סמל קנדה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שלט האצולה של המלך בזכות של קנדה
Arms of His Majesty in Right of Canada
סמל קנדה
פרטים
המחזיק בסמל צ'ארלס השלישי כמלך קנדה
תאריך אימוץ 21 בנובמבר 1921
התקנים
ציצה אריה פוסע, מוכתר בכתר אדוארד הקדוש ומחזיק בידו עלה עץ אדר בצבע אדום, ומעליו כתר נוסף
עטרה אדום ולבן
קסדה קסדה מלכותית בצבעי זהב וירוק
מעטה עלי עץ אדר בצבעי אדום ולבן
מגן מחולק בפֶס לשלושה פסים אופקיים. העליון - מחולק לשני רבעים, הראשון שלושה אריות זהב פוסעים על רקע אדום והשני אריה אדום שומר על רקע זהב, ומסגרת אדומה עם פרחים. האמצעי - מחולק לשני רבעים, הראשון נבל זהב עם מיתרים לבנים על רקע כחול, והשני שלושה פלר דה ליס זהובים על רקע כחול. התחתון - שלושה עלי עץ האדר בצבע אדום על רקע לבן.
תומכים משמאל אריה המחזיק את דגל הממלכה המאוחדת ומימין חד קרן המחזיק דגל כחול המוטען בשלושה פלר דה ליס
חלקה זר של שושני טיודור, תלתנים, דרדרים ושושנים לבנים
מוטו A Mari usque ad Mare
לטינית: מים עד ים)
פרטים נוספים
מסדרי אבירות סרט מסדר קנדה עליו מופיע מוטו המסדר "Desiderantes Meliorem Patriam" (מלטינית: "ברצונם מדינה טובה יותר"

סמל קנדה הידוע גם כשלט האצולה המלכותי של קנדה או בשמו הרשמי שלט האצולה של הוד מלכותו לזכותו על קנדהאנגלית: Arms of His Majesty in Right of Canada) הוא, מאז ניתן ב-21 בנובמבר 1921, סמלו של המונרך הקנדי ובכך סמלה הרשמי של קנדה. לשלט קווי דמיון רבים לסמל הממלכה המאוחדת עקב עברה של קנדה כדומיניון של האימפריה הבריטית ומשלב אלמנטים קנדיים רבים.

בלאזון השלט[עריכת קוד מקור | עריכה]

בלאזון שלט האצולה, כפי שנקבע בעת הענקתו בשנת 1921, מתואר להלן:

Tierced in fesse the first and second divisions containing the quarterly coat following, namely, 1st, gules three lions passant guardant in pale Or, 2nd, Or a lion rampant within a double tressure flory-counter-flory gules, 3rd, azure a harp Or stringed argent, 4th, azure, three fleurs-de-lis Or, and the third division argent three maple leaves conjoined on one stem proper. And upon a royal helmet mantled argent doubled gules the crest, that is to say, on a wreath of the colours argent and gules a lion passant guardant Or imperially crowned proper and holding in the dexter paw a maple leaf gules. And for supporters on the dexter a lion rampant Or holding a lance argent, point Or, flying therefrom to the dexter the Union Flag, and on the sinister a unicorn argent armed crined and unguled Or, gorged with a coronet composed of crosses-patée and fleurs-de-lis a chain affixed thereto reflexed of the last, and holding a like lance flying therefrom to the sinister a banner azure charged with three fleurs-de-lis Or; the whole ensigned with the Imperial Crown proper and below the shield upon a wreath composed of roses, thistles, shamrocks and lillies a scroll azure inscribed with the motto A mari usque ad mare.

מחולק באמצעות פֶס כך שהאזורים הראשון והשני יוצרים חלוקה לרבעים ומכילים את השלטים הבאים, הראשון גולס שלושה אריות פוסעים ומגינים אור, השני אור אריה זקוף גולס בתוך מסגרת פרחונית כפולה אדומה, השלישי אזור נבל אור עם מיתרים ארז'ן, הרביעי אזור שלושה פלר דה ליס אור, האזור השלישי ארז'ן שלוש עלי עץ האדר מחוברים על ענף אחד בצבעים טבעיים. ומעל קסדה מלכותית עם מעטה ארז'ן וגולס הציצה, כלומר, על עטרה בצבעי ארז'ן וגולס אריה פוסע ושומר מוכתר בכתר אימפריאלי בצבעים טבעיים ומחזיק בכפו הדקסטרית עלה עץ אדר גולס. וכתומכים בצד הדקסטרי אריה זקוף אור אוחז ברומח ארז'ן, חוק אור, עליו מונף דגל האיחוד לדקסטר, בצד הסיניסטרי חד קרן ארז'ן רעמה פרסות וקרן אור, כבול בנזר עשוי צלב פאטה ופלר דה ליס, מחובר לשרשרת, ומחזיר ברומח עליו מונף נס אזור מוטען בשלושה פלר דה ליס אור; מעל לשלט כתר אימפריאלי בצבעיו הטבעיים ומתחת למגן על זר המורכב משושנים, דרדרים, תלתנים ושושנים צחורות מגילה אזור עליה כתוב המוטו "מים עד ים"

