סופרבול XXII

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סופרבול XXII
וושינגטון רדסקינס
(NFC)

42
דנוור ברונקוס
(AFC)

10
1 2 3 4 תוצאה
רדסקינס 0 35 0 7 42
ברונקוס 10 0 0 0 10
תאריך 31 בינואר 1988
אצטדיון אצטדיון ג'ק מרפי, סן דייגו
MVP דאג ויליאמס, קוורטרבק
פייבוריטית ברונקוס ב-3 נקודות
שירת ההמנון הארב אלפרט
הטלת מטבע דון יוסטון
שופט בוב מקלוי
מופע מחצית צ'אבי צ'קרס והרוקטס
נוכחות 73,302
שידור בטלוויזיה
רשת ABC
שדרנים אל מייקלס, דן דירדורף ופרנק גיפורד
רייטינג ומדד נילסן 41.9 (כ-80.14 מיליון צופים)
נתח שוק 62
עלות 30 שניות פרסומת 645 אלף דולר
XXI XXIII

סופרבול XXII, הסופרבול ה-22 במספר, היה משחק פוטבול שהתקיים ב-31 בינואר 1988 באצטדיון ג'ק מרפי, במטרה לקבוע את אלופת ליגת ה-NFL לעונת 1987. במשחק ניצחה אלופת חטיבת ה-NFC, וושינגטון רדסקינס את אלופת חטיבת ה-AFC, דנוור ברונקוס, בתוצאה 42–10, וזכתה בסופרבול השני בתולדותיה. דאג ויליאמס, הקוורטרבק של הרדסקינס, נבחר לשחקן המצטיין של המשחק לאחר שמסר ארבע מסירות לטאצ'דאון והוביל את הרדסקינס לניצחון לאחר פיגור של עשר נקודות ברבע הראשון. ויליאמס היה לקוורטרבק האפרו אמריקאי הראשון שהוביל קבוצה לניצחון בסופרבול.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

בחירת מיקום המשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעלי קבוצות ה-NFL בחרו להעניק את אירוח סופרבול XXII לסן דייגו במהלך פגישותיהם ב-23 - 25 במאי 1984. בחירתם העניקה לסן דייגו את אירוח הסופרבול הראשון בתולדותיה. סן דייגו נבחרה מתוך רשימה של 14 ערים שהגישו הצעה לאירוח אחד מארבעה סופרבולים בשנים 19871990[1]. שאר הערים שהשתתפו במכרז הן: אנהיים, דטרויט, יוסטון, ג'קסונוויל, מיאמי, מיניאפוליס, ניו אורלינס, פסדינה, פילדלפיה, סן פרנסיסקו, סיאטל, טמפה וטמפי[1].

עונת 1987[עריכת קוד מקור | עריכה]

עונת 1987 החלה כסדרה, אך בשבוע השלישי פתחו השחקנים בשביתה בת 24 ימים[2]. 89 משחקני הליגה לא שבתו ולכן רק מחזור המשחקים השלישי לא התקיים. החל ממחזור המשחקים הרביעי, משחקי הליגה התקיימו כרגיל עם השחקנים שלא שבתו ושחקנים מחליפים. לאחר שלושה מחזורי משחקים הסתיימה השביתה ובמחזור השביעי שיחקו כל השחקנים. כתוצאה מהשביתה הוחלט שהעונה תכלול רק 15 משחקים לכל קבוצה במקום 16.

דנוור ברונקוס
את עונת 1987 פתחה קבוצת הברונקוס כאשר היא אלופת חטיבת ה-AFC וסגנית אלופת ה-NFL, לאחר שהפסידה לניו יורק ג'איינטס בסופרבול XXI‏[3]. את העונה סיימו הברונקוס במאזן של עשרה ניצחונות, ארבעה הפסדים ותיקו ודורגו במקום הראשון בבית המערבי של ה-AFC ובמקום הראשון בחטיבת ה-AFC כולה[3].

בסיום העונה הסדירה נבחר ג'ון אלווי, הקוורטרבק של הברונקוס, ל-MVP של העונה[3]. אלווי סיים את העונה הסדירה עם 3,198 יארדים במסירה ו-19 מסירות לטאצ'דאון. בנוסף השיג 304 יארדים בריצה ורץ לשלושה טאצ'דאונים. בכך דורג שני בקבוצה בכמות היארדים בריצה למרות שאינו רץ אחורי[4]. יכולתיו של אלווי אפשרו למאמן דן ריבס ליצור מהלכי התקפה ייחודיים ומפתיעים. אלווי היה דמות מפתח בקבוצה ונאמר עליה שהיא "קבוצה של איש אחד"[5]. עם זאת, להצלחתו של אלווי תרמו התופסים ואנס ג'ונסון, שכיכב בסופרבול XXI, עם 121 יארדים וטאצ'דאון וריקי נאטיל, רוקי מוכשר שנבחר בסיבוב הראשון של דראפט 1987[4]. בנוסף היווה הרץ האחורי סמי ווינדר, שנבחר לפרובול בעונת 1986, חלק אינטגרלי בהתקפה הן במהלכי ריצה והן בתפיסת מסירות[4].

