סנטר (פוטבול אמריקאי)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מיקום הסנטר במערך ההתקפה בו יש שני רצים אחוריים, שני תופסים וקיצוני צמוד. מיקום קו ההתקפה קבוע ואינו יכול להשתנות במערכים השונים
רנדי קרוס, אחד מהסנטרים הבולטים, ובעל שלוש אליפויות עם סן פרנסיסקו 49'

סנטראנגלית, בארצות הברית: Center או C, בקנדה: Centre). זוהי עמדה בפוטבול האמריקאי או הקנדי. בפוטבול הקולג'ים בארצות הברית מוענק פרס דייב רימינגטון לסנטר הטוב ביותר באותה שנה

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסנטר היא העמדה הפנימית ביותר בין אנשי הקו ההתקפי בקבוצת ההתקפה הפוטבול. כמו כן הסנטר הוא האדם שמוסר (מוציא "סנאפ") מבין רגליו את הכדור אל הקוורטרבק בתחילת כל מהלך התקפי

תפקידים[עריכת קוד מקור | עריכה]

תפקידו הראשון והעיקרי של הסנטר הוא להעביר את הכדור אל הקוורטרבק, העברה זו נקראת סנאפ. תכנון המהלך ההתקפי ברובו נישען על המיקום של אנשי הקו ההגנתי והליינבקרים ביחס לקו ההתקפי ואילו מרווחים בקו ההתקפי אנשי ההגנה בוחרים לכסות. בגלל שהסנטר רואה בצורה הברורה ביותר את המערך ההגנתי לפני הסנאפ, הוא הראשון שמכריז על שינוי בקו ההתקפי, ההכרזה הזאת מבוססת על מיקום אנשי הקו ההגנתי וחוליית הליינבקרים ביחס למרווחים שיש בקו ההתקפי, רוב השינויים שיבואו לאחר מכן מבוססים על ההכרזה של הסנטר. במקרים מסוימים הסנטר יכול לשנות את המערך של הקו ההתקפי כולו.

לאחר הסנאפ על הסנטר מוטלת האחריות לחסום את שחקני הקבוצה היריבה. משימות החסימה שעל הסנטר לבצע משתנות בתלות במהלך ההתקפי שרוצים לבצע.

חסימות לריצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חסימות לריצה משתנות בתלות במהלך שרוצים לבצע ובמערך ההגנתי, כמו כן יש צורך בדחיפה של שחקני הקבוצה היריבה וזהו אחד מתפקידי הסנטר והליין ההתקפי בכלל. לאחר הסנאפ בדרך-כלל משימות החסימה של הסנטר יכללו:

  • חסימה של הליינבקר האמצעי ובמערכים מסוימים את הליינבקר האחורי, לאחר מכן או אם אין ליינבקר ממולו התקדמות לעבר קו ההגנה השני וביצוע חסימה
  • עזרה לגארדים בביצוע החסימות שלהם. ישנה אפשרות של חסימה כפולה של סנטר וגארד של שחקן אחד מהקבוצה היריבה (בדרך כלל הטאקל ההגנתי) כדי לדחוף אותו עוד כמה צעדים אחורה. ישנה עוד אפשרות בה הסנטר נותן דחיפה קטנה ("צ'יפ") שעוזרת לגארד להשיג עמדה טובה יותר לחסימה. לאחר מכן הסנטר יתקדם הלאה לחסום מטרות אחרות מאחרוי הקו ההגנתי.
  • ישנם מערכים התקפיים בהם שחקן מקו ההתקפה יוצא מהקו, רץ לפני השחקן עם הכדור וחוסם עבורו. למהלך כזה קוראים פוֻל (משיכה או באנגלית pull), אם אחד הגארדים "נמשך" כדי לבצע חסימה עבור השחקן עם הכדור, בדרך כלל הסנטר הוא זה שיחסום את הטאקלים ההגנתיים במקום בו הגארד השאיר חלל ריק.

חסימות למסירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • חשוב לזכור שבמהלכי מסירה אסור לאנשי הקו לעבור את קו ההתנגשות. חסימות למסירה דומות ברובן לחסימות עבור ריצה. גם פה הסנטר יעזור לגארדים בתלות במערך ההגנתי ובמיקום אנשי הקו ההגנתי. במקרה של בליץ הסנטר אולי יצטרך לזהות ולחסום ליינבקר, סייפטי או מגן פינה שמבצעים בליץ. סנטר טוב צריך גם להיות עירני למהלכי הטעיה ומהלכים מוסבים של ההגנה.

בזמן המהלך[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברוב מהלכי ההתקפה הסנטר יעביר את הכדור ישירות לידיו של הקוורטרבק "מתחת לסנטר" (אנדר סנטר או באנגלית under center בסלנג). במערך השוט-גאן, הסנטר ימסור את הכדור לקוורטרבק שעומד מספר יארדים מאחוריו. במערכים לשער שדה או הרחקה הסנטר ימסור את הכדור למחזיק או המרחיק שנעמדים מספר יארדים מאחוריו. בגלל שסנאפ גרוע יכול להרוס מהלך של הקבוצות המיוחדות ולגרום לאיבודי כדור, ישנן קבוצות שמאמנות שחקן במיוחד לתפקיד סנטר של מערכי הקבוצות המיוחדות. שחקן זה נקרא לונג סנאפר. חשוב לזכור שהסנטר אינו מחויב להעביר את הכדור לקוורטרבק המחזיק או המרחיק, אלא יכול להעביר את הכדור לכל שחקן העומד מאחוריו. לכן יש מהלכים שבהם הסנטר מעביר את הכדור ישירות לרץ האחורי, שבדרך-כלל מקבל את הסנאפ, וזאת במטרה להטעות את ההגנה.

קבוצות מיוחדות[עריכת קוד מקור | עריכה]

במערכי הקבוצות המיוחדות, אם זהו מהלך הרחקה על הסנטר ימסור את הכדור בין 12 ל-14 יארד למרחיק, ואם זהו מהלך לשער שדה הסנטר ימסור את הכדור בדרך-כלל 7 יארד אל השחקן המחזיק (השחקן שמכין ומחזיק את הכדור עבור הבועט). זהו תפקיד שכל סנטר יכול לבצע אך קבוצות רבות מאמנות אנשים במיוחד לתפקיד זה (לונג סנאפר). ישנה חשיבות רבה למסירה ארוכה כזאת, והיא כדי שבזמן הבעיטה שחקנים גבוהים הנעמדים על קו ההתנגשות לא יצליחו לחסום את הכדור במעופו. כמו כן שבמיקרה וההגנה על הבועט קרסה לבועט יהיה זמן לשחרר את הכדור.

משיכת עבירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

למרות שהקוורטרבק הוא זה ששולט בכדור, זהו התפקיד של הסנטר להכניס את הכדור למשחק, ולשחקני ההגנה אסור לחצות את קו ההתנגשות לפני הסנאפ. סנטר "ערמומי" יכול להטעות את הקבוצה היריבה לעשות עבירת אופסייד, או לעשות סנאפ בזמן ששחקני ההגנה מחליפים עמדות, או מחליפים שחקנים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סנטר בוויקישיתוף