סליפרס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סליפרס
Sleepers
עטיפת ה-DVD
עטיפת ה-DVD
עטיפת ה-DVD
בימוי בארי לוינסון עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי בארי לוינסון
סטיב גולין
תסריט סיפור מקורי: לורנצו קרקאטרה
תסריט: בארי לוינסון
עריכה סטו לינדר עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים ג'ייסון פטריק
בילי קרודופ
בראד פיט
רון אלדרד
קווין בייקון
רוברט דה נירו
מיני דרייבר
דסטין הופמן
מוזיקה ג'ון ויליאמס עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום מיכאל בלהאוס עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה PolyGram Filmed Entertainment, פרופוגנדה פילמז, Baltimore Pictures עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה צפון אמריקה: האחים וורנר
בינלאומי: PolyGram Filmed Entertainment
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה ארצות הבריתארצות הברית 18 באוקטובר 1996
ישראלישראל 7 בדצמבר 1996
משך הקרנה 147 דקות
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט פשע, סיפור התבגרות, סרט בית משפט, סרט כלא, סרט מבוסס יצירה ספרותית, סרט דרמה, סרט חבר'ה, סרט אונס ונקמה, נאו-נואר, סרט מותחן עריכת הנתון בוויקינתונים
הכנסות באתר מוג'ו sleepers
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סליפרסאנגלית: Sleepers) הוא סרט דרמה משנת 1996 שביים וכתב בארי לוינסון, המבוסס על ספרו של לורנצו קרקאטרה בעל אותו השם משנת 1995. הסרט נפתח בהערת יוצרו, "זהו סיפור אמיתי על חברות עמוקה מדם".

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לורנצו "שייקס" קרקאטרה, תומאס "טומי" מארקנו, מייקל סוליבן וג'ון ריילי הם ארבעה חברי ילדות (המגולמים על ידי: ג'וזף פרינו, ג'ונתן טאקר, בראד רנפרו וג'פרי וידגור) הגרים בשכונת "מטבח הגיהנום" שבניו יורק, באמצע שנות ה-60 של המאה העשרים. ארבעת החברים "עובדים" בשירות הגנגסטר המקומי קינג בני (ויטוריו גסמן), אשר שולח אותם להעביר כספי שוחד לרשות המשטרה המקומית מדי שבוע. במקביל נמצאים הצעירים בקשר עם האב-קומר בובי (רוברט דה נירו), שהיה בעצמו עבריין בעברו.

ביום קיץ חם בשנת 1967 ביצעו הארבעה מעשה קונדס ברוכל נקניקיות, גנבו ממנו את העגלה, שבעת בריחתם ברחובות השכונה הדרדרה במדרגות הרכבת התחתית ופצעה חמורות עובר אורח קשיש. הארבעה נשפטים, ונידונים למאסר קצוב בבית וילקינסון לנערים באפסטייט ניו יורק. בבית וילקינסון, הילדים עוברים התעללות מינית ופיזית עלי ידי ראש הסוהרים שון נוקס, הנרי אדיסון, אדם סטיילר וראלף פרגוסון (המגולמים על ידי: קווין בייקון, ג'פרי דונובן, לני ליפטין וטרי קייני).

כשהסוהרים בוחרים בילדי "מטבח הגיהנום" לשחק נגדם בפוטבול, מחליטים הארבעה שזוהי ההזדמנות לנקום בסוהרים. הם מבקשים מריזו (יוג'ין ביירד) בחור "אפרו" שינהיג את הקבוצה שלהם, עקב המוניטין שלו כנער קשוח, שהסוהרים עוזבים בשקט. ריזו מסכים, והקבוצה אכן מנצחת, אך הניצחון לא נמשך לאורך זמן רב. החמישה נלקחים לצינוק ומוכים שם קשות, בעוד ריזו נרצח בהתקף אלימות בידי השומר הנרי אדיסון.