וושינגטון רדסקינס
קבוצת הרדסקינס התחילה את עונת 1987 כסגנית אלופת חטיבת ה-NFC לאחר הפסד לניו יורק ג'איינטס, אלופת הליגה, בגמר אליפות החטיבה של עונת 1986[6]. במהלך שביתת השחקנים הרדסקינס הייתה הקבוצה היחידה שכל שחקניה שבתו והיא נאלצה לשחק עם שחקנים מחליפים בלבד. המחליפים ניצחו בשלושת המשחקים בהם שיחקו ועזרו לרדסקינס להעפיל לפלייאוף[7]. הצלחת השחקנים המחליפים ברדקסינס עוררה עניין, ובין היתר יצא 13 שנים לאחר מכן, בשנת 2000, הסרט "המחליפים", המבוסס על הסיפור.

הרדסקינס סיימו במאזן של 11 ניצחונות וארבעה הפסדים ודורגו במקום הראשון בבית המזרחי של ה-NFC ובמקום השלישי בחטיבת ה-NFC ‏[7].

במהלך העונה היה ג'יי שרודר הקוורטרבק הפותח של הקבוצה. מחליפו, דאג ויליאמס, שותף רק בחמישה משחקים במהלך העונה, מהם פתח בשניים בלבד, בפעמים בהם שרודר היה פצוע. למרות זאת נבחר על ידי מאמן הקבוצה, ג'ו גיבס, להיות הקוורטרבק הפותח בפלייאוף, בעקבות הצטיינותו במשחקיו כמחליף[8]. קו ההתקפה שכונה ה"חזירים" העניק לקוורטרבק הגנה מרבית מפני סאקים והותיר לו זמן פעולה רב לזיהוי מטרת המסירה. שלישיית התופסים, שכללה את גארי קלארק, התופס השלישי בטיבו בעונה; ארט מונק, לימים חבר היכל התהילה; וריקי סנדרס, תופס מוכשר בשנתו השנייה - כונו ה"פלוגה", והיוו שלוש מטרות מסירה נוחות לקוורטרבק[8]. למרות שדורג כרץ השלישי של הרדסקינס במהלך העונה ושיחק רק בשבעה משחקים, טימי סמית' הפך לרץ האחורי הפותח בפלייאוף. בפלייאוף היה לרץ המוביל ורשם 342 יארדים[9].

פלייאוף[עריכת קוד מקור | עריכה]

דנוור ברונקוס
הברונקוס, שדורגו במקום הראשון בחטיבת ה-AFC, העפילו אוטומטית לשלב חצי גמר אליפות החטיבה, בו שיחקו מול יוסטון אוילרס[10], שדורגו במקום הרביעי בחטיבה והעפילו לחצי הגמר רק לאחר ניצחון בשלב הווילד קארד. הברונקוס ניצחו 34–10 ‏[10]. דנוור השיגו יתרון מוקדם 14–0 כבר ברבע הראשון בעקבות שתי בלימות מהירות להתקפת האוילרס. אלווי השלים 14 מתוך 25 המסירות שמסר (56 אחוזי הצלחה) למרחק 259 יארדים, בהם מסר לשני טאצ'דאונים.

הניצחון על האוילרס העלה את הברונקוס לגמר אליפות חטיבת ה-AFC ‏[10]. בגמר שיחקה הקבוצה מול קליבלנד בראונס[10], שדורגה במקום השני בחטיבה. הברונקוס ניצחו 38–33, זכו באליפות חטיבת ה-AFC והעפילו לסופרבול[10]. המשחק נודע בשם "הפאמבל" (איבוד כדור); דקה ו-12 שניות לסיום המשחק, כשדנוור הובילו 38–31, ארנסט ביינר, הרץ האחורי של הבראונס רץ בדרכו לטאצ'דאון, אך איבד את הכדור שלושה יארדים לפני האנד זאון. ההגנה של הברונקוס השתלטה על הכדור בתוך האנד זאון וספגה סייפטי במקום טאצ'דאון, שהיה עשוי להשוות את התוצאה, ובכך הבטיחו את העפלתם לסופרבול.

וושינגטון רדסקינס
הרדסקינס, שדורגו במקום השלישי בחטיבת ה-NFC, העפילו אוטומטית לשלב חצי גמר אליפות החטיבה, שם שיחקו מול שיקגו ברס[6], שדורגו במקום השני בחטיבה. הרדסקינס ניצחו 21–17. במהלך המשחק חזרו הרדסקינס מפיגור 0–14 ברבע השני בזכות שלושה טאצ'דאונים. מהלך המפתח במשחק היה החזרת בעיטת הרחקה למרחק 52 יארדים לטאצ'דאון, על ידי מגן הפינה דארל גרין.

