סוס שחור

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

סוס שחוראנגלית: Dark horse, פירושו סוס כהה או סוס אפל) הוא מונח המשמש לתיאור אדם או דבר אחר העולה לגדולה, במיוחד באיזושהי תחרות או אתגר בהם נראה כמעט בלתי אפשרי שינצח.

המונח הוטבע לראשונה במרוצי סוסים, בהם סוס שחור הוא סוס מרוצים שלא ידוע למהמרים ולכן קשה מאוד להמר על סיכוייו.

השימוש הראשון הידוע של המושג הופיע ברומן של בנג'מין דיזראלי "הדוכס הצעיר" משנת 1831. גיבורו של ד'יזראלי הוא הדוכס סנט ג'יימס מגיע למירוץ סוסים ובסיומו מנצח את המירוץ סוס שחור שאיש לא חשב שיזכה.

סוס שחור בפוליטיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המונח הפך להיות שגור בפוליטיקה ומתייחס למועמד אלמוני יחסית, עם סיכוי פחות ריאלי לזכות מול מועמדים בולטים או ידועים יותר, שזכה בבחירות.

המונח הגיע לארצות הברית במאה ה-19 ובין האנשים הראשונים אליהם הוא התייחס הוא ג'יימס פולק, דמוקרט מטנסי שזכה בשנת 1844 במועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות על פני שורה של מועמדים ידועים יותר, ובהמשך זכה בבחירות לנשיאות. סוסים שחורים נוספים במערכת הבחירות בארצות הברית היו פרנקלין פירס ווורן הרדינג.

מקרה נוסף בפוליטיקה האמריקאית הוא דונלד טראמפ, שהיה במקור איש עסקים והביס כ-15 מיריביו במפלגה הרפובליקנית במהלך הבחירות המקדימות לנשיאות ארצות הברית 2016, לפני שניצח בבחירות עצמן את מזכירת המדינה והגברת הראשונה לשעבר, הילרי קלינטון. טראמפ הוא סוס שחור מכיוון שמעולם לא כיהן בתפקיד פוליטי לפני נשיאותו, ורבים שיערו שיפסיד לקלינטון.

סוס שחור במוזיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגיטריסט והזמר ג'ורג' הריסון זכה לכינוי "הסוס השחור" של הביטלס, כיוון שרק בשלבי הפרסום המאוחרים של הביטלס גדל פרסומו ככותב שירים וכסולן, במיוחד באלבום Abbey Road. בהמשך המשיך הריסון עם התווית שניתנה לו והעניק את השם "Dark Horse Records" לחברת התקליטים העצמאית שלו. וכן הוציא אלבום ושיר בשם "סוס שחור".

כמו כן, מספר להקות הוציאו אלבומים בשם "סוס שחור" בהם ניקלבק ואלבומם Dark Horse.

בנוסף, הזמרת קייטי פרי הוציאה לאור סינגל בשם "Dark Horse" מאלבומה "Prism"' השיר זכה להצלחה עולמית עצומה והקליפ שלו נחשב לאחד הקליפים המפורסמים והיקרים ביותר בעולם.

סוס שחור בספורט[עריכת קוד מקור | עריכה]

בספורט הביטוי מתאר ספורטאי, או קבוצה בתחרות קבוצתית, שמשיגים תוצאות טובות באופן מובהק מהתוצאות שנחזו עבורם, מנצחים מתחרים שנחשבים לעדיפים, או מגיעים לשלבים גבוהים מהצפוי בתחרות או טורניר.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]