סמואל דה שמפלן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף סמואל דה שמפליין)
סמואל דה שמפלן
Samuel de Champlain
דיוקן לא-אותנטי של דה שמפלן
דיוקן לא-אותנטי של דה שמפלן
דיוקן לא-אותנטי של דה שמפלן
לידה 1567
Hiers-Brouage, צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 25 בדצמבר 1635 (בגיל 68 בערך)
קוויבק, קנדה עריכת הנתון בוויקינתונים
לאום צרפתי
בן או בת זוג Hélène Boullé עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1603–1635 (כ־32 שנים)
מספר מסעות 3
גילויים בולטים קוויבק
אזורים שחקר צרפת החדשה
פרסים והוקרה Person of National Historic Significance (17 במאי 1929) עריכת הנתון בוויקינתונים
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
מידע על חייו
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סמואל דה שַׁמְפְּלַןצרפתית: Samuel de Champlain;‏ בין 1567 ל-157025 בדצמבר 1635) היה חוקר וקרטוגרף, אבי צרפת החדשה ומייסדה, וכן אביה-מייסדה של קוויבק, הפרובינציה דוברת הצרפתית של קנדה. נולד בעיירה יֶר-בְּרוּאָז' שבחוף המערבי של צרפת. אמו הייתה כפי הנראה הוגנוטית.

הגיע לראשונה לחופי צפון אמריקה במאי 1603, כחבר במשלחת שעסקה בסחר פרוות. עם חזרתו לצרפת כתב דוח תחת הכותרת: "פראים: או מסעו של סמואל שמפלן, מברואז', בצרפת החדשה בשנת 1603" (Des Sauvages: ou voyage de Samuel Champlain, de Brouages, faite en la France nouvelle l'an 1603).

הקמת קוויבק סיטי[עריכת קוד מקור | עריכה]

באביב 1604, בעידודו של המלך אנרי הרביעי, חזר לאזור ופתח בניסיונות התיישבות שלא עלו יפה. מיעוט המתיישבים הקשה על הקמת יישובים מבוססים, שיחזיקו מעמד בחורף הקנדי הקשה. ב-3 ביולי 1608 הגיע שמפלן ל"נקודת קוויבק" שעל גדת נהר סנט לורנס, והקים שם אתר מבוצר בשם קוויבק, לימים העיר קוויבק סיטי. הקבוצה שבאה עם שמפלן מנתה עשרים ושמונה, שמהם שרדו רק שמונה את החורף. (רוב הנפטרים מתו מצפדינה, מיעוטם מאבעבועות שחורות ומקור).

בשנים שלאחר מכן יצר דה שמפלן קשרים עם האלגונקווינים ועם שבטים אחרים שחיו באזור הנהר. הוא ניצל את ידידותו איתם כדי לחקור את מרחבי השטח, ובין היתר גילה את אגם שמפליין (Lake Champlain), אגם הנמצא כיום בתחומי ארצות הברית (במדינות ורמונט וניו יורק), אך נקרא על שם מגלהו. תוך כדי מסעותיו נכנס לעימות עם שבטים אינדיאנים יריבים מבני המקום הנמנים עם האירוקוי .

ב-1612, לבקשתו של שמפלן, מינה המלך לואי ה-13 מושל צבאי בדרגת לויטננט-גנרל לאזור קוויבק. לאחר מותו של זה, מונה שמפלן עצמו למושל, וכיהן בתפקיד זה עד 1627. הוא המשיך במסעות החקר וגילה את נהר אוטווה ואת אגם אָטִיגְווֹטוֹ (כיום ימת יורון). שמפלן מת ערירי ב-25 בדצמבר 1635. מקום קבורתו לא נודע.

מפה של צרפת החדשה (חבל קויבק) שהכין שמפלן ב-1612; ניתן לראות במפה משמאל לימין את האגמים הגדולים, את הנהר סנט לורנס, את מיקומה של קוויבק סיטי ואת מפרץ סנט לורנס

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סמואל דה שמפלן בוויקישיתוף