ניצחון זה הוביל את הרדסקינס אל גמר אליפות חטיבת ה-NFC. בגמר התמודדו מול מינסוטה ויקינגס[6]. הרדסקינס ניצחו 17–10, זכו באליפות חטיבת ה-NFC והעפילו לסופרבול[6]. מפנה משמעותי במשחק התרחש חמש דקות לפני סיום המשחק, אז מסר דאג ויליאמס אל גארי קלארק מסירה לטאצ'דאון, שהעלתה את הרדסקינס ליתרון. דארל גרין חטף מסירה באנד זאון 56 שניות לסיום המשחק ומנע טאצ'דאון של הוויקינגס. בכך הבטיח את ניצחונם של הרדסקינס במשחק ואת העפלתם לסופרבול.

טלוויזיה ובידור[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפייבוריטים לניצחון במשחק על פי סוכנויות ההימורים היו הברונקוס, ב-3 נקודות. למרות שרמת שתי הקבוצות הייתה דומה, כישרונו של ג'ון אלווי, הקוורטרבק של הברונקוס, העניק את היתרון לברונקוס. בעוד אלווי זכה בתואר ה-MVP של העונה ונבחר למשחק הפרובול, דאג ויליאמס, הקוורטרבק של הרדסקינס שיחק חמישה משחקים בלבד בעונת 1987. בנוסף אלווי התמודד שנה קודם לכן בסופרבול XXI, שם היה אחראי לשני טאצ'דאונים, אחד במסירה ואחד בריצה.

המשחק שודר ברשת הטלוויזיה ABC עם השדרן אל מייקלס והפרשנים דן דירדורף ופרנק גיפורד. מופע המחצית הופק על ידי הפקת אולם המוזיקה רדיו סיטי ובו כיכבו צ'אבי צ'קרס ולהקת הריקוד, הרוקטס. עלות 30 שניות פרסומת במהלך המשחק הייתה 645 אלף דולר. המשחק גרף רייטינג של 41.9 אחוזי צפייה עם כ-80.14 מיליון צופים בארצות הברית[11]. לאחר המשחק שודר פרק הבכורה של הסדרה "שנות הקסם", שבזכות המשחק גרף רייטינג של 28.9 אחוזי צפייה[12].

סיכום המשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

אצטדיון ג'ק מרפי, בו נערך המשחק

רבע ראשון[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפתיחת המשחק זכו הרדסקינס בהטלת המטבע ובחרו לתת לברונקוס את בעיטת הפתיחה ובכך להתחיל את המשחק בהתקפה. ריץ' קארליס הרחיק את הבעיטה אל קו ה-18 יארד של הרדסקינס. הרדסקינס ניסו להתקדם 10 יארדים אך לא הצליחו ונאלצו להרחיק את הכדור. סטיב קוקס הרחיק את הכדור לקו ה-44 יארד של הברונקוס. הכדור עבר אל הברונקוס, 13 דקות ו-53 שניות לפני סיום הרבע הראשון. במהלך הראשון של הברונקוס, ג'ון אלווי מסר מסירת עומק אל ריקי נאטיל, שתפס את המסירה ורץ איתה לטאצ'דאון (קארליס הבקיע את הנקודה הנוספת). דנוור עלתה ליתרון של 0–7[13].

לאחר הטאצ'דאון, קארליס הרחיק את הכדור לקו ה-17 יארד של הרדסקינס. הכדור עבר לרדסקינס 12 דקות ו-54 שניות לפני סיום הרבע הראשון. התקפת הרדסקינס כשלה בניסיון לעבור עשרה יארדים ונאלצה להרחיק את הכדור, קווין קלארק החזיר את הבעיטה אל קו ה-32 יארד של הברונקוס, 11 דקות ו-14 שניות לפני סיום הרבע הראשון. כבר בניסיון השני מסר אלווי אל מארק ג'קסון, שתפס את הכדור והתקדם איתו 32 יארדים אל קו ה-36 יארד של הרדסקינס. בהמשך, אלווי במהלך מפתיע העביר את הכדור אל סטיב סוול, הרץ האחורי, שבמקום לרוץ עם הכדור המתין ומסר אותו לאלווי; אלווי תפס את הכדור ורץ איתו עד לקו ה-13 יארד של הרדסקינס. מצב זה, בו אלווי, שתפקידו למסור, העביר את הכדור לשחקן אחר שימסור לו ורץ בעצמו לתפוס את הכדור, היווה מהלך חדשני ומפתיע באותה עת; שחקני ההגנה לא ציפו שיקבל מסירה ולכן לא שמרו עליו. עם זאת, התקפת הברונקוס לא הצליחה להתקדם ונאלצה לבעוט שער שדה. קארליס בעט ממרחק 24 יארדים והבקיע את השער שדה. דנוור הגדילה את יתרונה ל-0–10[13].

