סמל צבא הגנה לישראל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף סמל צה"ל)
סמל צבא ההגנה לישראל
סמל צה"ל החל מינואר 2022
סמל צה"ל החל מינואר 2022
התקנים
מגן מגן דוד ובתוכו חרב ועלה זית
מוטו צבא הגנה לישראל
פרטים נוספים
שימוש בשימוש בדגל צה"ל, בכל מחנה צבאי, על גבי מצבות חללי צה"ל, מסמכים צבאיים רשמיים ועל כובע או כומתת הרמטכ"ל ועל כומתתם של ראשי האגפים ומפקדי הפיקודיים המרחביים וזרוע היבשה.
סמל צה"ל עד 2021
סמל צה"ל על בול "מועדים לשמחה ה'תש"י" משנת 1949

סמל צה"ל הוא הסמל המייצג את צה"ל. הסמל מכיל בתוכו את סמל "ההגנה", חרב שמשולב בה ענף של זית. סמל "ההגנה" משמש כסיכת מפקד מחלקה ומחולק החל מקורס הקצינים הראשון של צה"ל.

החרב בסמל מייצגת את המלחמה, בעוד שענף הזית מסמל את הכמיהה לשלום. החרב והענף נתונים בתוך קווי המתאר של מגן הדוד, סמל חשוב במסורת היהודית המסמל את העם היהודי ואת ההיסטוריה שלו. בסמל מופיע הכיתוב "צבא ההגנה לישראל", נתון על גבי מוטו[1].

הסמל עוצב על ידי המעצב אוטה וליש, שהתבסס על סמל ארגון ההגנה שעיצב האדריכל אריה אלחנני והורכב מחרב ועץ זית. וליש הוסיף לסמל ההגנה מסגרת הדומה למגן דוד, והוסיף סרט ועליו המילים "צבא ההגנה לישראל".[2]

הסמל מוטען על דגל צה"ל, ומופיע בכל מחנה צבאי. הסמל מופיע על מצבותיהם של כל חללי צה"ל, וגם על קברם של חללי האצ"ל ומחתרות אחרות, שחוילו בדיעבד. הסמל נענד כסמל כובע על כומתתו של הרמטכ"ל בלבד.[3] החל משנת 2021, סמל צה"ל נענד על כומתתם של כלל חברי פורום המטה הכללי (ראשי אגפים ומפקדי פיקודים) למעט שניים: מפקד זרוע האוויר, ומפקד זרוע הים.[דרוש מקור]

ב-9 בינואר 2022 הכריז צה"ל על עדכון ויצירת סמל אחיד[4][5][1].

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]