סם פיליפס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סם פיליפס
Sam Phillips
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 5 בינואר 1923
פלורנס, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 30 ביולי 2003 (בגיל 80)
ממפיס, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Samuel Cornelius Phillips עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1945 עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה רוקבילי עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סמואל (סם) קורנליוס פיליפסאנגלית: Samuel Cornelius Phillips‏; 5 בינואר 1923 - 30 ביולי 2003) היה מפיק מוזיקלי אמריקאי, דמות מפתח בצמיחת הרוק אנד רול, הכנסת גיטרה חשמלית לסגנון הבלוז ("חישמול הבלוז") וביצוע סינתזה בין סגנונות "לבנים" (כקאנטרי ורוקבילי) ו"שחורים" (אפרו-אמריקאים כבלוז ורית'ם אנד בלוז) בשנות הארבעים ושנות החמישים. בתוכניות הרדיו שלו, באולפן ההקלטות שלו ובחברת התקליטים שלו, סאן רקורדס, נתן לראשונה במה לאמנים רבים, בראשם אלביס פרסלי וכן ג'וני קאש, רוי אורביסון, בי בי קינג, ג'רי לי לואיס, קארל פרקינס, האולין וולף ועוד. הביוגרפיה שלו באתר Allmusic טוענת שהוא היה לא רק המפיק החשוב ביותר בתולדות הרוקנרול אלא "אחת הדמויות החשובות ביותר בתרבות האמריקנית של המאה ה-20"[1].

שנים ראשונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיליפס נולד באלבמה, הצעיר מבין שמונה ילדים. אביו היה בעל מטע כותנה שבשדותיו עבדו פועלים אפרו-אמריקאים. הוא ספג בילדותו השפעות מוזיקליות שונות. למרות מדיניות ההפרדה האזין לשירת הפועלים ונחשף לבלוז ולגוספל יחד עם מוזיקת קאנטרי ושירי "השפל הגדול".

פיליפס למד קריינות רדיו ובשנות הארבעים החל לעבוד כמגיש תוכניות מוזיקה בתחנת רדיו באלבמה. תוכניתו הצטיינה בפתיחות יוצאת דופן לתקופתה ופיליפס השמיע שירים מאת יוצרים לבני ואפרו אמריקאים בכפיפה אחת, דבר שדרש אומץ לב באותה תקופה.

ב-1942 נישא לרבקה (בקי) ולזוג נולדו שני ילדים, נוקס וג'רי.

שירות ההקלטות של ממפיס[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-3 בינואר 1950 פתח פיליפס אולפן הקלטות עצמאי בממפיס, טנסי, שהייתה אז מוקד לפעילות בלוז. האולפן נקרא "שירות ההקלטות של ממפיס" (Memphis Recording Service). פיליפס הקליט לפרנסתו חתונות, לוויות ואירועים ציבוריים וקהילתיים שונים. בצד פעילות זו הקליט תקליטים לכל דורש, בתשלום. מזמרים והרכבים שתפסו את אזנו לא דרש תשלום מיידי וניסה למכור את ההקלטות לחברות תקליטים, כך זכה לשם של "מאתר כישרונות".

במרץ 1951 הקליט פיליפס להקה בשם "ג'קי בנסון וחתולי הדלתא שלו" (Jackie Brenston and his Delta Cats), בה ניגן גם אייק טרנר בן ה-19 (בעלה של טינה טרנר), בשיר "רוקט 88". תקליטון זה נחשב לתקליט הרוקנרול הראשון בהיסטוריה[2].

באותה תקופה גילה פיליפס גם את האולין וולף, ליטל מילטון ובי בי קינג.

סאן רקורדס[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – סאן רקורדס
מבנה האולפן בממפיס, טנסי

ב-1952 הקים את חברת התקליטים שלו "סאן רקורדס". התגלית הגדולה ביותר שלו במסגרת זו היה אלביס פרסלי.

ביולי 1953 שילם אלביס לחברת "סאן רקורדס" כדי להקליט שני שירים על תקליטון חובבים שבו שר את "My Happiness" ו-"That's When Your Heartaches Begin" אשר היו שירים פופולריים של אותה תקופה.

