סע לאט (אלבום)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סע לאט
אלבום אולפן מאת אריק איינשטיין ומיקי גבריאלוב
יצא לאור 2 בנובמבר 1974
סוגה רוק
שפה עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך 39:20
חברת תקליטים פונוקול
הפקה מיקי גבריאלוב
כרונולוגיית אלבומים של אריק איינשטיין
ארץ ישראל הישנה והטובה
(1973)
סע לאט
(1974)
שירים
(1975)
כרונולוגיית אלבומים של מיקי גבריאלוב
בדשא אצל אביגדור
(1971)
סע לאט
(1974)
מכתבים למערכת
(1975)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סע לאט הוא אלבום הסולו העשירי של הזמר הישראלי אריק איינשטיין, והשני המשותף לו ולמוזיקאי מיקי גבריאלוב, שיצא ב-2 בנובמבר בשנת 1974.

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מחצית משירי "סע לאט" נכתבו על ידי איינשטיין עצמו. שאר השירים נכתבו בידי כותבים שאיינשטיין עבד איתם גם באלבומיו הקודמים, כמו יהונתן גפן, מאיר אריאל ושלום חנוך, לצד טקסטים של משוררים כנתן אלתרמן ולאה גולדברג. מיקי גבריאלוב הלחין שבעה משירי האלבום. רנדי ניומן חתום על הלחן של "Dayton, Ohio - 1903" שתורגם על ידי יהונתן גפן כ"שיר של רנדי ניומן".

האלבום משקף את מצב הרוח הלאומי ששרר בישראל של אחרי מלחמת יום הכיפורים, ובחלקו הגדול מייצג נסיגה מהקו הרוקי שאפיין את אלבומיו הקודמים של איינשטיין, שהוקלטו עם הצ'רצ'ילים ועם חבורת לול, אל כיוון אינטימי ומלנכולי יותר, המיוצג בשירים כמו "ילדים של החיים" (שהושמע לראשונה בסרט "ג'ימי היפה" בבימוי של בועז דוידזון ובהפקתו של צבי שיסל, כסרט טלוויזיה דוקומנטרי, עבור "הרשות למלחמה בסמים", שנה קודם הוצאת האלבום בשנת 1973, בביצוע של שלום חנוך), "אני אוהב אותך היום", "גן של שושנים", "הזמן הכפרי" ואחרים. שיר הנושא, "סע לאט" הוא בין השירים המזוהים יותר מכול עם דמותו הציבורית של איינשטיין, והוא מתאר קטע מתוך נסיעה של איינשטיין ומלוויו להופעה. "עיניים גדולות", הוא שיר הנושא מתוך סרטו של אורי זוהר באותו שם, בו אף שיחק איינשטיין לצד זוהר. גרסת האלבום לשיר שונה מזו שמופיעה בסרט וגרסה שלישית של השיר יצאה כתקליט שדרים וארוכה יותר (גרסה זו יצאה לראשונה על גבי דיסק במארז "שיר שחלמתי"). השיר "הבלדה על זומטי ולבטי" הוא סוג של פרודיה על סגנון השירים של להקת כוורת ובמיוחד על "הבלדה על ארי ודרצ'י" שיצא אף הוא ב-1974. אף על פי כן, כמה מיוצאי כוורת שיתפו פעולה עם איינשטיין בחלק מאלבומיו הבאים, בעיקר יצחק קלפטר ויוני רכטר.

את עטיפת האלבום, שעיצב הגרפיקאי דוד טרטקובר, ציירה בתו של איינשטיין, שירי, כשהייתה בת 10. שירי גם תרמה את קולה לשיר "הבלדה על זומטי ולבטי".

בעקבות יציאת האלבום, יצרו איינשטיין וצבי שיסל עבור הטלוויזיה הישראלית תוכנית בת 50 דקות שכללה קטעי הופעות חיות של איינשטיין שצולמו במועדון צוותא וקליפים משירי האלבום, קטעי מערכונים וקטעי קישור. בצילומים השתתפו לצד איינשטיין ושיסל, יהודית סולה, ענת טופול, דינה ברכה (שאולי), סימה אליהו ושמוליק בורנשטיין. כמו כן הופיעו בתוכנית להקת הצ'רצ'ילים ולהקת תמוז.

רשימת השמעה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סע לאט
מס' שםמיליםלחן משך
1. סע לאט אריק איינשטייןמיקי גבריאלוב 4:12
2. ילדים של החיים שלום חנוךשלום חנוך 4:13
3. הזמן הכפרי לאה גולדברגמיקי גבריאלוב 4:03
4. אגדת דשא מאיר אריאלשלום חנוך 4:18
5. שיחות דיפלומטיות נתן אלתרמןמיקי גבריאלוב 3:53
6. הבלדה על זומטי ולבטי אריק איינשטייןמיקי גבריאלוב וחיים קריו 3:37
7. אני אוהב אותך היום אריק איינשטייןמיקי גבריאלוב 3:58
8. עיניים גדולות אריק איינשטיין, אורי זוהר ומיקי גבריאלובמיקי גבריאלוב 4:47
9. שיר של רנדי ניומן יהונתן גפןרנדי ניומן 1:55
10. גן של שושנים יהונתן גפןמיקי גבריאלוב 2:28
משך כולל:
37:24

משתתפים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]