לאחר שער השדה, הרחיק קארליס את הכדור. ריקי סנדרס החזיר את הכדור והשמיט אותו. ראווין קאלדוול, הצליח להשתלט על הכדור ולהשאיר אותו אצל הרדסקינס בקו ה-10 יארד שלהם, 9 דקות ו-9 שניות לפני סיום הרבע הראשון. למרות שבהתחלה לא הצליחו להתקדם, ויליאמס הצליח להשלים מסירת עומק אל ארט מונק, שהתקדם 40 יארדים אל קו ה-50 יארד. עם זאת, בהמשך התקפת הרדסקינס נכשלו ניסיונות ההתקדמות, והם נאלצו להרחיק את הכדור. קוקס הרחיק את הכדור אל קו ה-32 יארד של הברונקוס, 6 דקות ו-18 שניות לפני סיום הרבע הראשון. ג'ין לאנג קידם את הברונקוס 24 יארדים אל קו ה-48 יארד של הרדסקינס. בהמשך מסר אלווי אל סוול, שתפס את המסירה והתקדם 18 יארדים אל קו ה-30 יארד של הרדסקינס. לאחר המהלך לקחו דנוור את פסק הזמן הראשון שלהם, 4 דקות ו-2 שניות לפני סיום הרבע הראשון. לאחר סאק בניסיון השלישי שהרחיק את התקפת הברונקוס 18 יארדים, מייק הוראן הרחיק את הכדור אל מחוץ לקווי המגרש, בקו ה-16 יארד של הרדסקינס, 3 דקות ו-33 שניות לפני סיום הרבע הראשון. את סט המהלכים החלו הרדסקינס בריצה של טימי סמית' שהתקדם 25 יארדים. אולם בעקבות עבירת הולדינג שביצע דון וורן, המהלך בוטל והרדסקינס נקנסו ב-10 יארדים. למרות זאת, במהלך הבא הצליח ויליאמס למסור אל קלווין בראיינט, שתפס את המסירה והתקדם 20 יארדים ובכך השיג ניסיון ראשון. ויליאמס ניסה למסור בשנית אך הופל והתרחק עשרה יארדים. במהלך הנפילה נפצע ויליאמס והוחלף בג'יי שרודר, הקוורטרבק המחליף. שרודר לא הצליח לקדם את התקפת הרדסקינס. קוקס הרחיק את הכדור אל קו ה-44 יארד של הברונקוס. בעקבות הפרעה למסירה נקנסה הגנת הרדסקינס, והברונקוס התקדמו 15 יארדים[13].

רבע שני[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפיגור 0–10 לברונקוס, פתחו הרדסקינס את הרבע השני מקו ה-20 יארד שלהם. ריקי סנדרס (83) רץ בצד הימני, עקף את מגן הפינה השמאלי של הברונקוס, מארק היינס (36), והותיר את הסייפטי טוני לילי (22) אחראי להגן מפני מסירת עומק. דאג ויליאמס (17) הקשית מסירת עומק מדויקת אל סנדרס, שתפס את הכדור ורץ איתו אל האנד זאון. לילי לא הצליח לתפוס את סנדרס, שרץ לטאצ'דאון.

הרבע השני התחיל כשהכדור אצל הברונקוס. למרות שהתקדמו 15 יארדים בעקבות עבירה, לא הצליחו להתקדם בסט המהלכים הבא. הוראן הרחיק את הכדור אל האנד זאון. הכדור לא הוחזר, נוצר טאצ'בק והרדסקינס קיבלו אותו בקו ה-20 יארד שלהם. בשלב זה ויליאמס חזר לאחר שנפצע והחליף את שרודר; כבר במהלך הראשון ויליאמס מסר מסירת עומק ימינה אל סנדרס, שתפס את הכדור ורץ איתו 80 יארדים לטאצ'דאון (אלי האג'י-שיק הבקיע את הנקודה הנוספת). פער הנקודות הצטמצם ל-7–10 לדנוור[13].

לאחר הטאצ'דאון קוקס הרחיק את הכדור לקו ה-18 יארד של הברונקוס, 14 דקות ו-7 שניות לפני סיום הרבע השני. אלווי לא הצליח להשלים שלוש מסירות והוראן הרחיק את הכדור אל קו ה-36 יארד של הרדסקינס, 12 דקות ו-59 שניות לפני סיום הרבע השני. התקפת הרדסקינס הצליחה להתקדם אל קו ה-27 יארד של הברונקוס. ויליאמס מסר מסירת עומק שמאלה אל גארי קלארק, שתפס את הכדור והתקדם איתו 17 יארדים לטאצ'דאון (האג'י-שיק הבקיע את הנקודה הנוספת). וושינגטון רדסקינס עלו לראשונה במשחק ליתרון 10–14[13].

לאחר הטאצ'דאון קוקס הרחיק את הכדור לטאצ'בק. כבר במהלך הראשון אלווי מסר אל ווינדר, שהתקדם 26 יארדים. התקפת הברונקוס התקדמה לקו ה-47 יארד של הרדסקינס, אלווי ניסה למסור, אך הגנת הרדסקינס הפעילה עליו לחץ, ובמקום למסור הוא נאלץ לרוץ. בזכות זריזותו התקדם 21 יארדים אל קו ה-29 יארדים של הרדסקינס. הגנת הרדסקינס בלמה את הברונקוס בניסיון לעבור עשרה יארדים. קארליס ניסה להבקיע שער שדה ממרחק 43 יארדים, אך בעט את הבעיטה שמאלה מדי ופיספס את השער. הכדור עבר אל הרדסקינס, שבע דקות ו-18 שניות לפני סיום הרבע השני. לאחר שבמהלך הראשון תפס גארי קלארק את הכדור והתקדם לקו ה-42 יארד של הרדסקינס, סמית' רץ בקשת רחבה ימינה והתקדם 58 יארדים לטאצ'דאון (האג'י-שיק הבקיע את הנקודה הנוספת). וושינגטון הגדילה את יתרונה ל-10–21[13].

