סטן מארש

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סטן מארש
Stanly "Stan" Marsh
תוכנית טלוויזיה סאות' פארק
הופעה ראשונה Jesus vs. Frosty (אב טיפוס, קצרים) (1992)
Jesus vs. Santa (רשמי, קצרים) (1995)
יוצרים מאט סטון, טריי פארקר עריכת הנתון בוויקינתונים
דיבוב טריי פארקר
מידע
שם אמיתי סטנלי "סטן" מארש
כינויים מחסן כלים
העורב
סטן מרשווקר
גיל 10
תאריך לידה 19 באוקטובר
מין זכר
מקצוע תלמיד
דת רומני קתולי, אטיאיסט (לשעבר), מורמוני (לשעבר), סיינטולוג (לשעבר), בלאנטולוג (לשעבר)
אזרחות אמריקאי
מקום מגורים סאות' פארק, מחוז פארק, קולורדו, ארצות הברית
דמויות קשורות
משפחה רנדי מארש (אבא)
שרון מארש (אמא)
שלי מארש (אחות)
סבא מרווין מארש (סבא)
ג'ימבו קרן (דוד)
סבתא מארש (סבתא)
פלורנס קימבל (דודה-רבתא)
חברים קייל ברופלובסקי, קני מקורמיק, אריק קרטמן, באטרס סטוץ', שף, ג'ימי ולמר, טולקין בלאק, קרייג טאקר, ונדי טסטברגר (עונות 1–7, 11-20)
אויבים ביל אלן, פוסי מקדונלד, טרנס מפסטו, גרגורי, טד מקאוסקי, גברת סטריבל, טרנט בויט, Puff Daddy, צוות הריקודים של מחוז אורנג', יצורי היער, גאווין ת'ראוול, הסמל האריסון ייטס
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סטנלי "סטן" מארש (אנגלית: Stanley "Stan" Marsh) הוא אחת מהדמויות המצוירות המרכזיות בסדרת ההנפשה האמריקאית סאות' פארק, סדרה העוסקת בחייהם של ארבעה ילדים בני עשר הגרים בעיירה קטנה בהרי מדינת קולורדו. סטן מייצג את הסטראוטיפ של "הילד הנורמלי בחבורה" ומהווה מעיין אב טיפוס של הילד הרגיל, הגדל במשפחה ממוצעת, כנה ונטול תסביכים מיותרים. סטן מדובב על ידי אחד מיוצרי הסדרה, טריי פארקר ואף מבוסס עליו. גם פארקר, בדומה לסטן, גדל בעיירה קטנה עם משפחה ממוצעת ואחות גדולה טורדנית.

חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

סטן הוא הילד הנורמלי, והוא מעין אב טיפוס של הילד הרגיל. לרוב הוא לובש כובע כחול-אדום, מעיל חום, מכנסיים כחולים וכפפות אדומות. כמו יתר גיבורי הסדרה, סטן מוריד את כובעו לעיתים נדירות בלבד, אבל מתחתיו יש שיער שחור וחלק. הוא נטול תסביכים מיותרים, בעל הגיון פשוט ובריא והבנה בסיסית ואינטואיטיבית ביחסי אנוש, וידע על החברה ודרך התנהלותה. לעיתים קרובות הוא רואה את האמת הפשוטה מאחורי המציאות המעוותת בעוד שאר העולם, לפעמים אף חבריו, מחמיץ אותה. לעיתים קרובות, בסוף כל פרק, סטן הוא זה שיסכם את מוסר ההשכל העומד מאחוריו. הוא מנהיג טבעי מלידה, אקטיבי ומוכן ליזום פעולות כדי לשנות כל דבר שבעולם – אם מספיק אכפת לו ממנו. הוא סקרן ואוהב הרפתקאות, לעיתים רגיש (יותר משלושת חבריו) ואוהב בעלי-חיים. הוא טוב בפוטבול, וכמו כל ילד רגיל אוהב לשחק ולראות טלוויזיה. בנוסף, הוא לוקה באסתמה. בעונה ה22 של הסדרה צוין שסטן נורה באחד מתקריות הירי בבית ספרו.

סטן הוא ללא ספק חבר טוב. בדרך כלל הוא מוכן לעזור לחבריו שבצרה וללכת לקראתם. חברו הטוב ביותר הוא קייל ברופלובסקי והוא מתרועע דרך קבע גם עם קרטמן וקני.

עוד מראשית הסדרה סטן היה מאוהב בחברתו לכיתה, וונדי טסטבורגר. בתחילה, מרוב התרגשות, היה סטן נוהג להקיא עליה בכל פעם שהתקרבה. הרגל זה נפסק בהמשך הסדרה וסטן ווונדי הפכו לחברים רשמית. מאוחר יותר, עם זאת, איבדו עניין זה בזה ובסוף העונה השביעית יזמה וונדי פרידה מסטן. סטן לקח זאת באופן קשה, נכנס לדיכאון ואפילו התרחק מחבריו הרגילים והסתובב תקופה מסוימת עם הילדים הגותיים של סאות' פארק. בסופו של דבר הוא נאלץ להשלים עם הפרידה, ולמראית עין הוא אף התגבר עליה. למעשה יש לו עדיין רגשות עזים כלפי וונדי, אותם הוא מנסה להסתיר מפניה. בסוף העונה ה-11, חזרו להיות חברים. בעונה ה20 הם נפרדו שוב, עקב תופעת הטרול שגרמה לבנות לעשות מעשה קיצוני במיוחד והוא פרידה המונית מכל הבנים בבית ספרם המשמשים כבני זוגם. בנוסף, ע"פ העונה השישית וה-14 תאריך לידתו של סטן הוא 19 באוקטובר, לרוב תאריכי הלידה של הדמויות אינם מוצגים.

