סנגורוצ'קה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סנגורוצ'קה
Снѣгурка, Снѣгурочка
הופעה ראשונה Kievlyanin עריכת הנתון בוויקינתונים
מידע
מקצוע fictional young girl, דמות
דמויות קשורות
משפחה דד מורוז (סיידקיק, נכדה) עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סְנֵגוּרוֹצְ'קָה ( Снегурочка בתרגום חופשי מרוסית: - נערת השלג) היא דמות באגדות הרוסיות. הדמות מופיעה בפולקלור סלאבי באגדה שמסתיימת במותה הטראגי. כיום הדמות מקושרת לחג הנובי גוד ומשמשת כעוזרת של דד מורוז.

סנגורוצ'קה בפולקלור סלאבי[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפי האגדה אחת, סנגורוצ'קה נקשרת לרועת צאן בשם "לֶל", אך ליבה אינו מסוגל לדעת מהי אהבה. אמה מרחמת עליה ומעניקה לה את יכולת האהבה, אך ברגע שהיא מתאהבת, ליבה של נערת השלג מתחמם וכל גופה נמס.

בגרסאות רבות סנגורוצ'קה היא אשת שלג הקמה לתחייה. הוריה הם אנשים זקנים ללא ילדים. במרבית הגרסות סנגורוצ'קה מתה מכך שהיא נמסה. בגרסאות שונות היא נמסה מבואו של האביב או בעקבות מנהג של קפיצה מעל מדורה (מנהג סלאבי בסוף החורף).

התיעוד הכתוב הראשון לסנגורוצ'קה הוא סיפורו של הסופר הרוסי אלכסנדר אפנסייב (רוסית: Александр Афанасьев ) מ-1869. בסיווג ארנה-תומפסון סיפורה של סנגורוצ'קה קיבל את המספר 703*[1].

מחזה של אוסטרובסקי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – נערת השלג

גרסת הסיפור עברה עיבוד למחזה על ידי אלכסנדר אוסטרובסקי, בליווי מוזיקה מאת פיוטר איליץ' צ'ייקובסקי. מחזה זה עובד על ידי רימסקי קורסקוב לאופרה "נערת השלג".

בשנת 1878 יצרו המלחין לודוויג מינקוס והכוריאוגרף מריוס פטיפה גרסה בימתית לסנגורוצ'קה בשם "בת השלג".

נכדתו של דד מורוז[עריכת קוד מקור | עריכה]

גבר ואישה לבושים כדד מורוז וסנגורוצ'קה, חלק ממנהג מודרני. בלארוס

סנגורוצ'קה המודרנית מתוארת כנכדתו ובת לווייתו של דד מורוז ומתקשרת לנובי גוד. היא לבושה במעיל כחול בדרך כלל וסיפור הרקע שלה אינו כולל מוות טראגי. קיים מנהג בו בנובי גוד אישה הלבושה כסנגורוצ'קה תתלווה לגבר הלבוש כדד מורוז במחלוקת מתנות לילדים. הדמות פופולרית מאוד בחבר המדינות מאז שנות ה-30 של המאה ה-20.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סנגורוצ'קה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]