לאחר הטאצ'דאון קוקס הרחיק את הכדור אל קו ה-22 יארד של הברונקוס, 6 דקות ו-27 שניות לפני סיום הרבע השני. הברונקוס לא הצליחו להתקדם עשרה יארדים והוראן הרחיק את הכדור אל מחוץ לקווי המגרש בקו ה-40 יארד של הרדסקינס, 4 דקות ו-42 שניות לפני סיום הרבע השני. כבר במהלך השני, ויליאמס מסר מסירת עומק ימינה אל סנדרס, שתפס אותה בקו ה-10 יארד של הברונקוס ורץ לטאצ'דאון (האג'י-שיק הבקיע את הנקודה הנוספת). פער הנקודות גדל ל-10–28 לוושינגטון[13].

לאחר הטאצ'דאון קוקס הרחיק את הכדור לטאצ'בק, 3 דקות ו-42 שניות לפני סיום הרבע השני. לאחר שהברונקוס התקדמו 21 יארדים, אלווי ניסה למסור מסירת עומק אל נאטיל, אבל המסירה נחטפה על ידי בארי ווילבורן, בקו ה-21 יארד של הרדסקינס. וילבורן לא הצליח להתקדם לאחר חטיפת המסירה, 2 דקות ו-14 שניות לפני סיום הרבע השני. הרדסקינס התקדמו אל קו ה-7 יארד של דהברונקוס. ויליאמס מסר שמאלה אל קלינט דידייר, שתפס את הכדור באנד זאון לטאצ'דאון (האג'י-שיק הבקיע את הנקודה הנוספת). בכך הרחיבה וושינגטון את פער הנקודות ל-10–35[13].

לאחר הטאצ'דאון קוקס הרחיק את הכדור אל קו ה-24 יארד של הברונקוס, דקה ו-4 שניות לפני סיום הרבע השני. 23 שניות לסיום הרבע השני, מסר אלווי אל נאטיל, אך בריאן דייוויס חטף את הכדור מקו ה-21 יארד של הרדסקינס. כאשר נותרו 7 שניות לסיום הרבע השני, ויליאמס הוריד את הברך לקרקע במטרה למשוך את הזמן הנותר עד לסיום הרבע[14][13].

רבע שלישי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ון אלווי, הקוורטרבק של הברונקוס

בבעיטת הפתיחה קוקס הרחיק את הכדור אל קו ה-27 יארד של הברונקוס. למרות שהתקדמו לאחר מהלכי ריצה ומסירה כושלים ועבירת False Start, התרחקו הברונקוס לקו ה-30 יארד שלהם. אלווי ניסה למסור מסירת עומק אל נאטיל, אך הכדור נחטף על ידי ווילבורן בקו ה-39 יארד של הרדסקינס. ווילבורן רץ עם הכדור 11 יארדים והתקדם אל קו ה-50 יארד. בעקבות עבירה בלתי ספורטיבית במהלך החטיפה, נקנסו הרדסקינס ב-15 יארדים, 13 דקות ו-17 שניות לפני סיום הרבע השלישי. התקפת הרדסקינס התקדמה אבל נכשלה בניסיון להשיג טאצ'דאון. האג'י-שיק ניסה להבקיע שער שדה ממרחק 46 יארדים, אבל הבעיטה פגעה בעמוד השער הימני והכדור לא נכנס לשער[13].

בעקבות החמצת הבעיטה, הברונקוס קיבלו את הכדור, 8 דקות ו-57 שניות לפני סיום הרבע השלישי. אלווי שניסה למסור לא הצליח להתקדם ואף הופל והתרחק שבעה יארדים. הוראן הרחיק את הכדור אל קו ה-30 יארד של הרדסקינס, 8 דקות ו-3 שניות לפני סיום הרבע השלישי. הרדסקינס התקדמו אל קו ה-47 יארדים של הברונקוס. ויליאמס מסר מסירת עומק אל גארי קלארק, אך ג'רמיה קאסטיל חטף את המסירה על קו ה-2 יארד של הברונקוס. קאסטיל לא הצליח להתקדם לאחר החטיפה, 3 דקות ו-34 דקות לפני סיום הרבע השלישי. הברונקוס הצליחו להתקדם 28 יארדים אך בעקבות עבירות נקנסו ונאלצו להרחיק את הכדור. הוראן הרחיק את הכדור אל קו ה-32 יארד של הרדסקינס, 12 שניות לפני סיום הרבע השלישי. במהלך הראשון גארי קלארק רץ עם הכדור והתקדם 25 יארדים[13].