התקני השלט וסמליותם[עריכת קוד מקור | עריכה]

המגן[עריכת קוד מקור | עריכה]

המגן
המגן

המגן מחולק לחמישה רבעים, ארבעת העליונים מייצגים את האומות אשר מהן הגיעו מייסדי המדינה, והתחתון מייצג את האומה הקנדית:

הרבע הראשון, הממוקם במצד השמאלי העליון מכיוון מבטו של הצופה, כולל שלושה אריות זהובים על רקע אדום הלקוחים מסמל אנגליה. מוטיב האריות הזהובים על רקע אדום סימל את אנגליה מאז כיבושו של ויליאם הכובש והנורמנים את אנגליה בשנת 1066. בתחילה היה זה אריה בודד אשר הוחלף על ידי זוג אריות, אשר התקבע לבסוף עם שלושה אריות בערוב ימי שלטונו של ריצ'רד לב הארי, בסופה של המאה ה-12, על ממלכת אנגליה[1];

הרבע השני, הממוקם בצידו הימני העליון של המגן, מכיל אריה אדום על רקע זהב בתוך מסגרת אדומה של פרחים, אשר מסמלים את סקוטלנד מאז ימי ויליאם הראשון;

הרבע השלישי, במרכז מצד שמאל, מציג נבל אירי בצבעי זהב עם מיתרי כסף על רקע כחול, נבל זה, הידוע כנבל של טארה, הוא סמלה של ממלכת אירלנד ההיסטורית;

הרבע הרביעי, במרכז מצד ימין, מכיל שלושה פלר דה ליס זהובים על רקע כחול, סמלה של ממלכת צרפת והדגל הראשון אשר הונף על אדמת קנדה בידי ז'אק קרטייה במאה ה-16.[2]

הרבע החמישי, זר של שלושה עלים אדומים של עץ האדר, הוא סמל קנדי אשר היה בשימוש כבר במאה ה-18. העלים הוצעו כסמל כבר בשנת 1834, הוטענו על סמליהן של קוויבק ואונטריו, והפכו לסמל לאומי רשמי בשנת 1965 עם ההכרזה על דגל קנדה. במקורם צוירו העלים בצבע ירוק, שכן הם אמורים היו לייצג נעורים והתחדשות, וזאת בניגוד לצבעם האדום של עלי הסתיו המתים. אולם, הבלאזון נכתב "בצבעים טבעיים" כך שניתן היה לציירם הן בצבע ירוק והן בצבע אדום, ובשנת 1957, הוחלט על שינוי הצבע לאדום על מנת להתאים את השלט לצבעים הלאומיים של קנדה.

קולר מסדר קנדה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מסדר קנדה
מסדר קנדה

סביב המגן ממוקם סרט אדום, עליו כתוב באותיות זהב מוטו מסדר קנדה, אות הכבוד הגבוה ביותר הניתן בקנדה. המוטו desiderantes meliorem patriam (מלטינית - ”שואף טובה לארצו”) לקוח מן האיגרת אל העברים 11, 16, והוא מציין את תנאי הקבלה של אות המסדר - מי שתרם לאורך חייו תרומה אשר הביאה לשינוי משמעותי בקנדה, וכן לאנשים שאינם אזרחי קנדה אשר פעלו כל חייהם לשינויו לטובה של העולם.[דרוש מקור]

תומכי המגן[עריכת קוד מקור | עריכה]