בחלוף שנה וחצי הנערים משתחררים מבית וילקנסון, אך התעללות הסוהרים (סביר שעל דעת הנהלת המוסד), השפיעה עליהם עמוקות ומצבם הנפשי התדרדר. ב-1981, כ-14 שנה לאחר שחרורם, פוגשים ג'ון וטומי (רון אלדרד ובילי קרודופ) בשומר שון נוקס, בפאב מקומי ב"מטבח הגיהנום" מתעמתים עמו רוצחים אותו לעיני שאר הסועדים.

שייקס ומייק (כבוגרים ג'ייסון פטריק ובראד פיט), מגייסים לעזרתם את חברת הילדות שלהם קרול מרטינז (מיני דרייבר), האב בובי, שוטר מקומי בשם ניק דייבנפורט (דני מסטרוג'ורג'יו), ראש המאפיה קינג בני, ועורך דין אלכוהוליסט, דני סניידר (דסטין הופמן), כדי להבטיח את שחרורם של ג'ון וטומי, וכדי לחשוף את עוולות צוות והנבלת בית וילקנסון.

מייק הוא עוזר התובע המחוזי, ולוקח על עצמו את התיק כדי להפסיד ולנקום בווילקינסון. שייקס הוא כתב נמוך דרגה בניו יורק טיימס ומשתמש בקשרים שלו כדי להשיג מידע על הסוהרים. קרול היא עובדת סוציאלית ובעלת גישה לתיקים פרטיים.

אדם סטיילר הוא שוטר, ונעצר על ידי משטרת העיר ניו יורק על שהרג סוחר סמים, עקב מידע ששלח להם שייקס בעקיפין. הנרי אדיסון נרצח כמה ימים מאוחר יותר, על ידי הגנגסטר "הקיסר הקטן" (ונדל פירס), אחיו הגדול של ריזו, שהאמת על נסיבות מותו נודעת לו מקינג בני עצמו. בבית המשפט, ראלף פרוגוסון מוזמן כעד אופי על נוקס, אך לבסוף, בהכוונת מייק לדני סניידר, נחשפת התעללות הסוהרים בבית וילקינסון לנערים.

כדי לסגור את התיק, לאחר שכנועים רבים מצד שייקס וקרול, האב בובי משקר על דוכן העדים תחת שבועה, על מקום הימצאותם של ג'ון וטומי בליל הרצח. הוא טוען שהם היו איתו, במשחק של הניקס במדיסון סקוור גארדן ומביא כרטיסים כהוכחה. כתוצאה מכך, ג'ון וטומי נמצאים לא אשמים.

הארבעה וקרול נפגשים פעם אחת ואחרונה למסיבה בבר ב"מטבח הגיהנום". האפילוג חושף שלאחר המשפט, ג'ון וטומי שבו לחיי הפשע, וכעבור כמה שנים נמצאו הרוגים. מייק התפטר מעבודתו כעוזר התובע המחוזי, ועבר לגור באנגליה לבדו ומעולם לא התחתן. שייקס נשאר בעיר, והתקדם בעבודתו כעיתונאי. קרול המשיכה לגור ב"מטבח הגיהנום", מעולם לא נישאה, אך גידלה ילד משלה, שנקרא ג'ון תומאס מייקל מרטינז, ושכינוי החיבה שלו היה שייקס.

צוות שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

תפקיד שחקן
לורנצו "שייקס" קרקאטרה ג'וזף פרינו ג'ייסון פטריק
מייקל סוליבן בראד רנפרו בראד פיט
תומאס "טומי" מארקנו ג'ונתן טאקר בילי קרודופ
ג'ון ריילי ג'פרי וידגור רון אלדרד
האב בובי רוברט דה נירו
שון נוקס קווין בייקון
הנרי אדיסון ג'פרי דונובן
אדם סטיילר לני לופטין
ראלף פרגוסון טרי קייני
קינג בני ויטוריו גסמן
דני סניידר דסטין הופמן
קרול מרטינז מיני דרייבר

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]