רבע רביעי[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרבע הרביעי התחיל כשהכדור אצל הרדסקינס. בשני מהלכי ריצה התקדם סמית' 39 יארדים אל קו ה-4 יארד של הברונקוס. במהלך הבא סמית' רץ דרך המרכז ארבעה יארדים לטאצ'דאון (האג'י-שיק הבקיע את הנקודה הנוספת). פער הנקודות עלה ל-42–10 לטובת וושינגטון[13].

לאחר הטאצ'דאון קוקס הרחיק את הכדור, אל קו ה-14 יארד של הברונקוס, 13 דקות ו-9 שניות לפני סיום המשחק. התקפת הברונקוס לא הצליחה להתקדם והוראן הרחיק את הכדור אל מחוץ לקווי המגרש בקו ה-25 יארד של הרדסקינס. כאשר נותרו 9 דקות ו-11 שניות לסיום המשחק, ניסו הרדסקינס למשוך זמן, ולשם כך השתמשו במהלכי ריצה שאינם עוצרים את השעון. ג'ו גיבס שיתף במהלכים אלו את סמית', בראיינט, רוג'רס וקית גריפין. במהלך האחרון, במטרה למשוך את הזמן הנותר עד לסיום המשחק, ויליאמס הוריד את הברך לקרקע במקום למסור[14][13].

סיכום הניקוד[עריכת קוד מקור | עריכה]

רבע ראשון

  • דנוור - טאצ'דאון: ריקי נאטיל, מסירה מג'ון אלווי 56 יארדים (ריץ' קארליס הבקיע את הנקודה הנוספת) - 0–7 לדנוור
  • דנוור - שער שדה: ריץ' קארליס, בעיטה ממרחק 24 יארדים - 0–10 לדנוור

רבע שני

  • וושינגטון - טאצ'דאון: ריקי סנדרס, מסירה מדאג ויליאמס 80 יארדים (אלי האג'י-שיק הבקיע את הנקודה הנוספת) - 7–10 לדנוור
  • וושינגטון - טאצ'דאון: גארי קלארק, מסירה מדאג ויליאמס 27 יארדים (אלי האג'י-שיק הבקיע את הנקודה הנוספת) - 10–14 לוושינגטון
  • וושינגטון - טאצ'דאון: טימי סמית', ריצה 58 יארדים (אלי האג'י-שיק הבקיע את הנקודה הנוספת) - 10–21 לוושינגטון
  • וושינגטון - טאצ'דאון: ריקי סנדרס, מסירה מדאג ויליאמס 50 יארדים (אלי האג'י-שיק הבקיע את הנקודה הנוספת) - 10–28 לוושינגטון
  • וושינגטון - טאצ'דאון: קלינט דידייר, מסירה מדאג ויליאמס 8 יארדים (אלי האג'י-שיק הבקיע את הנקודה הנוספת) - 10–35 לוושינגטון

רבע רביעי

  • וושינגטון - טאצ'דאון: טימי סמית', ריצה 4 יארדים (אלי האג'י-שיק הבקיע את הנקודה הנוספת) - 10–42 לוושינגטון

מהלכי הטאצ'דאונים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סטטיסטיקה ושיאים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סטטיסטיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רדסקינס ברונקוס
ניסיונות ראשונים 25 18
יארדים בהתקפה 602 327
כדורים עוברים 1 3
יארדים בהחזרות 57 106
עבירות (יארדים) 6 (65) 5 (26)
החזקה בכדור 35:15 24:45

סטטיסטיקה קבוצתית

למרות שהתקשו ברבע הראשון, שחקני התקפת הרדסקינס בהנהגת הקוורטרבק דאג ויליאמס, שנבחר ל-MVP של המשחק, הצליחו לצמצם את פער עשר נקודות ההובלה של הברונקוס. לאחר שהשלים רק 4 מתוך 10 המסירות שמסר ברבע הראשון שבסופו נפצע, חזר ויליאמס ברבע השני, בו השלים 9 מתוך 11 המסירות שמסר, מתוכן ארבעה טאצ'דאונים. ויליאמס, שאחראי ל-228 יארדים ברבע השני, הוביל את הרדסקינס, יחד עם הרץ האחורי טימי סמית', ל-356 יארדים בהתקפה ברבע השני בלבד. מנגד, התקפת הברונקוס שכיכבה ברבע הראשון, נבלמה על ידי הגנת הרדסקינס ברבע השני. הקוורטרבק של הברונקוס, ג'ון אלווי, שנבחר ל-MVP של העונה, השלים 5 מסירות מתוך 15 המסירות שמסר. אלווי השיג 76 יארדים בלבד, לא הצליח למסור לטאצ'דאון ונחטף פעמיים. ברבע השני סיימו הברונקוס עם 127 יארדים בהתקפה[15][16].