תומכי השלט
תומכי השלט

תומכי המגן, כתומכי השלט הבריטי, הם האריה האנגלי והחד-קרן הסקוטי אשר שניהם אוחזים ברמחים עליהם מונפים דגלים. בצד הדקסטר (בצד השמאלי מנקודת מבטו של הצופה) עומד האריה הבריטי, אוחז ברומח כסוף עם קצוות זהובים עליו מונף דגל האיחוד המלכותי (דגל הממלכה המאוחדת), אך בניגוד לשלט האצולה הבריטי, האריה אינו מוכתר ואינו מביט אל הצופה. בצד הסיניסטר (בצד ימין מנקודת מבטו של הצופה) עומד החד-קרן הסקוטי הכסוף עם קרן, פרסות, רעמה וזנב זהובים, אוחז ברומח עליו מונף נס כחול מוטען בשלושה פלר דה ליס זהובים, לציונה של צרפת המלכותית. כפי שעל השלטים הבריטי והסקוטי מופיע החד-קרן כבול, כך הוא כבול גם בשלט הקנדי. שכן, החד-קרן במסורת ימי הביניים נחשב כחיה מסוכנת ביותר אשר רק בתולות יכלו לרכב עליו.[3]

הקסדה והמעטה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מעל המגן נחה קסדה מוזהבת המייצגת את ריבונותו של הריבון על הממלכה. סביב הקסדה פרוש המעטה עשוי עלי עץ אדר בצבעי אדום ולבן - הצבעים הלאומיים של קנדה.

הקסדה והמעטה
הקסדה והמעטה

כתר אדוארד הקדוש[עריכת קוד מקור | עריכה]

כתר אדוארד הקדוש
כתר אדוארד הקדוש

מעל שלט האצולה מופיע כתר אדוארד הקדוש אשר משמש ככתר ההכתרה הרשמי של המונרך הבריטי והקנדי.[דרוש מקור] הכתר נוצר בשנת 1661 להכתרתו של מלך אנגליה צ'ארלס השני, לאחר שכתר ההכתרה הקודם הושמד בהוראת אוליבר קרומוול במהלך מלחמת האזרחים של אנגליה. על פי המסורת, הזהב ממנו הוכן הכתר נלקח מהכתר של אדוארד המודה (אדוארד הקדוש) - מלך אנגליה במאה ה-11, והפנינים נלקחו מתכשיט שהיה שייך למלכה אליזבת הראשונה.

הכתר מורכב מארבעה צלבים בסיסו, המעוטרים בארבעה פלר דה ליס שמעליהם ארבע חצאי קשתות שמעליהן מונד ובראשו צלב. במרכז הכתר כיפת קטיפה, והוא עשוי זהב טהור ובו 444 אבנים יקרות.

הופעתו של הכתר מאזכרת את היותה של קנדה מונרכיה חוקתית אשר בראשה עומד כריבון מלך או מלכה. בעיצוב המקורי של שנת 1921 הופיע כתר טיודור, אולם לאחר בקשתה של המלכה אליזבת השנייה הוחלף העיצוב לכתר הנוכחי בשנת 1957.

הציצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ציצת השלט
ציצת השלט

ציצת השלט דומה אף היא לציצת השלט הבריטי, אריה פוסע ושומר מוכתר בכתר אדוארד הקדוש. אולם בניגוד לציצה הבריטית, האריה מחזיק בכפו אלה עץ אדר בצבע אדום, ועומד על עטרה בצבעי אדום ולבן. הציצה מהווה גם את המוטיב המרכזי בדגל המושל הכללי של קנדה, אשר מסמל את המושל כנציגו של הריבון בממלכה.

המוטו[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחתית שלט האצולה, מעל החלקה, מופיע המוטו הלאומי של קנדה: "מים עד ים" (בלטינית: a mari usque ad mare) - פסוק המופיע בספר תהלים, פרק ע"ב, פסוק ח'. המוטו מתאר את מיקומה של קנדה בין שני האוקיינוסים - האטלנטי והשקט, ומקורו בגרסה הלטינית של ספר תהלים, פרק ע"ב, פסוק ח': ”Et dominabitur a mari usque ad mare, et a flumine usque ad terminos terrae” (בעברית: ”וירד מים עד ים, ומנהר עד אפסי ארץ”).

השימוש הראשון במשפט על מנת לתאר את קנדה היה בספרו של ג'ורג' מונרו גרנט "מאוקיינוס לאוקיינוס" משנת 1977. גרנט, איש ציבור קנדי, כומר ומטיף פרסביטרי, השתמש במשפט לתיאורה של קנדה בדרשותיו. השימוש הרשמי הראשון היה בעת כינוסה של האספה המחוקקת של ססקצ'ואן בשנת 1906, והוצע כמוטו הלאומי בעבור סמלה החדש של קנדה על ידי ג'ון פופ, דבר שאושר בשנת 1921. העיצוב המקורי לא כלל מוטו, אולם לאחר כינוסה של ועדה לבחינת עיצובו המחודש של הסמל, בהשתתפותו של פופ, אושר העיצוב החדש. הוא אושרר על ידי דבר המלך במועצה ב-21 באפריל 1921, וניתן רשמית על ידי המלך ג'ורג' החמישי ב-21 בנובמבר באותה השנה.

