוז-פיננס במוסקבה ב-1995.

פעילותו הפוליטית[עריכת קוד מקור | עריכה]

באפריל 1997 עבר למכון התאגידים הבינלאומי במוסקבה (ארגון אוטונומי לא-מסחרי) ובפברואר 1999 התמנה לסגן נשיא ארגון לא-מסחרי זה. בדצמבר אותה שנה פוטר בשל היבחרו כחבר פרלמנט בדומה השלישית, בה כיהן (בשנים 2000-2003).

אט-אט החל לייצג את דאגסטן והאינטרסים שלה בפני הממשל הפדרלי. קרימוב נבחר ב-7 בדצמבר 2003 לפרלמנט האזורי של בוינאקסק בדאגסטן. בעת הבחירות לנשיאות דאגסטן, רבים ראו בו כמועמד מוביל לנצח בבחירות, אך לבסוף לא הגיש מועמדות רשמית.

בדצמבר 2007, בישיבת נשיאות אספת העם הדאגסטנית (הפרלמנט המקומי), הוצע סולימאן קרימוב כמועמד מטעם הרפובליקה למועצת הפדרציה של רוסיה ומאז הוא חבר במועצת הפדרציה הרוסית. הוא היה חבר בדומה הרביעית והיה סגן יו"ר הוועדה לספורט, ונוער והיה חבר וועדת הביטחון של הדומה הממלכתית.

פעילותו העסקית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-2005 פורסם בכלי התקשורת הרוסיים על הקמת עיר למיליארדרים בפרברי מוסקבה, עיר שנועדה לאכלס עד 300,000 תושבים מעשירי רוסיה. פרויקט שמבין יוזמיו נמנה גם סולימאן קרימוב, אף שמאור יוצר העביר את האחריות לנשיא "בין-בנק", מיכאיל שישכאנוב.

בשנת 2011 רכושו נאמד ב-7.8 מיליארד דולר והיה במקום ה-19 ברשימת 200 האנשים העשירים ביותר של רוסיה, על פי המגזין פורבס.

בשנים 20062008 החזיק ב-4,5% ממניות גזפרום, 6% ממניות סברבנק, 37% ממניות חברת פוליוס-זולוטו - מענקיות הזהב הרוסיות, 2% מחברת רשת הטלפון העירונית של מוסקבה וכמעט 75% ממניות "פולי-מטאל" - חברת כריית מתכות, המפיקה השלישית בגודלה בעולם של כסף. נוסף לכך, קרימוב רכש 25% ממניות חברת אוראלקאליי - מפיקת האשלגן הגדולה ברוסיה[1] ובכוונתו לרכוש את סילביניט - חברת האשלגן השנייה בגודלה ברוסיה.

בעקבות הנחיה נשיאותית של דמיטרי מדבדב משנת 2009, חויבו כל הפוליטיקאים ברוסיה להכריז על הכנסותיהם ורכושם ובינואר 2011 הכריז סולימאן קרימוב כי ברשותו 50% ממניות חברת "נפטא מוסקבה", 5% מחברת אלטיטיוד, ו-20% ממניות חברת "אניקטה השקעות בע"מ".

בני משפחתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

הוא נשוי לפירוזה, ממנה יש לו שלושה ילדים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סוליימאן קרימוב בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]