פלס"ר שריון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף סיירת שריון)
סיכת לוחם סיור שריון אותה מקבלים לאחר סיום קורס סייר בצאלים. בעבר סיכת פלס"ר 7
סיכת פלס"ר 401
סיכת לוחם פלס"ר 7 החדשה. היחידה פורקה ב-2022.
סמל פלס"ר מילואים של חטיבה 14
פלס"ר 401 מדמה מלחמה 2013
לוחם פלס"ר שריון באימון צה"לי

פלס"רי שריון (יחידה 785) היו יחידות מיוחדות שהיוו את פלוגות הסיור בחטיבות השריון השונות בצה"ל. בשנת 2021 נסגרו במסגרת תהליכי התייעלות פנימיים של הצבא[1]. בעבר תפקידן הייעודי היה איסוף מודיעין קרבי מתוך שטח האויב, בזמן אמת ובצורה נסתרת, להתגנב לפני כלל הכוחות ולפני פרוץ המלחמה, כיום תפקידן מבוצע על ידי יחידותיו השונות של חיל השריון[1]. יחידות אלו ביצעו גם משימות חי"ר וסיור (רגלי ורכוב), משימות פשיטה ופעילויות איכות בבט״ש.

חיל השריון הפעיל שתי סיירות סדירות: פלס"ר 7 בחטיבה 7, ופלס"ר 401 בחטיבה 401. בנוסף קיימות סיירות שריון במילואים המורכבות ברובן מבוגרי הסיירות הסדירות בכל חטיבות השריון במילואים[2], ובשתי חטיבות השריון הסדירות הנוספות חטיבה 188 וחטיבה 460 שאנשיהן אנשי מילואים.

הכשרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מסלול הלוחם ביחידה אורך כשנה וארבעה חודשים ומתחלק לשני חלקים:

פרק חי"ר בסיסי - במהלכו יעברו החיילים טירונות ואימון מתקדם בסופם יוסמכו כלוחמי חי"ר לכל דבר (רובאי 07). חיילי פלס"ר 7 עוברים את ההסמכה יחד עם סיירת גולני בבא"ח גולני בעוד חיילי פלס"ר 401 עוברים את ההסמכה יחד עם טירוני גדס"ר גבעתי בבא"ח גבעתי.

פרק הסייר - במהלכו יעלו החיילים אל יחידות האם שלהם ויתמקדו בהכשרתם המקצועית כסיירים. במהלך הכשרה זו לומדים החיילים תכנים כגון הסוואה, הכוונת גורמי אש מסייעת, פשיטות, לוחמה זעירה, ניווט, נהיגה מבצעית בהאמרים, קרב מגע, לוחמה בתנאי אב"כ, הליכה למרחקים ארוכים עם משקלים ועוד. פרק זה כולל קורס סייר (לשעבר מו"ס) בצאלים.

בתום המסלול מצטרף צוות ההכשרה לצוותי הלוחמים של היחידות, התופסים גזרות מבצעיות בשטחי אי"וש והגבולות, שם הן מבצעים פעילויות ביטחון שוטף, סיורים, תצפיות, מעצרים וסריקות אמל"ח. בין תקופות הקווים המבצעיים מקיימות היחידות אימונים במסגרת יחידתית או חטיבתית. בסיס פלס"ר 7 יחד עם החטיבה ברמת הגולן, ובסיס פלס"ר 401 במישור אדומים. במקביל לפעילות השוטפת תופסות היחידות כוננות למקרה של מלחמה. ברוב התרחישים פלס"רי השריון יהיו מהראשונים בשטח יחד עם גדודי השריון.

יעוד פלס"רי השריון[עריכת קוד מקור | עריכה]

היחידות פורקו בשנת 2021 הואיל והוחלט כי אין מניעה שיחידות שריון רגילות יבצעו את משימות הפלס"ר[1].

לעיתים קרובות נוצרת השוואה שגויה בין סיירות החי"ר לבין סיירות השריון - מטרתה הראשית של סיירת היא "לפתוח שטח" לכוח העיקרי, כלומר - סיירת חי"ר תכנס לשטח לחימה לפני חטיבת חי"ר ואילו מטרת פלס"ר שריון הייתה להיכנס לשטח לחימה לפני חטיבת טנקים.

כיוון שכוח האש של סיירת החי"ר דומה במאפייניו לזה של חטיבת החי"ר (אך לא בכמותו) סיירות חי"ר משמשות בהרבה מקרים ככוח מתמרן וכובש לכל דבר למשימות איכות. סיירות שריון לעומת זאת התמודדו לרוב עם שדה קרב בו כוח האש של החי"ר אינו יעיל מספיק ונדרש בו כוח האש של הטנקים, שמגמד את כוח האש של הנשק הקל של כוחות החי"ר. משום כך פלס"רי השריון יועדו להיות בגדר "רוחות רפאים" בתוך שטח האויב ולעסוק באיתור מטרות איכות רגישות (כגון מפקדות, כוחות מיוחדים וכוחות הספקה) והשמדתן באמצעות הכוונת אש טנקים או גורמי אש זמינים כגון ארטילריה, מסוקי קרב ומטוסי קרב, כמו גם תצפיות להמשך מקו התבססות כוח השריון.

לכן בעבר היה דגש באימון לוחמי הפלס"ר על תצפיות, ניווט והכוונה, לעיתים על חשבון אימוני נשק ולוחמת חי"ר. אף על פי כן, מסייר שריון נדרשת רמת לוחמת חי"ר גבוהה מאוד למקרה שיתגלה הכוח בתוך שטח האויב ונשקו האישי יהיה מענה האש הזמין ביותר או אם צוות הסיור יידרש לפשוט על מטרה שניתן להשמידה באמצעות האמל"ח המצוי ברשותו.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 אחרי 70 שנה: פלס"ר 7 נסגרת - ורק המורשת נשארת, נבדק ב-2021-09-27
  2. ^ בין השאר פלס"ר 14