סטיבן דלדרי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סטיבן דלדרי
Stephen Daldry
סטיבן דלדרי, 2009
סטיבן דלדרי, 2009
לידה 2 במאי 1961 (בן 62)
דורסט, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1985 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
פרסים והוקרה
  • פרס טוני לבמאי הטוב ביותר למחזמר (2009)
  • פרס טוני לבמאי הטוב ביותר למחזה (1994)
  • פרס אמי לבימוי הטוב ביותר בסדרת דרמה (2018)
  • פרס מועצת ביקורת הקולנוע האמריקנית לסרט הטוב ביותר
  • פרס אוליבייה
  • מפקד במסדר האימפריה הבריטית
  • פרס ליגת הדרמה עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סטיבן דייוויד דלדריאנגלית: Stephen David Daldry; נולד ב-2 במאי 1961) הוא במאי תיאטרון, טלוויזיה וקולנוע אנגלי, זוכה פרס טוני ופרס לורנס אוליבייה, הידוע בעיקר כבמאי הסרטים: "בילי אליוט", "השעות" ו"נער קריאה".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנות צעירותו[עריכת קוד מקור | עריכה]

סטיבן דלדרי נולד במאי 1961 בדורסט שבאנגליה, כבן לזמרת ומנהל בנק. בילדותו, עברה המשפחה לעיר טונטון שבמחוז סאמרסט, וכשהיה בן 14, נפטר אביו ממחלת הסרטן. מיד אחר כך, הצטרף דלדרי לקבוצת התיאטרון הצעירה של טונטון, ובגיל 18 זכה במלגת לימודים מטעם חיל האוויר המלכותי ללימודי אנגלית באוניברסיטת שפילד. בזמן לימודיו, הפך דלדרי ליושב ראש קבוצת התיאטרון של האוניברסיטה.

כשסיים את לימודיו, בילה דלדרי שנה שלמה באיטליה, שם הפך לשוליית ליצן. כשחזר לשפילד, הפך לחניך בתיאטרון קרוסיבל שבעיר, ועבד שם בין השנים 1985 ל-1988. לאחר מכן, החל ללמוד משחק בבית הספר "East 15 Acting" שבלונדון.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

את קריירת הבימוי שלו בתיאטרון קרוסיבל החל דלדרי ביחד עם הבמאי האמנותי קלייר ונבאלס, איתו ביים מספר הפקות. עם הזמן, הוא החל לביים הפקות בערים נוספות כמו אדינבורו, אוקספורד, ליברפול ומנצ'סטר. בין השנים 1992 ל-1998, הוא ביים בתיאטרון של הרובע המלכותי קנזינגטון וצ'לסי, שם עמד בראש הפקה בשווי 26 מיליון ליש"ט.

בשנת 2000, הוציא דלדרי את סרט הבכורה שלו - "בילי אליוט". הסרט היה מועמד לשלושה פרסי אוסקר, ודלדרי זכה במועמדות לפרס הבמאי הטוב ביותר. הסרט גם קטף שלושה פרסי באפט"א, כולל הסרט הבריטי הטוב של השנה. בשנת 2004, דורג הסרט במקום ה-39 ברשימת מאה הסרטים הבריטים הגדולים בכל הזמנים. שנתיים לאחר מכן, ביים את הסרט "השעות", המבוסס על ספרו של מייקל קנינגהם. הסרט היה מועמד לתשעה פרסי אוסקר, וזכה באחד - ניקול קידמן בפרס השחקנית הטובה ביותר. דלדרי היה מועמד לפרס הבמאי המצטיין גם באוסקר, גם בבאפט"א וגם בגלובוס הזהב, אך לא הצליח לזכות באף אחד מהטקסים.

במקביל ליציאת "השעות", החל דלדרי לביים את המחזמר "בילי אליוט" המבוסס על הסרט. בשנת 2009, קטף דלדרי את פרס הטוני לבמאי המצטיין על עבודתו במחזמר זה. שנה לפני כן, ב-2008, ביים את הסרט "נער קריאה", המבוסס על רומן בשם זהה מאת הסופר הגרמני ברנהרד שלינק משנת 1995. הסרט בכיכובם של רייף פיינס וקייט וינסלט, היה מועמד לחמישה פרסי אוסקר, כשווינסלט זוכה בפרס השחקנית הטובה ביותר. דלדרי שהיה מועמד לפרס הבמאי בפעם השלישית, לא הצליח לזכות גם הפעם בפרס.

סרטו הבא של דלדרי, "קרוב להפליא ורועש להחריד", המבוסס על רומן בשם זהה מאת הסופר ג'ונתן ספרן פויר, יצא בדצמבר 2011. הסרט, כמו שני סרטיו הקודמים של דלדרי, מבוסס על ספר, וקטף שתי מועמדויות לאוסקר (הסרט הטוב ביותר ושחקן המשנה הטוב ביותר). זה סרטו הראשון של דלדרי בו הוא לא היה מועמד לפרס הבמאי הטוב ביותר בטקס האוסקר. ב-2014 יצא לאקרנים סרטו "טראש". בשנת 2016 ביים את פרק הפיילוט של סדרת הדרמה "הכתר", שעלתה ב-4 בנובמבר 2016, וב-2017 ביים פרק (ה-8 במספר) מתוך העונה השנייה של הסדרה.

בשנת 2021 ביים את הדרמה הקומית הטלוויזיונית "Together" לרשת BBC Two בכיכובם של ג'יימס מק'אבוי ושרון הורגן.

חיים פרטיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דלדרי הוא הומוסקסואל מוצהר, אך משנת 2001 הוא נשוי ללוסי סקסטון, ממנה יש לו ילדה אחת - אנאבל קלייר. לפני נישואיו, היה דלדרי במערכת יחסים בת 13 שנים עם מעצב הבמה, איאן מק'ניל.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]