סיפורי תל אביב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סיפורי תל אביב
בימוי איילת מנחמי
נירית ירון
הופק בידי אהוד בלייברג
יצחק גינסברג
תסריט איילת מנחמי
נירית ירון
שמי זרחין
שחקנים ראשיים יעל אבקסיס
רותי גולדברג
ענת וקסמן
מוזיקה ארי פרנקל
שלמה גרוניך
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה קרן הקולנוע הישראלי
הקרנת בכורה 27 במרץ 1992
משך הקרנה 104 דקות
שפת הסרט עברית
סוגה סרט דרמה עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים 4 פרסי אופיר
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

"סיפורי תל אביב" הוא סרט קולנוע ישראלי, בבימוין של איילת מנחמי ונירית ירון, אשר יצא לאקרנים בשנת 1992. זוכה ארבעה פרסי אופיר.

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

את הפקת הסרט יזמה חברת ההפקות "חלום" של איציק (יצחק) גינסברג בשיתוף עם המפיק אהוד בלייברג בשנת 1989. הפקת הסרט החלה זמן קצר לאחר שהסרט "סיפורי ניו יורק" עלה לאקרנים, בבימויים של מרטין סקורסזה, פרנסיס פורד קופולה ווודי אלן, ושהוא בעל מבנה דומה של שלושה סרטים נפרדים המשולבים לסרט אחד באורך מלא. אך גינסברג טען שהרעיון לסרט עלה הרבה לפני ש"סיפורי ניו-יורק" הופק. המפיקים פנו לשמונה במאים צעירים, שלא התנסו בבימוי סרט עלילתי רק בביום סרטים קצרים, שזכו לחשיפה. מתוך ההצעות נבחרו ארבעה במאים: איילת מנחמי (היחידה שביימה סרט עלילתי מלא שנה קודם לכן "אבא גנוב 3"), נירית ירון, גור הלר ושחר סגל. בשלב הבא הוחלט לבחור בשלושת התסריטים הטובים ביותר[1]. לבסוף נבחרו לביים את הסרט הבמאיות איילת מנחמי ונירית ירון.

גיוס המימון להפקת הסרט, בסך 600 אלף דולר, ערך למעלה משנה, וצילומי הסרט החלו באפריל 1991. שלושת הבמאים שנבחרו היו איילת מנחמי, נירית ירון ושחר סגל. התסריט של שחר סגל נכתב ברגע האחרון, בהשראת התקפת הטילים על ישראל במלחמת המפרץ, ומספר על בעל פאב שאמו הזקנה מתחילה לדבר אחרי שנים של שתיקה, לאחר שטיל נופל על ביתה[2]. אולם סגל פרש מהפקת הסרט זמן קצר אחר כך[3]. לבסוף נירית ירון כתבה שניים מהתסריטים וביימה אחד מהם[4]. איילת מנחמי ביימה שניים מסרטים, עם תסריטים של נירית ירון ושמי זרחין. מנחמי גם ערכה את הסרט כולו[5].

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט, המחולק לשלושה סרטים קצרים, עוקב אחר שלוש נשים צעירות החיות בתל אביב, ונקלעות לסיטואציות אבסורדיות.

בסרט מתוארת תל אביב כעיר מזוהמת, עקב שביתת פועלי הניקיון בעיר. ואלו הם שלושת חלקי הסרט:

  • "שרונה מותק" (בימוי: איילת מנחמי; תסריט: שמי זרחין, איילת מנחמי; צילום: אמנון זלאיט; מוזיקה: ארי פרנקל) - החלק הראשון מספר על יממה בחייה של שרונה (יעל אבקסיס), סטייליסטית, המחוזרת על ידי ארבעה גברים במקביל ומחליפה בני-זוג בקביעות, בעודה מנסה למצוא זהות נשית עצמאית ותחושת שלווה וסיפוק לצידו של גבר מפורסם.
  • "מבצע חתול" (תסריט ובימוי: נירית ירון; צילום: חורחה גורביץ'; מוזיקה: שלמה גרוניך) - החלק השני עוקב אחר צופית, המכונה "סופי" (רותי גולדברג), עיתונאית במקומון תל אביבי, המנסה להתאושש מניסיון התאבדות שחוותה, וכן מתמודדת עם קשיים כלכליים ומצוקת מגורים. לצופית התנהגות כפייתית, והיא מפעילה אנשים רבים בעיר בניסיון לחלץ חתול שנלכד בתעלת ביוב.
  • "גט"(בימוי: איילת מנחמי; תסריט: נירית ירון; צילום: אמנון זלאיט; מוזיקה: ארי פרנקל) - החלק השלישי מספר על תקווה (ענת וקסמן), שוטרת המנהלת מרדף אחר בעלה מנשה, שעזב אותה ולא מסכים להעניק לה גט. כדי להוכיח לו את רצינותה, לוקחת תקווה חמישה בני ערובה עד שזה יעניק לה גט. עלילת חלק זה מתרחשת במגדל שלום מאיר בתל אביב.

שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שחקנ/ית דמות
יעל אבקסיס שרונה
רותי גולדברג צופית
ענת וקסמן תקווה
שרון אלכסנדר יונתן
מודי בר-און ארז
סער פין אייל
ששון גבאי פרוספר
אורי גבריאל רושקו
אייל גפן פסרבי
רוזינה קמבוס גברת בונר
דרור קרן הצלם
מיכל מתתיהו פזית
ג'וליאנו מר ג׳ינו
אמנון מסקין רבי לאופר
איציק ניני יואב
נולי עומר מיכאלה
שולה רווח השוטרת
שחר סגל אוטו
שלמה תרשיש מנשה
עידית טפרסון מיקי
ענת צחור מיכל
טליה שפירא מנהלת החנות
אמנון זלאיט אמנון
דורון צברי דורון
נועם מאירי נועם
דורון אברהמי דורון
ליאת תימור נטלי
ליליאן ברטו לימור

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • עידו רוזן. Tel Aviv Storeys: רבי קומות וגיבורות במטרופולין תל אביב. גחליליות: כתב עת לקולנוע וטלוויזיה (1). תל אביב: רסלינג, 2018.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]