אנדראס הקדוש

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף סנט אנדרוס)
אנדראס הקדוש
Ἀνδρέας
אנדראס (מהכתר הקדוש ההונגרי)
אנדראס (מהכתר הקדוש ההונגרי)
לידה 5
בית צידה
הוצאה להורג 60 (בגיל 55 בערך)
פטרס
תארים Πρωτόκλητος הקרוי הראשון
מקום פולחן עיקרי יווןיוון כנסיית אנדראס הקדוש(אנ'), פטרס
חג 30 בנובמבר
פטרון של סקוטלנד, רוסיה, סיציליה, יוון, רומניה, אמאלפי, לואה, פרוסיה, דייגים, מוכרי דגים, יורדי ים, זמרים ובדרנים
הסעודה האחרונה. ציורו של לאונרדו דה וינצ'י. אנדריאס יושב שלישי משמאל

אנדראס הקדוש או אנדריאס הקדושיוונית: Ανδρέας) הוא אחד משנים עשר השליחים של ישו ואחיו הצעיר של פטרוס הקדוש. השם "אנדראס" נובע מן המונח היווני ל"גבריות" או "אומץ" והיה ככל הנראה נפוץ בתקופת המאה ה-2 לפנה"ס. לא ידוע מה היה שמו העברי או הארמי.

חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

על פי הברית החדשה, אנדראס היה בנו של יהודי בשם יונה או יוחנן (מתי 16:17; יוחנן 1:42). הוא נולד בבית צידה ליד הכנרת. אנדראס ואחיו שמעון (פטרוס) היו דייגים, וישוע פנה אליהם בעת שהיו בסירתם, והבטיח להם כי אם ילכו אחריו יהיו "דייגי אנשים" (מתי, ד, 19).[1] השניים אף חלקו עם ישוע בית בכפר נחום. לעומת זאת, אנדראס ותלמיד נוסף היו תלמידיו של יוחנן המטביל, והיו הראשונים ללכת אחר ישוע. [2] על פי אוסביוס מקיסריה, שציטט את אוריגנס, אנדראס עבר להטיף באסיה הקטנה ובסקיתיה, והגיע בנדודיו עד לאיזור הים השחור; כך הפך לפטרונן של רוסיה ורומניה, שם הוא נקרא אנדריי. לפי הכרוניקה הרוסית הראשונה התיישב בקייב והקים בה את הכנסייה האורתודוקסית הרוסית. הוא אף מינה את איסטכיס לבישוף הראשון של ביזנטיון. אנדראס נצלב בעת שהותו בעיר פטרס שביוון.

אנדראס הקדוש נחשב לפטרון, בין היתר, גם של סקוטלנד - והעיירה הסקוטית סנט אנדרוס נקראת על שמו (שם הוא נקרא אנדרוס). צורת צליבתו של אנדראס הקדוש - צלב בצורת האות X, הביאה לקריאת הצלב בצורה זו על שמו - צלב אנדראס הקדוש. (בדגל סקוטלנד מופיעה תבנית צלב אנדראס). אנדראס נחשב גם לפטרון הקדוש של רוסיה, אוקראינה, רומניה, יוון, ספרד וסיציליה, של הערים האיטלקיות נאפולי, ראוונה, ברשה, אמלפי ומנטובה, ושל בורדו בצרפת, ברוז' בבלגיה ופטרס שביוון.

במסכת סנהדרין דף מ"ג ע"א מוזכר "נצר" כאחד התלמידים שנצלבו עם ישו, וייתכן שמדובר באנדראס הקדוש (בשל דמיון פונטי כלשהו בין השמות).

אנדראס הצלוב
ויטראז' של אנדראס הקדוש מאת דאגלס סטראכן, בבית התפילה סנט מרגרט בטירת אדינבורו

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אנדראס הקדוש בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ”ויאמר אליהם לכו אחרי ואשימכם לדיגי אנשים”
  2. ^ הבשורה על פי יוחנן פרק א – ויקיטקסט, באתר he.wikisource.org