פיליפס, ועוזרתו, מריון קייסקר, שמעו את התקליטים, וזיהו את כישרונו של אלביס. ביוני 1954 הם קראו לו כדי למלא את מקומו של זמר בלדות חסר. אף על פי שהפגישה לא נשאה פרי, צרף פיליפס את אלביס לשני מוזיקאים מקומיים, סקוטי מור וביל בלאק כדי לראות מה יוכלו לעשות ביחד. במהלך הפסקה בחזרות ב-5 ביולי 1954 החל אלביס לשיר באופן ספונטני גרסת כיסוי לשירו של זמר הבלוז האפרו-אמריקאני ארתור "ביג בוי" קרואדפ, "That's Alright Mama", ופיליפס לחץ על כפתור ההקלטה, בחושבו שאולי אלביס מצא נישה טובה. במהלך הקלטה היסטורית זו, נוצר סגנון חדש שהיה כמו שהגדיר זאת אלביס עצמו "לא דומה לשום סגנון", השיר "That's Alright" הוקלט בסגנון קאנטרי ווסטרן (מוזיקה עממית לבנה מדרום ארצות הברית), מצידו השני של התקליטון הקליט אלביס שיר קאנטרי מפורסם של ביל מונרו עם נגיעות בלוז: "blue moon of Kentucky", ברגע זה חל מהפך היסטורי שפרץ את מחסומי הגזע בארצות הברית ובכל העולם: שיר בלוז מובהק בסגנון קאנטרי, ומצידו השני שיר קאנטרי בסגנון בלוז. פרסלי התקדם במצעדי הפזמונים של סוגת "קאנטרי & ווסטרן" אך לא פרץ לשוק הפופולרי. בסוף 1955 מכר פיליפס את חוזה ההקלטות של פרסלי לחברת תקליטי RCA בסכום האגדי דאז של 35,000$, פעולה שאיפשרה הן את פריצתו של פרסלי והן את הבסיס הכלכלי של "סאן רקורדס".

בהמשך יצר פיליפס בסאן חבורת יוצרים בהם ג'רי לי לואיס, ג'וני קש, רוי אורביסון ואחרים שהקליטו ויצאו לסיבובי הופעות ארוכים ברחבי ארצות הברית, בהם הוצגו מדי פעם אמנים חדשים שגילה.

במהלך שנות השישים התברר שפיליפס נכשל כאיש עסקים וערך עבור אמניו חוזים שגררו הפסדים ניכרים. אמני סאן המצליחים נטשו לחברות תקליטים גדולות ורבים תבעו את פיליפס לכספי תמלוגים שהגיעו להם ופיליפס נכשל בגבייתם ובניהולם.

פרסים וכיבודים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1986, עם פתיחת היכל התהילה של הרוקנרול היה פיליפס חבר בקבוצה הראשונה של היוצרים שנבחרה אליו, יחד עם אלביס פרסלי, צ'אק ברי, ריקי נלסון, ביל היילי, ריי צ'ארלס, ג'רי לי לואיס ואחרים, והיה הלא-מבצע היחיד בקבוצה זו. הוא נבחר גם להיכלי התהילה של הבלוז, הרוקבילי והקאנטרי.

בשנת 1991 זכה בפרס גראמי למפעל חיים.

בקולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמותו של פיליפס הופיעה מספר פעמים בסרטים. ב-1979 בסרט "אלביס", ב-1989 בסרט "!Great Balls of Fire" על דמותו של ג'רי לי לואיס וב-2005 בסרט הולך בדרכי על דמותו של ג'וני קאש.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Olsen, Eric P. "Founding Father: Sam Phillips and the Birth of Rock and Roll." The World and I May 2001: 79. ProQuest. Web. 22 Oct. 2009.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ביוגרפיה באתר Allmusic
  2. ^ ראו הביוגרפיה ב-Allmusic וכן ראו המבקר פטר גורלניק, "Sam Phillips" by Nick Talevski. From the "Unofficial Encyclopedia of Rock and Roll Hall of Fame (1998)