המוטו הקנדי
המוטו הקנדי

החלקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שלט האצולה נח על חלקה העשויה מזר הפרחים הלאומיים של ארבע האומות המייסדות של קנדה, האומות אשר מופיעות גם כן במגן. אנגליה מיוצגת על ידי שושנת טיודור, סקוטלנד על ידי דרדר, אירלנד על ידי שמרוק (תלתן), וצרפת על ידי פלר דה ליס, אשר שימש כסמלה המלכותי של צרפת מהמאה ה-12.

החלקה
החלקה

ההיסטוריה של שלט האצולה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שלט האצולה המשלב את שלטי ארבע המושבות המקוריות: אונטריו, קוובק, ניו ברנזוויק ונובה סקוטיה

טרם איחוד קנדה אשר חל בשנת 1867 שימש שלט האצולה הבריטי כסמל הריבונות המלכותית.[4] לקולוניות הבריטיות בצפון אמריקה הבריטית לא הוענק כל שלט אצולה, למעט ההענקות לנובה סקוטיה ולניופאונדלנד במאה ה-17.[דרוש מקור] ב-6 במאי 1868, שנה לאחר האיחוד, הוענקו בצו מלכותי שלטי אצולה לקולוניות אונטריו, קוובק, ניו ברנזוויק וגם לנובה סקוטיה, אשר עובדת הענקת השלט במאה ה-17 נשכחה, ורק בשנת 1929 נתגלה השלט ההיסטורי אשר הוחזר לה.[דרוש מקור] הצו המלכותי לא העניק שלט לדומיניון הקנדי, אולם איפשר לשלב את ארבעת השלטים באמצעות חלוקה לרבעים על מנת ליצור חותם גדול. שלט מחולק נוצר כסמל בלתי רשמי לדומיניון, ועם צירופה של כל קולוניה לאיחוד, שולב שלטהּ בשלט המחולק עד אשר שולבו בו תשעה שלטים שונים. השלט אשר צבר פופולריות רבה גם בקרב מוסדות השלטון אף שלא קיבל גושפנקא רשמית מהמונרך.[דרוש מקור]

1870 1873 1896 1907

סמל חדש הוענק לקנדה על ידי המלך ג'ורג' החמישי בשנת 1921. בסמל זה עלי עץ האדר היו ירוקים.

ב-1931, עם חקיקתו של חוק וסטמינסטר, הפכה קנדה, לצד שאר ממלכות חבר העמים, לעצמאית ומתנתקה למעשה משליטת הממלכה המאוחדת. כך הפך שלט האצולה אשר הוענק לשימוש מסוים בקולוניה הקנדית, לשלט האצולה הרשמי של המלך בזכות על קנדה, ולשם שימוש נרחב ברחבי הממלכה, ובכך החליף את השלט הבריטי אשר שימש כסמלו של המונרך הריבון ברחבי האימפריה הבריטי.

בשנת 1957 אומץ סמל חדש בו עלי עץ האדר היו אדומים.

ההבדל בין שני סמלים אלה הוא בפרשנות התיאור הרשמי של הסמל הקובע שצבע העלים צריך להיות "תואם" - והמחלוקת היא בשאלה מהו הצבע התואם של עלי עץ האדר - צבע העלים באביב (ירוק) או צבע העלים בסתיו (אדום).

בשנת 1987 אשרה אליזבת, מלכת קנדה, את הוספת מוטו מסדר קנדה לשלט לאור בקשתו של ראש הממשלה בריאן מלרוני.

השימוש בשלט ומעמדו החוקי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סמל קנדה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ שלט האצולה המלכותי של בריטניה (באנגלית)
  2. ^ ההיסטוריה של ההרלדיקה בקנדה באתר האגודה ההרלדית המלכותית של קנדה (באנגלית)
  3. ^ החד-קרן באתר העוסק בהרלדיקה בריטית (באנגלית)
  4. ^ היסטוריה קצרה של שלט האצולה הקנדי באתר האגודה ההרלדית המלכותית של קנדה (באנגלית)