במהלך המשחק, שחקני התקפת הרדסקינס השיגו 602 יארדים ב-72 מהלכים (ממוצע של 8.4 יארדים למהלך); מתוכם 322 יארדים מ-30 מהלכי מסירה שהושלמו (ממוצע של 10.7 יארדים למסירה) ו-280 יארדים מ-40 מהלכי ריצה (ממוצע של 7 יארדים למהלך ריצה). הרדסקינס השיגו 25 ניסיונות ראשונים, מתוכם 13 ממהלכי ריצה, 11 ממהלכי מסירה ומהלך אחד בעקבות עבירה. התקפת הרדסקינס הצליחה בתשע מתוך 15 פעמים להתקדם בניסיון השלישי לניסיון ראשון. במהלך המשחק ספגו כדור עובר אחד בלבד בעקבות חטיפת מסירה. פעם נוספת איבדו את הכדור בפאמבל, אך הצליחו להשתלט עליו בחזרה. ההתקפה החזיקה בכדור 35 דקות ו-15 שניות[15].

שחקני התקפת הברונקוס השיגו 327 יארדים ב-61 מהלכים (ממוצע של 5.4 יארדים למהלך); מתוכם 230 יארדים מ-39 מהלכי מסירה שהושלמו (ממוצע של 5.9 יארדים למהלך מסירה) ו-97 יארדים מ-17 מהלכי ריצה (ממוצע של 5.7 יארדים למהלך ריצה). הברונקוס השיגו 18 ניסיונות ראשונים, מתוכם שישה ממהלכי ריצה, עשרה ממהלכי מסירה ושניים בעקבות עבירות. התקפת הברונקוס הצליחה פעמיים מתוך 12 פעמים להתקדם בניסיון השלישי לניסיון ראשון. במהלך המשחק ספגו שלושה כדורים עוברים בעקבות שלוש חטיפות מסירה. ההתקפה החזיקה בכדור 24 דקות ו-45 שניות[15].

סטטיסטיקה אישית

דאג ויליאמס, שנבחר ל-MVP של המשחק

תואר ה-MVP של המשחק הוענק לדאג ויליאמס בעקבות הצלחתו במשחק. ויליאמס השלים 18 מתוך 29 המסירות שמסר (62% השלמות) למרחק כולל של 340 יארדים (ממוצע של 18.9 יארדים למסירה), מתוכם מסר לארבעה טאצ'דאונים ונחטף פעם אחת בלבד. ג'ון אלווי השלים 14 מסירות בלבד מתוך 38 שמסר (36.8% השלמות) למרחק כולל של 257 יארדים (ממוצע של 18.4 יארדים למסירה), מתוכם מסר לטאצ'דאון אחד ונחטף שלוש פעמים[16].

טימי סמית' רץ 204 יארדים במהלך המשחק וקבע שיא יארדים בריצה במשחק סופרבול. את השיא קבע ב-22 מהלכים (ממוצע של 9.3 יארדים למהלך), בהם רץ לשני טאצ'דאונים. מהלך השיא שלו היה ריצת 58 יארד לטאצ'דאון. קלווין בראיינט רץ 38 יארדים בשמונה מהלכים (ממוצע של 4.8 יארדים למהלך). מהלך השיא שלו היה ריצה למרחק 15 יארדים[16].

ג'ין לאנג רץ 38 יארדים בחמישה מהלכים (ממוצע של 7.6 יארדים למהלך). מהלך השיא שלו היה ריצת 13 יארדים. למרות היותו קוורטרבק, ג'ון אלווי דורג כרץ השני בטיבו בברונקוס כשרץ 32 יארדים ב-3 מהלכים (ממוצע של 10.7 יארדים למהלך). מהלך השיא שלו היה ריצת 21 יארדים. סמי ווינדר, הרץ האחורי הראשון של הברונקוס, רץ בשמונה מהלכים אולם למרחק של 30 יארדים בלבד (ממוצע של 3.8 יארדים בלבד)[16].

ריקי סנדרס תפס תשע תפיסות למרחק 193 יארדים (ממוצע של 21.4 יארדים לתפיסה), מתוכן תפס שתי מסירות לטאצ'דאון. סנדרס תפס מחצית מהמסירות שויליאמס השלים. גארי קלארק תפס שלוש מסירות למרחק של 55 יארדים (ממוצע של 18.3 יארדים לתפיסה), מתוכן תפס מסירה אחת לטאצ'דאון[16].

מארק ג'קסון תפס ארבע מסירות למרחק 76 יארדים (ממוצע של 19 יארדים לתפיסה). סטיב סוול, למרות שאינו תופס, תפס ארבע מסירות למרחק 41 יארדים (ממוצע של 10.3 יארדים לתפיסה). ריקי נאטיל תפס שתי מסירות למרחק 69 יארדים (ממוצע של 34.5 יארדים לתפיסה) מתוכן תפס מסירה אחת לטאצ'דאון[16].

