סינתיה לנון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סינתיה לנון
Cynthia Lillian Powell
לידה 10 בספטמבר 1939
בלקפול, לנקשייר, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 1 באפריל 2015 (בגיל 75)
מיורקה, ספרד עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Cynthia Lillian Powell עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום מגורים Kenwood, St. George's Hill, Hoylake עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה המכללה לאומנויות בליברפול עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג
  • ג'ון לנון (23 באוגוסט 19628 בנובמבר 1968)
  • John Twist (1 במאי 19781982)
  • רוברטו באסניני (31 ביולי 19701976) עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סינתיה לֶנוֹןאנגלית: Cynthia Lennon; ‏10 בספטמבר 19391 באפריל 2015) הייתה אשתו הראשונה של המוזיקאי ג'ון לנון. כתבה שני ספרים על חייה המשותפים עם לנון: A Twist of Lennon ב-1978 ו-"ג'ון" ב-2006. התגוררה עד למותה ממחלת הסרטן במיורקה שבספרד.

לנון נולדה כסינתיה פאוול (Powell) למשפחה ממעמד הביניים מהוילייק שבצפון מערב אנגליה, בתם הצעירה מבין שלושה ילדים של צ'ארלס וליליאן. ב-1957 החלה ללמוד גרפיקה במכללה לאמנות של ליברפול, שם הכירה את ג'ון לנון, אשר למד אף הוא במכללה.[1] מערכת היחסים הייתה סוערת בתחילתה, בשל התקפי קנאה וזעם של ג'ון, בעקבותיהם הזוג אף נפרד לתקופה של מספר חודשים. ב-1961 הצטרפה סינתיה לשבועיים לאחד ממסעי ההופעות הראשונים של הביטלס בגרמניה.

הנישואים לג'ון לנון[עריכת קוד מקור | עריכה]

הזוג נישא ב-23 באוגוסט 1962 במשרדי הרישום בעיר ליברפול, לאחר שסינתיה הרתה עם בנם ג'וליאן.

באוגוסט 1962 סינתיה גילתה שהיא בהריון. בדיעבד סיפרה שהם מעולם לא השתמשו באמצעי מניעה. כשסיפרה לג'ון, הוא הכריז: "אנחנו חייבים להתחתן".[1] השניים נישאו בטקס עליו סינתיה ספרה: "היה מוזר ביותר, אך לא הייתי משנה דבר". בחתונתם נכחו חברי הביטלס פול מקרטני, ג'ורג' האריסון וכן מנהלם, בריאן אפשטיין, ששימש כשושבינו של ג'ון. החתונה הייתה אירוע משעשע, שכן מיד עם תחילת הטקס החלו עבודות שיפוץ רעשניות מאחורי הבניין בו נערך הטקס ולא ניתן היה לשמוע דבר ונוצר רצף של טעויות משעשעות. בחתונה לא נכחו צלמים. לאחר הטקס המשיכו החוגגים למסעדה מקומית, בה גם חגגו הוריו של ג'ון את נישואיהם 24 שנים קודם לכן, ב-1938. הזוג הטרי לא יצא לירח דבש שכן לג'ון נקבעה הופעה כבר באותו ערב, והופעות רבות כמעט מדי ערב לאחר מכן.

מצבו הכלכלי של הזוג היה קשה, ואפשטיין, מנהלם של הביטלס, שילם על חגיגות החתונה, הציע את עזרתו לזוג הצעיר ושיכן אותם בחדר בדירתו ולאחר מכן אף שילם על חדר פרטי בבית החולים ללידתו של ג'וליאן, וזכה לכבוד להיות סנדקו.

ג’ון לנון היה גבר מכה, בראיון המשותף של לנון ויוקו אונו ל"פלייבוי" בספטמבר 1980 הודה האמן ש"הייתי מתאכזר לאישה שלי. הייתי גבר מכה. לא יכולתי לבטא את עצמי, והייתי מכה. נלחמתי בגברים והרבצתי לנשים" היה זה לנון, שכתב עם מקרטני את השיר "Getting Better" ואחראי לשורה הבאה: "הייתי אכזרי לאישה שלי. הרבצתי לה והרחקתי אותה מהדברים שאהבה. בנאדם, הייתי רע". לנון הוסיף שהאלימות שהייתה חלק מהתנהגותו בעבר היא שהפכה אותו לרודף שלום: "האנשים האלימים ביותר הם אלה שהולכים אחרי אהבה ושלום".

עם הצלחתם של הביטלס, השתפר מעמדם הכלכלי והזוג עבר לאחוזת קנווד בת 22 החדרים בוייברידג', אותה שיפצו במשך חודשים ארוכים. אביו של לנון וארוסתו התגוררו איתם במשך חודשים מספר, לאחר שצץ לפתע בפתח ביתם וביקש את עזרתם הכלכלית. הם העסיקו את ארוסתו הצעירה כאומנת לג'וליאן ובעזרה במענה על הררי מכתבי המעריצים.

