סלפיה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף סלאפים)
המונח "סלפים" מפנה לכאן. לערך העוסק במיתרניים, ראו סלפיים.
ערך מחפש מקורות
רובו של ערך זה אינו כולל מקורות או הערות שוליים, וככל הנראה, הקיימים אינם מספקים.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
ערך מחפש מקורות
רובו של ערך זה אינו כולל מקורות או הערות שוליים, וככל הנראה, הקיימים אינם מספקים.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.

סַלַפִיַּה או סַלַפיזםערבית سلفية) היא פלג אסלאמיסטי מתוך הזרם הסוני בדת האסלאם, המתייחסת אל "האבות הצדיקים" (السلف, א-סַּלַף) כלומר שלושת הדורות הראשונים של האסלאם, כדוגמה וכמופת, שעל פיהם יש לפעול, זאת בניגוד להסתמכות על קביעות דתיות מאוחרות יותר.

המילה "סַלַף" (سلف) פירושה "אב קדמון", והיא מתייחסת בטרמינולוגיה האסלאמית (כקיצור למונח السلف الصالح, א-סלף א-צאלח – "האבות הצדיקים") לשלושת הדורות הראשונים לאסלאם: "בני לווייתו של הנביא" מוחמד (الصحابة, א-צחאבה), דור המוסלמים שבא בעקבותיהם (التابعون, א-תאבעון) והדור השלישי (تابعو التابعين, תאבעו א-תאבעין). זרם הסלפיה מאמין כי האנשים הללו משמשים כדוגמה נעלה לאופן בו צריך לקיים את דת האסלאם. הגדרת הדורות הללו בתור "האבות הצדיקים" מבוססת על חדית' מפי מוחמד:

הטובים שבאנשים הם בני דורי, לאחר מכן אלה שבאו בעקבותיהם ולאחר מכן אלה שבאו בעקבותיהם (של הדור השני).

פירוש המילה "סַלַפִי" (سلفي) הוא "נוהג במנהג האבות הצדיקים" (منهج السلف الصحيح, מנהג' א-סלף א-צחיח, וצורות רבות שנגזרו ממונח זה).

העיקרון המרכזי של הסלפיה הוא שהאסלאם היה מושלם בימיו הראשונים, אך במהלך המאות שעברו, חידושים בלתי רצויים (بدعة, "בִּדעה" – ביחיד) (אנ') התווספו אליו בשל השפעות חיצוניות. הסלפיה היא תנועה מודרנית, המנסה להתנער מהמסורות שהתוספו לאסלאם במהלך השנים ומבקשת לחדש את האסלאם בצורה הקרובה לזו שהייתה קיימת בימיו של מוחמד תוך התאמות לעידן העכשווי.

התנועה הסלפית מתוארת כמקושרת, מכילה או זהה לווהאביזם, אך הסלפים מחשיבים את המושג "והאבי" ככינוי גנאי עבורם. לפעמים מוצג הסלפיזם כהכלאה בין והאביזם לתנועות אחרות מאוחרות יותר מאז 1960. הסלפיות כיום נתפסת כתנועה עם גישה ליטרלית, קשוחה וקנאית ביחס לאסלאם, במיוחד במערב, עם ג'יהאדיסטים סלפים אשר תומכים באלימות נגד אזרחים כביטוי לגיטימי של אסלאם. למרות זאת, משכילים[דרושה הבהרה] סלפים בולטים מגנים פעולות אלו נגד אזרחים, וטוענים כי הסלפים התומכים בהן הם מיעוט.[דרוש מקור]

כיום, סלפים רבים קוראים לעצמם "מייחדי אל" (موحدون, מֻוַחִדוּן), "אנשי החדית'" (اهل الحديث, אהל אל-חדית') או "אנשי ייחוד האל" (اهل التوحيد, אהל א-תוחיד).

לפי דעה, התנועה קמה כחלק מהתעוררות הנהדה[דרוש מקור].

הג'יהאד הסלפי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הג'יהאד הסלפי

הג'יהאד הסלפי (בערבית: السلفية الجهادية, א-סלפיה אל-ג'יהאדיה) הוא זרם הדוגל באסלאם קיצוני בתנועת הסלפיה. על פי האידאולוגיה של הזרם, הג'יהאד הוא כלי מרכזי בהפיכת האסלאם לדת יחידה בעולם, ועל כן ישנה חובה לפעול בדרכי מלחמה נגד דתות אחרות, ונגד מוסלמים שלא נוהגים על פי האסלאם. במזרח התיכון נודעו הסלפים בעיקר בגלל הקשר שלהם לפעולות טרור אסלאמי ועימותים אלימים, דוגמת המהומות במחנה הפליטים נהר אל-בארד בלבנון ותקיפות גורמי ממשל מצריים בסיני. בשנים האחרונות מתלכדות יותר ויותר מיליציות סלפיות בחצי האי סיני, ואחדות מהן ביצעו פעולות טרור נגד ישראל, בהן ירי טילים לשטחה.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • יצחק ויסמן, "האסלאם הסלפי בין דרך האבות והעולם המודרני", זמנים 148, 2023

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סלפיה בוויקישיתוף