סופרגראס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סופרגראס
Supergrass
חברי להקת סופרגראס
חברי להקת סופרגראס
מקום הקמה Wheatley עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות אוקספורד, אנגליה
תקופת הפעילות 19932010, 2019 (כ־17 שנים)
סוגה בריטפופ, רוק אלטרנטיבי
חברת תקליטים Parlophone
פרסים והוקרה פרס המוזיקה הבריטית לפריצת השנה (1996) עריכת הנתון בוויקינתונים
www.supergrass.com
פרופיל ב-IMDb
חברים
גאז קומבס
דני גופי
מיק קווין
רוב קומבס
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סופרגראס (Supergrass) היא להקת בריטפופ מאוקספורד שבאנגליה אשר פעלה מ־1994 ועד 2010, ובהמשך חזרה לפעילות ב־2019. הלהקה זכתה למירב פרסומה עם צאת אלבומה הראשון "I Should Coco", ממנו יצאו מספר להיטים בולטים, הידוע מביניהם הוא "Alright" ששהה בראש מצעדי הפזמונים באנגליה במשך חודש. חברי הלהקה הם גאז קומבס (גיטרה ושירה ראשית) ואחיו רוב קומבס (קלידים - רוב הוכר כחבר רשמי בלהקה רק עם צאת אלבומם הרביעי "Life on other planets" ב-2002; ועד אז לא קיבל קרדיט אף על פי שהיה מעורב בלהקה וניגן עימם בהופעות), דני גופי (תופים וקולות משנה) ומיק קווין (בס וקולות משנה).

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

השנים המוקדמות (1992–1994)[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקורם של סופרגראס בלהקה "הג'ניפרים" (The Jennifers), שכללה את גאז קומבס בן ה־16 בשירה ואת דני גופי בן ה־18 בתופים. הם הושפעו מלהקות בריטיות כגון הבאזקוקס, הג'אם, הקינקס והמי. הם הוציאו סינגל אחד בשנת 1992 בשם "Just Got Back Today", ואז התפרקו. בשנת 1993 הם הקימו את להקת תיאודור סופרגראס עם מיק קווין על הבס, גאז בשירה ובגיטרה ודני על התופים. במהרה הם נפטרו מהמילה הראשונה ונשארו בשם המלווה אותם עד היום, סופרגראס.

בקיץ של 1994, שחררו סופרגראס את הסינגל הראשון שלהם, "Caught by the Fuzz", בחברת תקליטים מקומית וקטנה בשם Backbeat Records. ההוצאה המוגבלת, של 250 עותקים בלבד, נמכרה בן רגע. חברת התקליטים Parlophone החתימה אותם אצלה ושחררה מחדש את הסינגל בסתיו של אותה שנה.

שנות הבריטפופ (1995–1998)[עריכת קוד מקור | עריכה]

סופרגראס החלו להתפרסם במהרה, והסינגלים ששחררו ב־1995, "Mansize Rooster" ו"Lenny", הגיעו למקומות גבוהים במצעדי הפזמונים בבריטניה. האלבום שהוציאו באותה שנה, "I Should Coco", הגיע למקום הראשון במצעד האלבומים בבריטניה. האלבום זכה לשבחים; האווירה הכללית שלו הייתה אווירה קלילה ושמחה, שהייתה שונה מלהקות הבריטפופ המובילות של אותה תקופה, כדוגמת אואזיס וסווייד שאופיינו בצליל מלנכולי וכבד יותר. הסינגל הרביעי מהאלבום, "Alright", זכה להצלחה אדירה ונשאר בשלישייה הפותחת במצעדי הפזמונים למשך חודש. סופרגראס הפכו בכך להיות אחת מלהקות הבריטפופ המצליחות.

לאחר שלקחו הפסקה קצרה בשנת 1996, חזרו סופרגראס לאולפנים לעבוד על אלבומם השני. האלבום, "In It for the Money", ששוחרר בשנת 1997, זכה להצלחה מסחרית וביקורתית, אם כי היו כאלה שהופתעו מהצליל ה"אפל" יותר שלו. ב־1998 התארחו קומבס וקווין באלבומו של דוקטור ג'ון "Anthua Zone", וגופי השתתף באלבום הבכורה של לודג'ר.

השנים שלאחר מכן (1999 והלאה)[עריכת קוד מקור | עריכה]

לוגו להקת סופרגראס

לאחר הפסקה קצרה נוספת, חזרו הלהקה בשנת 1999 עם שחרור הסינגל "Pumping On Your Stereo", שנוצר בשיתוף עם החברה של ג'ים הנסון, ובו נראו חברי הלהקה כשגופם הוחלף בגוף דמוי־חבובות. לאחר מכן הוציאו סופרגראס את אלבומם השלישי, שנקרא סופרגראס. האלבום זכה להצלחה ביקורתית ומסחרית, אולם לא כמו קודמיו. הסינגל הבא ממנו, "Moving", הגיע למקומות גבוהים במצעדי המוזיקה בבריטניה, אולם זה שבא אחריו, "Mary", לא זכה להצלחה מרובה באותה מידה, וגם הקליפ שליווה אותו נאסר לשידור בשעות היום בגרסתו המקורית.

שלוש שנים לאחר מכן, בספטמבר 2002, יצא אלבומם הבא של סופרגראס, "Life on Other Planets". למרות ביקורות חיוביות בקרב מבקרי מוזיקה, הוא לא זכה להצלחה המסחרית של קודמיו. אלבום זה היה האלבום הראשון שבו צוין רוב קומבס כחבר רשמי בלהקה. עד לאותה תקופה סופרגראס נודעו כגאז קומבס, מיק קווין ודני גופי בלבד, וזאת אף שרוב קומבס ליווה אותם ברבים משיריהם ואף הופיע עימם.

ב־2004 השתתף דני גופי בהקלטת הסינגל "Do They Know It's Christmas?", שהכנסותיו נועדו לצדקה.

בשנת 2004, לרגל עשר שנים להיווסדם, הוציאו סופרגראס אלבום אוסף בשם "Supergrass is 10", שהגיע למקום החמישי במצעד האלבומים בבריטניה. עם זאת, הם לא היו יכולים לחגוג את העשור בהוצאת אלבום חדש, בשל סיבוכים שונים: הם החליטו לעבור לאולפן הקלטות אחר, ונאלצו להמתין לבנייתו; אימם של גאז ורוב קומבס נפטרה; והסיפור המוזר ביותר, כנראה, היה סיפור פרשיית מין שכללה את דני גופי, את השחקן ג'וד לאו ואת בנות זוגם.

לפיכך, אלבומם הבא של סופגראס, "Road to Rouen", שהיה אלבום יחסית רציני ומלנכולי, יצא לאוויר העולם רק באוגוסט 2005. האלבום הגיע למקום התשיעי במצעד האלבומים הבריטי, אולם הסינגלים ממנו לא זכו להצלחה גדולה במיוחד. סיבוב ההופעות שליווה את האלבום סחף אליו מעריצים רבים, ובכך הוכיחו סופרגראס שהם אחת הלהקות ששרדו בהצלחה את גל הבריטפופ למרות הכל.

בשנת 2008 יצא לאור אלבומם Diamond Hoo Ha.

באפריל 2010 הודיעו חברי הלהקה על סיום פעילותה, בשל מה שהגדירו "חילוקי דעות מוזיקליים".[1] בסתיו 2019 התאחדה הלהקה.[2]

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מיני אלבומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבומי אוסף[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סופרגראס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]