משפחתו ודמויות הקשורות אליו[עריכת קוד מקור | עריכה]

משפחת מארש - רנדי בראש השולחן ואחריו (לפי כיוון השעון) שרון, סבא מרווין, סטן ושלי.

סטן הוא בנם של רנדי ושרון מארש, יש לו אחות גדולה בשם שלי, סבא בשם מרווין ודוד בשם ג'ימבו.

הוריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

אביו של סטן, רנדי, הוא הגאולוג המאייש את תחנת חיזוי רעידות האדמה של סאות' פארק. רנדי הוא אב אמריקאי טיפוסי, קצת היפוכנדר, נוטה להיסחף עם ההמון, ליצור ולהיסחף בפאניקה הציבורית, ולנאום בפאתוס לבנו. עם זאת נראה כי היחסים ביניהם אינם כה טיפוסיים - לרוב סטן הוא קול ההגיון והתבונה ורנדי הוא הרגשני והאי-רציונלי. לא פעם סטן נאלץ להתמודד עם מגרעות אביו לבדו; כשהרגלי השתייה של רנדי התדרדרו לאלכוהוליזם היה זה סטן אשר הציל את אביו הן מנפילה אל הטיפה המרה והן לפניה לעזרה לא רציונלית בחיק הדת. נראה כי סטן גאה באביו ויחד עם זאת הוא מתבייש בו, לאחר שהובך על ידיו לא מעט.

אמו של סטן, שרון, היא מזכירה במשרד המנתח הפלסטי של סאות' פארק. יחסיהם של רנדי ושרון ידעו עליות ומורדות ובנקודה מסוימת השניים אף התגרשו ושרון עברה לגור עם גבר אחר. עם זאת, השניים השלימו ואף חזרו זה לזה.

אחותו[עריכת קוד מקור | עריכה]

שלי, אחותו הגדולה של סטן, בת 13, מאובזרת בגשר לשיניים ורסן ולרוב בעלת מזג עצבני והפכפך. שלי, נוהגת להתעלל בסטן ולהרביץ לו והיחסים ביניהם נוטים לשנאה הדדית בדרך כלל. אולם כאשר סטן מבקש את עזרתה בפרק "Pre-School" בו הוא מפחד שילד אחר יכה אותו כי הלשין עליו למורה שלא בצדק, שלי מרגיעה אותו ומבטיחה לעזור לו אם יתוודה למורה על מעשיו.

סבו[עריכת קוד מקור | עריכה]

סבו של סטן ואביו של רנדי, מרווין, הוא איש זקן, תשוש, סנילי ומתנייד על כסא גלגלים ממונע. נוהג לרוב לכנות את סטן בשם "בילי", ככל הנראה עקב זכרונו המטושטש. בעל משאלת מוות תמידית ומנסה לגרום לסטן להרוג אותו בהמתת חסד. לרוב מרווין יופיע בפרקים העוסקים בנושאים הקשורים לגיל הזהב - המתות חסד, בתי אבות, שלילת רישיון למבוגרים וכו'.

ג'ימבו ונד[עריכת קוד מקור | עריכה]

מתוך הפרק "הצפרדע המקסיקנית הבוהה": ג'ימבו (משמאל) ונד

ג'ימבו הוא אחיו למחצה של רנדי ודודו של סטן. הוא תמיד מלווה בנד, חבר קרבות ותיק ממלחמת וייטנאם. השניים נפגשו בווייטנאם כשג'ימבו שירת כטייס ונד היה חייל חי"ר שאיבד את ידו מרימון יד. ג'ימבו ונד מהווים כעין דמויות סטריאוטיפיות של תושבי דרום-מרכז ארצות-הברית - אינם חכמים במיוחד, חובבי בירה, נשק והתיקון השני, שונאי דמוקרטים וליברלים (למרות שבניגוד לסטריאוטיפ, השניים מתעבים גזענות ואנטישמיות). השניים יוצאים למסעות ציד רבים וצדים חיות בסכנת הכחדה באמצעות כלי נשק מגוונים - מאקדחים ועד משגרי טילים. הפרקים בהם ג'ימבו ונד מופיעים עוסקים לרוב בטראומת וייטנאם על החברה האמריקאית או בסאטירה על הנגישות הרבה לכלי נשק.

חיות מחמד[עריכת קוד מקור | עריכה]

לסטן כלב הומוסקסואל בשם ספארקי (מדובב על ידי ג'ורג' קלוני) ודג זהב מרושע שרוצח אנשים, שהופיע למעשה רק פעם אחת בעונה השנייה בפרק לליל כל הקדושים ששודר ב-28 באוקטובר 1998.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]