סופוניסבה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סופוניסבה
Sophonisba
"מותה של סופיניסבה", ציור מעשה ידי ג'יאנבאטיסטה פיטוני
"מותה של סופיניסבה", ציור מעשה ידי ג'יאנבאטיסטה פיטוני
"מותה של סופיניסבה", ציור מעשה ידי ג'יאנבאטיסטה פיטוני
לידה המאה ה־3 לפנה״ס
קרתגו, אימפריית קרתגו עריכת הנתון בוויקינתונים
התאבדה 203 לפנה״ס
קירטה, נומידיה עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג סיפאקס
מסיניסה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סופוניסבה (לטינית: Sophonisba; פיניקית: צָפַנְבַּעַל, מתה ב-203 לפנה"ס) הייתה אצילה מקרתגו אשר חיה בתקופת המלחמה הפונית השנייה. סופוניסבה הייתה בתו של עזרובעל (בן גיסקו). סופוניסבה נודעה בכך שהעדיפה להתאבד לאחר הניצחון של רומא על קרתגו, מאשר לחיות עם הבושה שבהפסד.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

על פי ספריהם של ההיסטוריונים פוליביוס, טיטוס ליוויוס, דיודורוס סיקולוס, אפיאנוס ודיו קסיוס, סופוניסבה, שנודעה ביופיה, הייתה מאורסת למלך מסיניסה עד שנת 206 לפנה"ס. אירוסים אלה בוטלו מסיבות פוליטיות (מסיניסה כרת ברית עם רומא), וסופוניסבה שודכה לסיפאקס, מלך הנומידים המערביים, במסגרת ברית צבאית שנכרתה איתו. סיפאקס ועזרובעל הובסו בשנת 203 לפנה"ס על ידי מסיניסה וסקיפיו אפריקנוס, ומסיניסה המנצח נשא את סופוניסבה לאישה. סקיפיו אפריקנוס התעקש על ביטול הנישואים, מאחר שרצה להוביל את הנסיכה במצעד ניצחון ברחובות רומא, ומסיניסה הסכים לכך. סופוניסבה העדיפה להתאבד בשתיית רעל במקום להיות מוצגת במצעד משפיל ברחובות רומא.

אזכורים תרבותיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הטרגדיה "סופוניסבה" של קורניי משנת 1663

סופוניסבה אוזכרה ביצירות ספרותיות רבות (כגון שירו האפי של פרנצ'סקו פטרארקה "אפריקה" וכן במחזות (ובהם מחזותיהם של מלין דה סנט-גליי (1556), אנטואן דה מונטשרסטיין (1696), ניקלה דה מונטרו (1601), ז'אן מיירה (1634) ופייר קורניי (1663)), ואופרות רבות.

סיפורה של סופוניסבה אוזכר בסרטו האפי כביריה של ג'ובאני פסטרונה משנת 1914. את דמותה גילמה השחקנית האיטלקייה איטליה אמירנטה מנציני.

גבורתה של סופוניסבה שימשה ככל הנראה השראה למשורר הבריטי ג'יימס תומסון בפואמה שכתב, Rule, Britannia! ואשר הפכה לשיר פטריוטי בריטי מפורסם.

בנוסף, יצירות אמנות רבות מתארות את מותה:

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]