סטודיו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
"האטלייה, מחצית אחת" מאת קארל לארסון
שתי אמניות בסטודיו לציור, ציור משנת 1879
"בסטודיו", ציור מאת Marie Bashkirtseff‏, 1881

סטודיו הוא חדר עבודה של אמן, אומן או עובד. מקור המושג בלטינית, משורש שמשמעותו ללמוד, התגלגל לאיטלקית במשמעות חדר לימודים, ומאיטלקית לשפות אחרות במשמעותו הנוכחית[1].

מושג מקביל, אָטֶליֶיה (atelier) מקורו בצרפתית ומשמעותו סדנה. במקור, סדנת נגר[2]. כיום המושג אטלייה מקובל לתיאור סטודיו של אמנים ושל מעצבי אופנה. בעבר אטלייה קושר גם עם סדנאות של אלכימאים ושל מכשפים.

במושג "סטודיו" משתמשים גם כשם עצם קיבוצי לתיאור מעביד וכלל העובדים עמו באותו סטודיו. שימוש כזה מקובל בתחומים רבים: אדריכלות, ציור, קדרות, פיסול, צילום, עיצוב גרפי, סקרפבוקינג, קולנוע, אנימציה, רדיו, טלוויזיה, אולפני הקלטות, מחול, תיאטרון.

סטודיו של אמן[עריכת קוד מקור | עריכה]

סטודיו של אמן, ציור משנת 1800

במאות ה-15 עד ה-19 סטודיו של אמן מצליח כלל את האמן וכל עוזריו, תלמידיו וחניכיו אשר יצרו יחד יצירות שהוצאו לשוק תחת שם האמן או תויגו "מהסטודיו של...". זו הייתה דרך העבודה המקובלת באירופה מימי הביניים ונפוצה גם במקומות אחרים. באירופה הימי-ביינמית שיטה זו נתמכה על ידי כללי הגילדות. הכשרת השוליות החלה בגיל צעיר, בסביבות שתים עשרה, כשסיימו את הכשרתם עבדו כעוזרי האמן, לעיתים הפכו בהמשך לאמן עצמאי. שיטת הגילדות הוחלפה בהמשך בשיטה האקדמית, אך עדיין נמצאו אמנים שהכשירו שוליות בתשלום או סטודנטים ששילמו לאמן שכר לימוד. גם כיום קיימים בתי ספר לאמנות ב"שיטת האטלייה", בדרך כלל מדובר בצייר או פסל מקצועי המכשיר קבוצת סטודנטים קטנה.

סוגי סטודיו נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שימוש במושג סטודיו בהקשרים אחרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • דירת סטודיו (אנ') היא דירה בה רוב פונקציות המגורים מרוכזות בחלל יחיד, אליו מתייחס המינוח "סטודיו". חלל זה משמש כחדר שינה, חדר מגורים ומטבח. חדר הרחצה נפרד מהחלל המרכזי, כולל לרוב שירותים ומקלחת, ללא אמבטיה. דירות סטודיו יהיו בדרך כלל קטנות. קיימות גם דירות סטודיו גדולות, אליהן מתייחסים לעיתים במונח "דירות לופט".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ studio, במילון האטימולוגיה etymonline.com
  2. ^ atelier, במילון etymonline.com