סטלה אדלר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סטלה אדלר
Stella Adler
סטלה אדלר בקדימון לסרט Shadow of the Thin Man‏ (1941)
סטלה אדלר בקדימון לסרט Shadow of the Thin Man‏ (1941)
לידה 10 בפברואר 1901
מנהטן, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 21 בדצמבר 1992 (בגיל 91)
לוס אנג'לס, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1919–1952 (כ־33 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג
  • הרולד קלרמן (19431960)
  • מיטשל א. וילסון (?–1973) עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה כוכב בשדרת הכוכבים בהוליווד עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סטלה אדלראנגלית: Stella Adler;‏ 10 בפברואר 190121 בדצמבר 1992) הייתה שחקנית קולנוע ומורה למשחק יהודייה-אמריקאית.

יחד עם לי סטרסברג הובילה את לימוד המשחק לפי שיטת סטניסלבסקי בארצות הברית. השניים התאימו את השיטה לעבודה באמריקה תחת השם "השיטה" ("The Method"), אולם אדלר פיתחה בהמשך שיטה משלה השמה דגש על דמיונו של השחקן ולא על זכרונותיו. בשנת 1949 הקימה את בית ספרהּ למשחק בניו יורק (Stella Adler Studio of Acting) ובשנת 1985 נוסד הסניף בלוס אנג'לס. בין בוגריה בניו-יורק נמנים מרלון ברנדו, ג'ודי גרלנד, אליזבת טיילור, מרטין שין, הארווי קייטל, מלאני גריפית', פיטר בוגדנוביץ', וורן בייטי ורוברט דה נירו. בין בוגריה בלוס אנג'לס נמנים מארק רופאלו, בניסיו דל טורו, סלמה הייק ושון אסטין.

תולדות חייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולדה בלואר איסט סייד בניו יורק למשפחת שחקנים בתיאטרון היידיש והופיעה על הבמה מגיל ארבע. אביה היה כוכב תיאטרון היידיש של ניו-יורק, יעקב אדלר, גם אמה וחמשת אחיה היו שחקנים. למרות קריירה תובענית למדה באוניברסיטת ניו יורק.

ב-1922 פגשה בניו יורק את שחקן התיאטרון והבמאי הרוסי קונסטנטין סטניסלבסקי בעת סיבוב הופעות של התיאטרון האמנותי של מוסקבה בארצות הברית. השפעת סגנון המשחק בתיאטרון זה גרמה להיווצרות קבוצות שחקנים בעיר, שאלדר הייתה שותפה ברובן, בהן "תיאטרון המעבדה האמריקאי" ( American Laboratory Theatre) ו"קבוצת תיאטרון" עם לי סטרסברג ואחרים. באותה עת החלה להיווצר ההתאמה של שיטת סטניסלבסקי לתיאטרון האמריקאי. ב-1934 נסעה לפריז ללימוד אינסיבי של חמישה שבועות אצל סטניסלבסקי, שם חוותה את השינוי בשיטה מהתבססות על זיכרון להתבססות על דמיון.

ב-1937 יצאה להוליווד ובמשך שש שנים שיחקה בסרטי קולנוע, לאחר מכן שבה לניו יורק והייתה שותפה למספר מיזמים נסיוניים עד שייסדה את בית הספר למשחק ב-1949. שיטתה התבססה על פרשנות וניתוח מעמיק של התסריט על ידי קבוצת השחקנים ובניית דמות אמינה, עקבית ובעלת עומק והגיון פנימי על ידי השחקן. בניגוד לדגש ששם לי סטרסברג, בעקבות סטיסלבסקי המוקדם, על שימוש בהתנסויות, חוויות רגשיות, לקחים וזכרונות מחייו של השחקן, שמה אדלר את הדגש על דמיונו של השחקן ועל ההזדהות שלו עם הדמות אותה הוא אמור לגלם, גם אם הוא נאלץ לשם כך להתרחק מאוד מעצמו וללמוד דמות שונה ממנו לחלוטין. ציטוט ידוע שלה הוא: "אל תשתמש בעבר המודע שלך. השתמש בדמיון היצירתי שלך כדי ליצור עבר ששייך לדמות שאתה מגלם. אני לא רוצה שתהיה תקוע עם החיים שלך. זה קצת יותר מדי"[1].

היא לימדה גם בניו סקול ובבית הספר לדרמה של אוניברסיטת ייל. עד שנת 1952 המשיכה גם להופיע כשחקנית בברודוויי.

חייה האישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אדלר נישאה שלוש פעמים. בעלה הראשון היה הוראס אליאשף (Horace Eliashcheff), אותו פגשה בלונדון, ולשניים בת משותפת. לאחר נישואין קצרים התגרשו. בעלה השני היה הבמאי ומבקר התיאטרון, איש "קבוצת התיאטרון", הרולד קלרמן (Harold Clurman). בעלה השלישי היה הסופר והפיזיקאי מיטשל א. וילסון (Mitchell A. Wilson).

בשנת 1991 נכנסה להיכל התהילה של התיאטרון. ב-2006 זכתה בכוכב על שמה בשדרת הכוכבים של הוליווד, בחזית "תיאטרון סטלה אדלר" בבית מספר 6773 ברחוב[2].

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סטלה אדלר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]