סטיב זאן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סטיב זאן
זאן, 2008
זאן, 2008
לידה 13 בנובמבר 1967 (בן 56)
ארצות הבריתארצות הברית מארשל, מינסוטה עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Steven James Zahn עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1990 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
  • אוניברסיטת הרווארד
  • Robbinsdale Cooper High School
  • מכללת גוסטבוס אדולפוס
  • Northern Kentucky University
  • Institute for Advanced Theatre Training עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג רובין פיטרמן עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סטיבן ג'יימס "סטיב" זאןאנגלית: Steven James "Steve" Zahn; נולד ב-13 בנובמבר 1967) הוא שחקן אמריקאי. מוכר בזכות הופעותיו בסרטים "לשרוד עד החופש", "להתאהב בסערה", "שוטרים ללא הפסקה", "אל תשחקו עם זרים", "יומנו של חנון", "סהרה", "רומן לא חוקי" ו"מועדון הלקוחות של דאלאס".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

זאן נולד במארשל (אנ'), מינסוטה, שבארצות הברית, בנם של זלדה וקרלטון אדוארד זאן, משפחה נוצרית-לותרנית.

הוא גדל במינסוטה ובמיניאפוליס ולמד במכללה לאומנויות "גוסטבוס אדולפוס (אנ')" ובתיאטרון האמריקאי הרפרטוארי שבחסות "אוניברסיטת הרווארד". זאן התגלה על ידי בן סטילר שגילה עניין ביכולת המשחק שלו וליהק אותו לתפקיד קטן בסרטו "מציאות נושכת" בשנת 1994.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1995 שיחק בפרק אחד בסיטקום "חברים" בתור דנקן, בעלה הקנדי של פיבי לצורך גרין קארד בלבד.

זאן החל את דרכו כשחקן קולנוע לקראת סוף שנות ה-90 בקומדיה המוזיקלית "מה שאת עושה לי" בבימויו של טום הנקס בה שיחק בתור לני הייס, נגן הגיטרה של הלהקה אותה מנהל מר וייט (הנקס). זאן שיתף פעולה עם טום הנקס גם ב-1998 בקומדיה הרומנטית המצליחה "יש לך הודעה" בתפקיד ג'ורג' פאפאס העוזר של ג'ו פוקס. זאן הופיע בשנות ה-90 בהופעות משנה גם בסרטים "רומן לא חוקי" של סטיבן סודרברג בתפקיד גלן מייקלס חברו של שודד הבנק ג'ק פולי (ג'ורג' קלוני) ו"כוננות מיידית" של טוני סקוט.

ב-1999 זכה זאן להכרה ראשונה מצד מבקרי הקולנוע על הופעתו בקומדיה "הפי טקסס" בתפקיד האסיר הנמלט וויין וויין וויין ג'וניור, הופעה עליה הועמד זאן לפרס אינדפנדנט ספיריט, באותה שנה שיחק גם בקומדיה "להתאהב בסערה" בתפקיד אלן חברו טוב של בן הולמס (בן אפלק).

ב-2001 שיחק זאן במותחן "אל תשחקו עם זרים" בתפקיד פאולר אחיו הבעייתי של לואיס תומאס (פול ווקר) ובקומדיות "הבחורים בחיי" של פני מארשל בתור ריימונד האסק לצידה של דרו ברימור ו"להציל את סילברמן" של דניס דוגן בתפקיד וויין לפסייר. ב-2003 הופיע זאן בקומדיית הפעולה "שוטרים ללא הפסקה בתפקיד השוטר האנק רפרטי ובקומדיה "אבא בא לגן" בתור מרווין ממנהלי גן הילדים של צ'ארלי הניטון (אדי מרפי). ב-2005 שיחק זאן בעיבוד הקולנועי עתיר התקציב לספר "סהרה" בתפקיד אל ג'ורדינו חברו של המהנדס הימי דרק פיט (מתיו מקונוהיי) ודיבב בסרט האנימציה "צ'יקן ליטל" את דמותו של החזיר ראנט. ב-2006 הופיע במערבון הפעולה בהפקתו של לוק בסון "שודדות".

ב-2007 שיחק זאן בדרמה הצבאית הביוגרפית של ורנר הרצוג "לשרוד עד החופש" בתפקיד הטייס השבוי האמריקאי דוויין מרטין, זאן שהופיע בסרט לצידו של כריסטיאן בייל זכה לביקורות אוהדות על תפקידו המשני והועמד בפעם השנייה לפרס אינדפנדנט ספיריט. ב-2008 שיחק בקומדיה בהפקתו של אדם סנדלר "טבע מוזר" בתור מנחה תוכנית הטבע פיטר גאולק וב-2009 השתתף זאן במותחן הפסיכולוגי "להתאהב בסערה" בתפקיד קליף ובדרמה הקומית "לגעת בך" בהפקתה ולצידה של ג'ניפר אניסטון.

ב-2010 שיחק זאן בקומדיה "יומנו של חנון" בתפקיד פרנק אביו של הילד גרג הפלי (זקרי גורדון), עליו חזר זאן גם בסרטי ההמשך "יומנו של חנון 2: רודריק שולט" ו"יומנו של חנון 3: קיץ קטלני". בין 2010 ל-2013 שיחק זאן בסדרת הדרמה "טרמיי" בתפקיד הדיג'יי דייוויס מאקלריי. ב-2013 שיחק זאן בדרמה "מועדון הלקוחות של דאלאס" בתור השוטר טאקר.

בשנת 2016 שיחק בדרמה הקומית "קפטן פנטסטיק" שהוקרן לראשונה בפסטיבל הקולנוע בקאן. ב-2017 שיחק בסרט "כוכב הקופים: המלחמה", הסרט התשיעי בסדרת "כוכב הקופים" על פי רומן מאת פייר בול.

בשנת 2019 שיחק בסרט הקולנוע נערה גבוהה. בשנת 2021 פורסם כי ישחק בסרט ההמשך נערה גבוהה 2 שעתיד לצאת לאקרנים בפברואר 2022.[1]

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאז 1994 זאן נשוי ליוצרת רובין פיטרמן, ולהם שני ילדים.

פילמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סטיב זאן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Britta DeVore, Tall Girl 2 Trailer Shows Us a Much More Confident Jodi, Collider, ‏6 בundefined 2022