ב-1968 גילתה סינתיה כי לנון מנהל כבר זמן מה קשר מכתבים עם יוקו אונו, וכשהתעמתה איתו לגביה, הוא הכחיש וטען שהיא "אמנית משוגעת שמחפשת ספונסר". בפברואר אותה שנה טסו חברי הביטלס ובני זוגם להודו, שם נפגשו עם המהרישי. במשך השבועיים ששהו באשראם, לנון ביקש לישון בחדר נפרד, בטענה כי הוא יכול להתרכז במדיטציה רק כשהוא בגפו. הוא המשיך בקשר עם אונו דרך משרד הדואר המקומי, שם ביקר בתדירות יומית.

סינתיה וג'ון לנון, 1964
סינתיה וג'ון לנון, 1964

באחד הערבים לאחר שובם מהודו ולאחר ששתה לשוכרה, ג'ון התוודה בפני סינתיה כי בגד בה במהלך נישואיהם. הוא סיפר בפירוט על קשריו עם מעריצות, מכרות (ביניהן ג'ואן באאז) ואלפי נשים, לטענתו, מכל העולם. שבועיים לאחר מכן, במאי 1968, הציע לנון לסינתיה לצאת לחופשה ביוון עם חברים, מאחר שהוא עסוק בהקלטות האלבום הלבן. היא הסכימה אך שבה לביתם מוקדם מהצפוי, ומצאה את ג'ון ויוקו אונו במצב אינטימי. היא עזבה את ביתם נסערת ונסעה לביתם של חברים קרובים. עם שובה למחרת, התנהג לנון בקור רוח והצהיר על אהבתו אליה ואל בנם. זמן קצר לאחר מכן טס לנון עם להקת הביטלס לניו יורק, ואילו סינתיה טסה לאיטליה עם אמה, שם נתבשרה על ידי חבר קרוב כי ג'ון מתכוון להגיש תביעה לגירושים ולבקש משמורת על בנם ג'וליאן. היא שבה לביתם בוייברידג', בעוד ג'ון ויוקו התגוררו בביתו של רינגו סטאר. הזוג נפגש פעם נוספת ואחרונה בביתם, פגישה בה ג'ון האשים את סינתיה בבגידה בעת שהותם בהודו. מאוחר יותר באותה השנה ביקר מקרטני את סינתיה וג'וליאן. הוא כתב בעקבות זאת את השיר "היי ג'וד", שנועד לעזור לג'וליאן להתמודד עם הגירושים של הוריו.[2]

הגירושים נערכו ב-8 בנובמבר 1968. סינתיה נמנעה מלתבוע חצי מהרכוש של לנון. על פי ההסכם, היא קיבלה סכום התחלתי של 100,000 פאונד (שווה ערך של 1,700,000 פאונד בשנת 2020) וקצבה שנתית של 2,400 פאונד (שווה ערך ל-42,000 פאונד בשנת 2020) לגידולו של ג'וליאן.[3]

אחרי מותו של ג'ון לנון מכרה סינתיה למכור מזכרות שהיו קשורות בו מכירות פומביות. כרטיס ברכה לחג המולד שקיבלה מג'ון נמכר ב-8,800 פאונד. "נהניתי מהפריטים האלה 30 שנה, אבל זהו, הגיע הזמן לשינוי", אמרה.[3]

לאחר הגירושים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-31 ביולי 1970 נישאה סינתיה למלונאי האיטלקי רוברטו באסניני, אותו פגשה באיטליה בשנת 1966. הנישואים החזיקו מעמד כ-3 שנים. ב-1 במאי 1976 נישאה לג'ון טוויסט, מהנדס בריטי מלנקשייר. נישואים אלו החזיקו מעמד עד שנת 1983 ולאחריהם חזרה סינתיה להשתמש בשם המשפחה לנון. מאוחר יותר פגשה בג'ים כריסטי, איתו חיה כבן זוג במשך 17 שנים, עד 1999. ב-2002 נישאה פעם נוספת לנואל צ'ארלס, בעליו של מועדון לילה, והם התגוררו בספרד.[4]

סינתיה שמרה פריטים של לנון, אשר את חלקם מכרה במכירות פומביות לאחר מותו. ספר הזכרונות הראשון שפרסמה פורסם ב-1978 בשם A Twist of Lennon וסיפר על חייה לפני הנישואים ועל חייהם המשותפים, בנוסף לאיורים ושירה פרי עטה. ב-2006 פרסמה ספר נוסף בשם "ג'ון", אשר בחן מחדש את חייה עם לנון ואחרי גירושיהם, וכן את האירועים שלאחר מותו. דמותה של סינתיה לנון היא "סינתיה פאוול" במשחקה של ג'ניפר אילי, המשחקת את אשתו לעתיד של לנון, בסרט Backbeat.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סינתיה לנון בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]