מסירה
דנוור ברונקוס
מסירות השלמות יארדים טאצ'דאונים חטיפות
ג'ון אלווי 38 14 257 1 3
וושינגטון רדסקינס
מסירות השלמות יארדים טאצ'דאונים חטיפות
דאג ויליאמס 29 18 340 4 1
ריצה
דנוור ברונקוס
יארדים מהלכים ממוצע מהלך שיא טאצ'דאונים
ג'ין לאנג 38 5 7.6 13 0
ג'ון אלווי 32 3 10.7 21 0
סמי ווינדר 30 8 3.8 13 0
וושינגטון רדסקינס
יארדים מהלכים ממוצע מהלך שיא טאצ'דאונים
טימי סמית' 204 22 9.3 58 * 2
קלווין בראיינט 38 8 4.8 15 0

* - מהלך טאצ'דאון

תפיסה
דנוור ברונקוס
תפיסות יארדים טאצ'דאונים
מארק ג'קסון 4 76 0
סטיב סוול 4 41 0
ריקי נאטיל 2 69 1
קלרנס קיי 2 38 0
וושינגטון רדסקינס
תפיסות יארדים טאצ'דאונים
ריקי סנדרס 9 193 2
גארי קלארק 3 55 1
דון וורן 2 15 0
ארט מונק 1 40 0

שיאים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שתי הקבוצות:

  • כמות היארדים הגבוהה ביותר בהתקפה לשתי קבוצות במשחק סופרבול (929)

הרדסקינס:

  • כמות היארדים הגבוהה ביותר בהתקפה במשחק סופרבול (602)
  • כמות היארדים הגבוהה ביותר בריצה במשחק סופרבול (280)
  • כמות הטאצ'דאונים הגבוהה ביותר במשחק סופרבול (6) (שיא שנשבר על ידי סן פרנסיסקו 49' שהשיגו שמונה טאצ'דאונים בסופרבול XXIV)
  • כמות היארדים הגבוהה ביותר בהתקפה ברבע של משחק סופרבול (356)
  • כמות הנקודות הגבוהה ביותר ברבע ובמחצית ראשונה של משחק סופרבול (35)
  • כמות הטאצ'דאונים הגבוהה ביותר ברבע של משחק סופרבול (5)
  • פיגור הניקוד הגדול ביותר שקבוצה חזרה ממנו וניצחה בסופרבול (10 נקודות; השיא הושווה על ידי ניו אורלינס סיינטס בסופרבול XLIV)

שעת פתיחת המשחק ותנאי מזג אוויר[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשחק נפתח ב-18:00 (שעון החוף המזרחי), 15:00 (שעון החוף המערבי), 1:00 (שעון ישראל).

מזג האוויר היה מעונן חלקית, ‏16 ( ‏61). היו 60 אחוזי לחות, ורוח בכיוון מערב במהירות 10 מייל לשעה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סופרבול XXII בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 "N.F.L. Approves Sale of Broncos". New York Times. 1984-05-24. נבדק ב-2010-01-11.
  2. ^ "1987 players' strike". USA Today. נבדק ב-2008-04-05.
  3. ^ 1 2 3 "Denver Broncos Team History". Nflteamhistory.com. אורכב מ-המקור ב-2008-10-03. נבדק ב-2008-11-28.
  4. ^ 1 2 3 "1987 Denver broncos stats". pro-football reference. נבדק ב-2010-08-12.
  5. ^ Sandra Wright Bailey, Leonard Shapiro, George Solomon, Washington Post Company. Staff (1988). Redskins The team of the eighties. pp. 80–81.{{cite book}}: תחזוקה - ציטוט: multiple names: authors list (link)
  6. ^ 1 2 3 4 "Washington Redskins playoff history". ESPN. נבדק ב-2008-04-05.
  7. ^ 1 2 "Washington Redskins History: 1980". Washington Redskins. אורכב מ-המקור ב-2009-02-17. נבדק ב-2009-12-13.
  8. ^ 1 2 Sandra Wright Bailey, Leonard Shapiro, George Solomon, Washington Post Company. Staff (1988). Redskins The team of the eighties. pp. 50–53.{{cite book}}: תחזוקה - ציטוט: multiple names: authors list (link)
  9. ^ "1987 playoff rushing stats". NFL.COM. נבדק ב-2010-08-22.
  10. ^ 1 2 3 4 5 "Denver Broncos playoff history". ESPN. נבדק ב-2010-08-05.
  11. ^ "Super Bowl raiting". tvbythenumbers. אורכב מ-המקור ב-2010-02-08. נבדק ב-2010-08-22.
  12. ^ "Post-Super Bowl TV". zap2it. נבדק ב-2010-08-22.
  13. ^ 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 "Super Bowl XXII Play By Play". USA Today. נבדק ב-2010-09-10.
  14. ^ 1 2 הורדת הברך לקרקע נחשבת למהלך ריצה שנכשל ומטרתה לבזבז את הזמן הנותר עד לסיום המחצית מבלי להסתכן בחטיפה או הפלת כדור.
  15. ^ 1 2 3 "Super bowl XXII team stats". thehogs.net. נבדק ב-2010-08-22.(הקישור אינו פעיל)
  16. ^ 1 2 3 4 5 6 "Super bowl XXII individual stats". thehogs.net. נבדק ב-2010-08-22.(הקישור אינו פעיל)